Announcement

Collapse
No announcement yet.

open pussing av glassfiber seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • open pussing av glassfiber seilfly

    har etter noen reprasjoner og krasj tenkt at jeg skal pusse opp min Prodjii 1,5m glassfiber glider

    vingen er allerede limt sammen til en vinge.

    vingen har fått ett par små "knekk" og bulker liksom som jeg ønsker og utbedre.
    har no pulver som fulgte med ett epoxy sett jeg kjøpte. antar at en skal strø litt pulver å limen å blande slik at det blir en slags sparkel. vil dette funke og fylle i "bulkene med ?

    tenkte også å skru av vingen og pusset alt ned og lakkert det i ett annet fargesjema.. nese konen trengs også noe reprasjon.

    etter div harde landinger har også balanse rorene fått noen knekker i vinge tuppene og hengslingen er gått opp. jeg har erstatta det med glassfiber tape og det holder fint.
    men jeg ønsker og kutte av begge rorene pusse dem og lakke dem for så og hengle dem på nytt til vingen. skal jeg da bruke en såkalt "hengsle teip" eller vanlig glassfiber tape?
    orginalt så ser det ut som vingen og roret går i ett liksom i over kant. at det ikke er teipet.
    Last edited by Margarus; 03-05-09, 22:45.
    MvH Marius Leirdal

  • #2
    Bilder... Må ha det for å se hva du skal gjøre. Fikse det er ikke noe problem, det skal være mye ødelagt for at du ikke skal få fint fly igjen.
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Det ble skrevet en flott artikkel om reperasjon av kompositt seilfly av Jack Farstad i MI. Artikkelen er fyldig og forteller deg hve du må vite og hvordan du skal gjøre det. Den er fordelt på tre nummer nr 2,3,4 i 2006. Anbefales
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Hadde vært kjempe kjekt hvis noen kunne scannet å lagt dem ut på nettet for oss som ikke abonnerte på MI i 2006.
        Thomas Rongve

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lille_Thomas View Post
          Hadde vært kjempe kjekt hvis noen kunne scannet å lagt dem ut på nettet for oss som ikke abonnerte på MI i 2006.
          www.modellfly.info/downloads/ReparasjonComposite_Del1av3.pdf
          www.modellfly.info/downloads/ReparasjonComposite_Del2av3.pdf
          www.modellfly.info/downloads/ReparasjonComposite_Del3av3.pdf

          Vær så god!
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #6
            Takk!

            Dette var nyttig for en som er grønn innen composite!
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

            MFN @ Facebook - Like!

            Comment


            • #7
              jeg har blanda litt epoxy lim i dag ja,

              limen og den fine isoporen som er kjernen i vinga var myk og løs i vingetuppene.
              da bretta jeg opp selve vinge "skallet" og strøk lim inni der og la igjen skalle igjen der der opprinnelig log og har lagt det i press for og tørke og beholde vinge form.
              ang "bulkene" som jeg har fått oppå vingen grunnet ett brist ikke knekk.
              fant liksom ikke ut hvordan jeg skulle få den bulken opp igjen. så da blanda jeg litt epoksy pulver i limen så det ble litt som en halv tykk sparkel så smørte jeg det over bulken i vinge skallet så når dette får tørke så pusser jeg det ned til ens opprinnelige form.
              det er kansje ikke den mest lure måten og gjøre det på kansje pga en tilføyer mye "ekstra vekt" på ene siden av vingen og slikt, men jeg tror nokk flyet er flybart etterpå

              jeg fikk også skjert ut balanse roroene.
              og jeg ble litt overasket over hengslingen der.
              det var faktisk hengslet kun med en tynn stripe med silikon lim
              forsåvet en god løsning syns jeg men hadde ikke forventa det og se det som ror hengsle.
              så det blir nåkk og skjere vekk limen og lime di på nytt.
              har litt erfaringer med at teiping av ror så holder det greit men rorene får litt vandring opp og ned liksom om dere sjønner.

              skal få tatt no bilder her av dette styret også

              hadde planer og lakkere flyet også.
              vil bruke orginal fargene men i ett anet fargeskjerma.
              gul kropp og rød vinge? kansje striper under? eller rød eller gule vinge tupper eller noe ?
              MvH Marius Leirdal

              Comment


              • #8
                Silikonhengsler er en vinner det, her er fremgangsmåten: Silicone Hinges
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

                Comment

                Working...
                X