Unconfigured Ad

Collapse

Fly til en nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masterhaavard
    • Mar 2002
    • 5

Fly til en nybegynner

Noen her som leser dette som vet om et bra fly for en nesten nybegynner. har flydd litt fra før men det flye gikk til røffhøl.
    Det kunne foresten heller ikke styre opp og ned (Nikko drit, fikk det av broren min som kjøpte det for liksom 10 år siden.)
    Jeg har sett på en del fly men det hadde vært bedre vis en litt profilert flyger kunne fortalt meg hva som var best. Helst litt billig, og det bør være en liten mulighet for å skaffe det uten å dra til en spesialbutikk i oslo, siden den eneste hobybutikken innen 5 mils omkrets er HobbyShop i Trondheim
    Stakkars biler når jeg får et fly
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Jeg vil anbefale et jupiter, det er et fly som er lett å fly+det tåler en del juling,fordel i starten. Det finner du her.

Low and slow with power to go !!

Comment

• klausre
      • Oct 2025

Det finnes mange bra nybegynnerfly Det som er viktig når man velger sitt første fly er at det er stabilt(lett å fly) og lett å bygge(kanskje best med ARF). Som utgangspunkt bør man velge et fly i 40 størrelse og en enkel og bra motor. Jeg har forhørt meg litt rundt hva som er bra for tiden og har fått beskjed om at at taineren "Excel 2000 ARF" fra Black Horse er meget bra. Flyet er nesten helt ferdigbygd og er raskt og enkelt å montere. Denne modellen er valgt ut til kursfly i landets eldste modellfly-klubb(TMFK). Vingespennet er 155cm, og passende motor er 40-46 størrelse.
      For en som kanskje har hatt et par turer i luften før, passer "Speed Air ARF" fra Black Horse, en lavvinget modell m. vingespenn 150cm for samme motorstørrelse. Begge disse modellene leveres m. alt tilbehør som hjul, tank, spinner osv og er meget velflyvende og enkle å håndtere. Flyene koster begge kr. 1.495,- hos RC-flight.com De leverer dem også i rimelige startpakker m. radio, motor osv.(alt man trenger for å komme i luften).

Ellers kan PT-20/PT-40 TRAINER MkII fra Great Planes være et godt alternativ. Dette er fly som er greie å bygge, flyr stabilt/sakte og er lette å reparere.
      De fleste forhandlere har gode fly beregnet på nybegynnere.

Ellers henviser jeg til artikkelen om "Hvordan starte med modellfly"

Lykke til!

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: klausre den 2002-03-22 22:46 ]</font>

Comment

• masterhaavard
        • Mar 2002
        • 5

Ja det virker som gode fly, men jeg er på utkikk etter elektriske fly. Den jupiter greia var ikke så ille heller da.

Comment

• Thomas Revå
          • Apr 2002
          • 150

Skal du ha elektrofly har jeg lite å komme med, men jeg begynte selv å fly (etter et lite flykurs) på et Great Planes PT 40 Mk II eller hva det enn heter, og dette flyet kan absolutt anbefales.

Flyvningen går praktisk talt av seg selv, det må være noe av det mest selvopprettende som finnes. Det tåler en støyt, selv om jeg ikke kræsja flyet noe særlig, så blei det da noen harde landinger

Konstruksjon (flyet finnes vel i ARF utgave også (?) var rimelig rett fram, med vanvittig gode tegninger der alt var fint forklart.

Comment

• Mossie69
            • Apr 2002
            • 684

Desverre finnes det ikke elektrosjapper her i Trondheim. Jeg anbefaler deg å snakke med Thorbjørn hos http://www.rc-seilfly.no/, tlf. 22 26 73 00. Han kan hjelpe deg.

Jeg har skrevet en artikkel om elektrofly, du har kanskje lest den? Det vil koste noen kroner å anskaffe utstyret, men det anbefales å kjøpe skikkelige greier først som sist.

I artikkelen sier jeg at du godt kan starte med en speed 400 modell. Det er fordi det er billigst, det er et enormt utvalg av modeller fra nybegynner 2-kanals til så mange kanaler du får plass til, og akromaskiner.

Du kommer uansett ikke til å starte å fly på en dag med mye vind, og de fleste 400-modeller tåler fint normal "Trondheims"-vind. Det er forresten størst sjanse for vindstille på sen ettermiddag/kveld.....(evt. grytidlig for den som liker det). Det har med sol og varme å gjøre.

Lykke til!
            Anders Valland
            Trondheim

Comment

• El_Toro
              • Apr 2002
              • 2

On 2002-04-11 10:20, Mossie69 skrev:
              Desverre finnes det ikke elektrosjapper her i Trondheim. Jeg anbefaler deg å snakke med Thorbjørn hos http://www.rc-seilfly.no/, tlf. 22 26 73 00. Han kan hjelpe deg.
              Hobby-norge i Trondheim har da, eller kan skaffe Kyosho Ferias. Glimrende nybegynnerfly...
              Anders Karlsen,
              Trondheim MFK
              E-post: (mine initialer)@nvlsi.no

Comment

• masterhaavard
                • Mar 2002
                • 5

Ferias tror jeg ikke er så bra.
                Var innom Hobbyshop i byn (Trondheim) og de sa at det var elendig.
                Men siden konfirmasjonen min kommer faretruende fort i min retning så får jeg snart litt ekstra cash å rutte med, å da blir det fly

Comment

• Mossie69
                  • Apr 2002
                  • 684

Hobbyshop i Trondheim er for biler og modelljernbane. De har endel fly, men ikke særlig peiling.

Den andre sjappa har jeg både ringt til og vært en tur innom, og ingen av de jeg snakket med sa et godt ord om elektro. De var mer opptatt av oljespruterne sine.

Så mine ord er i behold, det finnes ingen i Trondheim som det er noe vits å kaste bort energien sin på ifb. elektro. Snakk heller med de som kan det og som har interesse for det, blant annet T&K.

Ferias er et bra fly å begynne med. Jeg har noen videosnutter av den, bla. den berømte Ferias-dansen. Med riktig utstyr flyr den veldig bra.
                  Anders Valland
                  Trondheim

Comment

• masterhaavard
                    • Mar 2002
                    • 5

jiper j 3

Comment

• masterhaavard
                      • Mar 2002
                      • 5

ops, d jeg mente var: Piper j-3, (www.mamut.com) noen som har no erfaring med det?

Comment

• Seigemannen
                        • Feb 2002
                        • 9

Hvis du vil ha et elektrofly, og har en del penger å rutte med (etter konfirmasjon), vil jeg anbefale deg en av modellene fra Multiplex. Det mest interressante er den nyeste modellen "SkyCat" som leveres med en gearet 600 motor, men kan ta svære børsteløse motorer med opp til 10 celler... Flyet er laget i et slags isopor-partikkel materiale som visstnok skal være veldig vanskelig å ødelegge. Flyet og andre "uknuselige" isoporfly fra Multiplex føres av Øgrey hobby: http://www.ogrey.com . Der kan du bestille katalogen, som har ALT i rc hobby.

Jeg har selv et Jupiter fly, og er veldig fornøyd så langt. At flyet er noe tungt og lavvinget gjør at det ikke er den perfekte nybegynnermodell, men det går fint å lære og fly med den også.

Et siste tips: IKKE kjøp en billig nybegynnerradio! Hvis du kjøper en computerradio med gode instillingsmuligheter med en gang, er du sikret. Jeg kjøpte selv en Hitec Laser 4, men den duger ikke til noe, fordi du ikke kan stille på utslag, mixere eller noe annet viktig.

Comment

• Kaptein kirk
                          • May 2002
                          • 2

Du kan kjøpe Multiplex Teddy!
                          Veldig flott elktrofly som er VELDIG lett og fly!!

Comment

• Alfalfa
                            • Jul 2002
                            • 988

To andre modeller jeg kan anbefale er Mirage 550 fra Goldberg og PT-Electric fra Great Planes..
                            Begge er enkle å bygge, enkle å fly og lett å fikse på hvis du skulle være så uheldig å frisere en åker eller pynte en plen..
                            (Bare sørg for å bygge kroppen så solid som mulig..)

Et lite tips.. Bytt ut Turbo 550-motorene som følger med settene og sett inn Speed 600 og bruk f.eks. 8,4V/2400mAh batteripakker..
                            Da har du veldig god speed & handling og ca. 12 minutters flytid.

En annen ting som er morsomt med bl.a. Mirage 550 er å bygge en ekstra vinge med kun halve dihedralen og bygge inn balanseror.
                            Da får du en modell som er veldig fin å fly og som du kan ha det mye morro med.

Comment

• Grimmy
                              • Jul 2002
                              • 73

kjøp en jupiter... jeg flyr det nå som første fly og det har jeg ikke hatt noen problemer med veldig stabilt og lett å bygge

Comment

Working...