Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken propell bør jeg velge til min Calmato med OS55AX?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken propell bør jeg velge til min Calmato med OS55AX?

    O.S. anbefaler 12x7, 12x8, 13x6 eller 13x7.

    Kunne noen også fortelle hvordan de forskjellige målene påvirker hva?

    Kyosho anbefaler 12x6, men da regner de med 40-46 motor...

    Flyet skal veie 2.5kg, men jeg har ikke veid det selv.
    Last edited by MariusT; 12-05-09, 19:15.
    Kyosho Calmato styrt av Futaba 7C 2.4GHz...

  • #2
    Jeg ville gått for en propell med mindre pitch, 4, 6 eller 7. Har prøvd 12x8 på denne motoren og det likte den ikke, døde ut i vertikal. Bruker nå en 12.25x3.75 og det funker strålende. Motoren står i ei pattern kjerre(2460gram).

    Har en 11x7, 13x4w og 12x6 som skal prøves. Kan komme med flere erfaringer når de er prøvd ut.

    Når det gjelder termonoligoen til en propell er det andre hær med mere bredde i kunnskapen en meg
    Last edited by Tomas Hestnes; 12-05-09, 19:46.
    Trondheim Modellflyklubb

    Extra 330L 30% MT-50i
    Mustang P-51D ASP91FS
    HS Cap 232 .60 Brushless
    Mini Funtana
    ST-Model Twin dragon
    Lazer Model Colibri .25
    HK-450

    Comment


    • #3
      Kjør på med f.eks. 12x8. En slik motor er mer enn kraftig nok til å dra det uten å leane ut alt for mye. Og bruk APC.
      12x8 er en god kombinasjon av stigning og diameter. Høy stigning holder turtallet nede og dermed støyen. Svært forenklet kan man si at jo høyere stigning, jo raskere går flyet men det avhenger at at motoren kan dra en slik propell, og det går på bekostning av akselerasjon. 12x5 ville man brukt dersom det var snakk om 3d flyging eller hovring.
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        12x8 blir for tungt for denne motoren. Prøv med en 12x6, det burde passe bra. Prøvde 12x8 i samme kjærra som Thomas, med samme vekt, ikke bra.
        Har sagt dette i en tråd før angående samme problemet, anbefalingene fra OS er vel optimistiske.
        John Erik Hembre

        Trondheim Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          12x7 passer bra til os 55,har prøvd dette selv

          Comment


          • #6
            Bruker 13/6 på min, har testet 12/6 og 12/7 og 13/4W og funker fint.
            12/8 er litt tyngre å dra rundt enn 13/6 så det er en mulighet for at 12/7 er et bedre valg.
            Men vil du ha fart så tester du en 11/8, men da bremser den ikke ned så godt, vil du ha mindre fart og bedre hjelp fra propellen til å få farta ned, så kan du prøve 13/4W, det er en 3d propell,men det er artig med de og

            En grei måte for å finne ut om din motor klarer en gitt propell er feks hvis du vet at din motor greier 12000rpm med en 12/6 propell så har du 12*12*6=864

            Da vet du at verdien 864 er noe motoren din klarer å dra greit.
            Da kan du begynne å forske litt, la oss se på 13/4
            13*13*4=676 , vi ser da at 12/6 er litt tyngre å dra rundt enn 13/4

            Dette er bare for enkel veiledning, real time test er fortsatt best men den gir en rimelig god pekepinn på hvor du er i løypa.
            Futaba 10C Fasst
            Last Down 3XL V3
            Spirit Elite
            Primo
            Hellcat
            Sukhoi
            Pt 19
            Ucd
            Bossanova
            Giles 202
            Boomerang
            Mojo
            Ultra Stick
            Riva Silver X
            Laser 3d
            Hobbyrommet er fullt av leker.

            Comment


            • #7
              Originally posted by jehembre View Post
              12x8 blir for tungt for denne motoren. Prøv med en 12x6, det burde passe bra. Prøvde 12x8 i samme kjærra som Thomas, med samme vekt, ikke bra.
              Har sagt dette i en tråd før angående samme problemet, anbefalingene fra OS er vel optimistiske.
              Jeg bruker APC 13x6 på den samme motoren. Drar vertikalt så langt jeg gidder. Kjører på 15% Jero og Enya #3.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Vi er forsåvidt litt uenige her om DITT beste valg av propell. Akkurat denne diskusjonen har vi tatt før på samme motor uten at ihvertfall ikke jeg fikk noen konklusjon ut av den .
                Det er jo avhengig av så mye, bla vekt.
                Mitt forslag blir da å kjøpe et par-tre av de anbefalte størrelsene og prøv selv. Kanskje veier flyet ditt 3-400gram mere enn det "skal" veie og den propellstørrelsen som passer på et fly trenger ikke å passe på akkurat ditt fly.

                LYKKE TIL!

                mvh
                John Erik Hembre

                Trondheim Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Takker for alle svar! Jeg satte på en 12x7 propell, foreløpig ihvertfall...
                  Motoren går kjempebra også, så den er absolutt til å anbefale!
                  Kyosho Calmato styrt av Futaba 7C 2.4GHz...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by MariusT View Post
                    Motoren går kjempebra også, så den er absolutt til å anbefale!
                    Ja det tror jeg vi alle er enig i
                    Trondheim Modellflyklubb

                    Extra 330L 30% MT-50i
                    Mustang P-51D ASP91FS
                    HS Cap 232 .60 Brushless
                    Mini Funtana
                    ST-Model Twin dragon
                    Lazer Model Colibri .25
                    HK-450

                    Comment


                    • #11
                      Motoren starter feil vei

                      Gidder ikke å lage en ny tråd, så jeg bruker denne....

                      Når jeg starter motoren for tiden starter den mer eller mindre alltid feil vei...
                      Det går ikke å starte den andre veien pga fueltilførselen, og propellen er rett vei... Jeg tror bare det er at kompressjonen dytter propellen tilbake når den starter, men jeg er langt i fra sikker...

                      Innspill anyone?
                      Kyosho Calmato styrt av Futaba 7C 2.4GHz...

                      Comment


                      • #12
                        Når den starter feil vei, gi gass. Fort og mye (pass deg!)

                        For å unngå at den starter feil vei må motoren ha mer luft, dvs enten gi mer gass (større åpning i forgasseren når du starter) eller mindre fuel, dvs. ikke dram motoren før du snurrer.
                        MVH

                        Jon Gunnar Wold

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MariusT View Post
                          Gidder ikke å lage en ny tråd, så jeg bruker denne....

                          Når jeg starter motoren for tiden starter den mer eller mindre alltid feil vei...
                          Det går ikke å starte den andre veien pga fueltilførselen, og propellen er rett vei... Jeg tror bare det er at kompressjonen dytter propellen tilbake når den starter, men jeg er langt i fra sikker...

                          Innspill anyone?
                          Dette er helt normalt! Jeg starter så å si alltid mine motorer ved å flikke propell feil vei. Kompresjonen får motoren til å snu når den tenner.
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tom Erik View Post
                            Dette er helt normalt! Jeg starter så å si alltid mine motorer ved å flikke propell feil vei. Kompresjonen får motoren til å snu når den tenner.
                            Så da bør jeg prøve å slippe propellen når stempelet er på toppen?
                            Eller skal jeg gjøre det samme som vanlig, bare andre veien?

                            Hørtes ut som en god idé uansett
                            Kyosho Calmato styrt av Futaba 7C 2.4GHz...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by MariusT View Post
                              Så da bør jeg prøve å slippe propellen når stempelet er på toppen?
                              Eller skal jeg gjøre det samme som vanlig, bare andre veien?

                              Hørtes ut som en god idé uansett
                              Jepp, gjør det samme som vanlig, bare gjør det med klokka

                              Testa forøvrig en Xoar 13x6 i dag og kan anbefale den på det sterkeste.
                              Futaba 10C Fasst
                              Last Down 3XL V3
                              Spirit Elite
                              Primo
                              Hellcat
                              Sukhoi
                              Pt 19
                              Ucd
                              Bossanova
                              Giles 202
                              Boomerang
                              Mojo
                              Ultra Stick
                              Riva Silver X
                              Laser 3d
                              Hobbyrommet er fullt av leker.

                              Comment

                              Working...
                              X