Unconfigured Ad

Collapse

Nylon støtstenger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extra 300s
    • Mar 2004
    • 274

Nylon støtstenger

I min Extra 300s har jeg brukt en nylon støtstang til trottel, jeg fant ut i dag at dette IKKE var noen god ide. Når jeg hadde starta motoren og justert inn fullgass var jeg klar til å ta av, måtte starte motoren på nytt når jeg kom ut på stripa p.g.a litt lav tomgang. Når jeg da fikk start igjen rusa motoren opp på ca. halv gass og det var ingen respons når jeg røska stikka ned på tomgang, måtte da kvele motoren ved å plante propellen ned i moder jord. Etter litt luring fant jeg ut at støtstangen var knekt inne i ytterrøret, tok da ut hele stangen og fant at den var helt sprø i den fremre enden. For meg kan det virke som at denne typen overføringer ikke tåler fuel, dette er kanskje et kjent problem??? Jeg er iallfall VELDIG glad for at jeg fant det ut når flyet fremdeles satt på bakken!!

Er ikke sikker på fabrikatet på denne støtstangen, inner-røret er gjennomsiktig og ytter-røret er hvitt, den er litt flexibel.
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII
  • Mossie69
    • Apr 2002
    • 684

Ja, du bør være sikker på at plasten tåler metanol. Metanol er hissig på de fleste typer plast. De fleste bruker pianotråd i throttle-overføringen.

Nylon kan også gi problemer pga. varmeutvidelse. På en typisk sommerdag kan en nylonstand forlenges så mye at alt kommer ut av justering, tilsvarende når du tar flyet fra ditt varme hjem og ut i kulda om vinteren. Da krymper de.
    Anders Valland
    Trondheim

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Jeg har ofte brukt pianotråd overføringer gjenget for bruk av nylon link i enden og aldrigt opplevd noe problem med overføringen eller radiostøy fra pianotråden (men engang laget jeg en sett bend på pianotråden og da var det mye rart å se, motoren gasset opp og ned av egen vilje så det ble med den ene gangen ).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...