Announcement

Collapse
No announcement yet.

Om hvordan det var å fly med 40% differensiell aileron i feil retning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Om hvordan det var å fly med 40% differensiell aileron i feil retning

    Fyrte i anledning sommern opp TwinStar'n som har stått ubrukt siden vi ble gravid med nr 2, og gjorde et par erfaringer på den lokale Veitvet Stadion.

    1. Batteritiden med gammaldagse Ni-Mh er begredelig
    2. Å fly med differential på balanseror er ikke en fin ting når den er satt opp motsatt av normalt.

    Det som skjedde var at jeg på et tidspunkt for lenge siden, når jeg monterte modellen og oppdaget at ballanseror gikk feil vei, i min visdom programmerte om servoene istedetfor å demontere og bytte om på de to kontaktene. Dette funket jo utmerket, men det førte desverre også til at differential funksjonen ble motsatt av normalt. Ballanserorene skal gå ca dobbelt så mye opp som ned på usymmetriske vinger.

    Jeg kan love dere at det var en ubeskrivelig opplevelse å fly på den måten. Det gikk på et vis, og jeg skjønte ikke hva som var feil, bare at jeg automatisk kompenserte mye med sideroret for å få svingene til å fungere. Litt som å svinge med helikopter kanskje.

    Det gikk som det måtte gå, og dårlig minne om at batteritiden med 2x 8 celler 1050 mah celler er ca 6 minutter, og endte med å rote meg bort i granskaugen på final. Ikke noe som ikke litt epoxy fikset samme kveld.

    Moralen må være, fly hver modell oftere enn hvert annet år.
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf
Working...
X