If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Jeg ville gått for en propell med mindre pitch, 4, 6 eller 7. Har prøvd 12x8 på denne motoren og det likte den ikke, døde ut i vertikal. Bruker nå en 12.25x3.75 og det funker strålende. Motoren står i ei pattern kjerre(2460gram).
Har en 11x7, 13x4w og 12x6 som skal prøves. Kan komme med flere erfaringer når de er prøvd ut.
Når det gjelder termonoligoen til en propell er det andre hær med mere bredde i kunnskapen en meg
Kjør på med f.eks. 12x8. En slik motor er mer enn kraftig nok til å dra det uten å leane ut alt for mye. Og bruk APC.
12x8 er en god kombinasjon av stigning og diameter. Høy stigning holder turtallet nede og dermed støyen. Svært forenklet kan man si at jo høyere stigning, jo raskere går flyet men det avhenger at at motoren kan dra en slik propell, og det går på bekostning av akselerasjon. 12x5 ville man brukt dersom det var snakk om 3d flyging eller hovring.
12x8 blir for tungt for denne motoren. Prøv med en 12x6, det burde passe bra. Prøvde 12x8 i samme kjærra som Thomas, med samme vekt, ikke bra.
Har sagt dette i en tråd før angående samme problemet, anbefalingene fra OS er vel optimistiske.
Bruker 13/6 på min, har testet 12/6 og 12/7 og 13/4W og funker fint.
12/8 er litt tyngre å dra rundt enn 13/6 så det er en mulighet for at 12/7 er et bedre valg.
Men vil du ha fart så tester du en 11/8, men da bremser den ikke ned så godt, vil du ha mindre fart og bedre hjelp fra propellen til å få farta ned, så kan du prøve 13/4W, det er en 3d propell,men det er artig med de og
En grei måte for å finne ut om din motor klarer en gitt propell er feks hvis du vet at din motor greier 12000rpm med en 12/6 propell så har du 12*12*6=864
Da vet du at verdien 864 er noe motoren din klarer å dra greit.
Da kan du begynne å forske litt, la oss se på 13/4
13*13*4=676 , vi ser da at 12/6 er litt tyngre å dra rundt enn 13/4
Dette er bare for enkel veiledning, real time test er fortsatt best men den gir en rimelig god pekepinn på hvor du er i løypa.
Futaba 10C Fasst
Last Down 3XL V3
Spirit Elite
Primo
Hellcat
Sukhoi
Pt 19
Ucd
Bossanova
Giles 202
Boomerang
Mojo
Ultra Stick
Riva Silver X
Laser 3d
Hobbyrommet er fullt av leker.
12x8 blir for tungt for denne motoren. Prøv med en 12x6, det burde passe bra. Prøvde 12x8 i samme kjærra som Thomas, med samme vekt, ikke bra.
Har sagt dette i en tråd før angående samme problemet, anbefalingene fra OS er vel optimistiske.
Jeg bruker APC 13x6 på den samme motoren. Drar vertikalt så langt jeg gidder. Kjører på 15% Jero og Enya #3.
Vi er forsåvidt litt uenige her om DITT beste valg av propell. Akkurat denne diskusjonen har vi tatt før på samme motor uten at ihvertfall ikke jeg fikk noen konklusjon ut av den .
Det er jo avhengig av så mye, bla vekt.
Mitt forslag blir da å kjøpe et par-tre av de anbefalte størrelsene og prøv selv. Kanskje veier flyet ditt 3-400gram mere enn det "skal" veie og den propellstørrelsen som passer på et fly trenger ikke å passe på akkurat ditt fly.
Gidder ikke å lage en ny tråd, så jeg bruker denne....
Når jeg starter motoren for tiden starter den mer eller mindre alltid feil vei...
Det går ikke å starte den andre veien pga fueltilførselen, og propellen er rett vei... Jeg tror bare det er at kompressjonen dytter propellen tilbake når den starter, men jeg er langt i fra sikker...
Når den starter feil vei, gi gass. Fort og mye (pass deg!)
For å unngå at den starter feil vei må motoren ha mer luft, dvs enten gi mer gass (større åpning i forgasseren når du starter) eller mindre fuel, dvs. ikke dram motoren før du snurrer.
Gidder ikke å lage en ny tråd, så jeg bruker denne....
Når jeg starter motoren for tiden starter den mer eller mindre alltid feil vei...
Det går ikke å starte den andre veien pga fueltilførselen, og propellen er rett vei... Jeg tror bare det er at kompressjonen dytter propellen tilbake når den starter, men jeg er langt i fra sikker...
Innspill anyone?
Dette er helt normalt! Jeg starter så å si alltid mine motorer ved å flikke propell feil vei. Kompresjonen får motoren til å snu når den tenner.
Så da bør jeg prøve å slippe propellen når stempelet er på toppen?
Eller skal jeg gjøre det samme som vanlig, bare andre veien?
Hørtes ut som en god idé uansett
Jepp, gjør det samme som vanlig, bare gjør det med klokka
Testa forøvrig en Xoar 13x6 i dag og kan anbefale den på det sterkeste.
Futaba 10C Fasst
Last Down 3XL V3
Spirit Elite
Primo
Hellcat
Sukhoi
Pt 19
Ucd
Bossanova
Giles 202
Boomerang
Mojo
Ultra Stick
Riva Silver X
Laser 3d
Hobbyrommet er fullt av leker.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment