Unconfigured Ad

Collapse

Priser på større fly, forstår ikke.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Priser på større fly, forstår ikke.

Med denne tråden er jeg ikke ute etter diverse siter, som selger fly, men kjeden fra produsent til forbruker, som jeg setter fingern på.

Jeg syns prisene på utstyr og modeller, når de øker i størrelsen, ikke henger på greip.

Feks. Selve produksjons kostnadene for å lage en servo som trekker 1 kilo, kontra 10 kilo, er minimalt i forsjell.

Samme gjelder motor, fly, og alt annet man trenger.

Jeg hadde skjønt at prisen på en 3 meter er 50% større som en 1,5 meter, men det er den dessverre ikke. Prisforsjellen på en komplett modell er langt mere enn det.

For meg virker det som om produsentene og noen andre bruker store modeller til å finansiere overskuddet, istedet for at folk flest har råd til større modeller.

Poenget mitt er at material kostnadene som øker med økt størrelse, blir det godt betalt for.

Håper andre har synspunkter på saken.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

En modell som er så stort at det har dobbelt vingespenn har åtte ganger så stort volum, og tilsvarende mye materiale i forhold til den lille versjonen, kanskje åtte ganger så mye materiale også.

Comment

• Larsern
      • Sep 2007
      • 756

Størrelsen på sakene gjør vel sitt til at fraktprisene blir en god del høyere også vel. Fraktpriser må også bakes inn i totalprisen, og er nok en betydelig andel av den totale summen.

Man får plass til endel flere .60 size i en container i forhold til 40% kjerrer.

Comment

• bad scientist
        • Oct 2006
        • 1506

Jeg har også lurt litt på hvorfor en .25 motor er så mye billigere enn en lignende .60 Her er det ihvertfall hverken frakt eller materialkostnader som spiller inn i noen særlig grad.?
        Men vi må være forsiktige her... Får produsentene snusen i denne tråden, så ender det sikkert med at de små modellene blir like dyre som de store
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

Comment

• spitmk16
          • Oct 2005
          • 1367

Originally posted by tahustvedt
          En modell som er så stort at det har dobbelt vingespenn har åtte ganger så stort volum, og tilsvarende mye materiale i forhold til den lille versjonen, kanskje åtte ganger så mye materiale også.
          Den argumentasjonen holder ikke. Av den enkle grunn at tar man basismaterialene i en modell, som er liten, kontra en diger en, og samtidig tenker på at fabrikkene kjøper mye, så er material kostnaden maks 100 -200 kr mere

og regnestykket ditt er feil,selv om en ving er 8 ganger større i volum, er den dyre delen, filmen, bare 4 ganger så mye
          Last edited by spitmk16; 04-06-09, 19:34.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Det er en faktor av mange. Det samme gjelder tid, lim, duk (ved ARF) osv. Jeg forsvarer ikke overprising, bare kommer med tanker til hva som kan være årsaken.

Comment

• Eagle
              • Jan 2006
              • 1299

Det er derfor vi importerer selv, fra Kina, da slipper vi fordyrende mellomledd, og alt er bare lekkert.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

Comment

• jab
                • May 2007
                • 407

Normalt så pleier jeg å være en av dem som skriker høyest om overpriset RC utstyr, men når det gjelder de virkelig store modellene så kan jeg se for meg endel fordyrende årsaker.
                Men mye er nok ren logistikk med størrelse og salgsvolum. Det selges relativt få store fly. Prisen må derfor opp endel for å kunne lage dem i det hele tatt når man tar med faktorer som lagerplass, frakt osv.

Prisene på børsteløse motorer, elektronikk, servoer osv. fra Kina fabrikker med kjent navn på klistrelappen derimot....

Comment

• spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

Originally posted by Larsern
                  Størrelsen på sakene gjør vel sitt til at fraktprisene blir en god del høyere også vel. Fraktpriser må også bakes inn i totalprisen, og er nok en betydelig andel av den totale summen.

Man får plass til endel flere .60 size i en container i forhold til 40% kjerrer.
                  Det koster relativt lite å sende en hel kontainer med fly fra kina til norge. Med relativt, mener jeg at prisen på hvert fly er maks 200 kr, selv med rimelig digre fly.

En standard kontainer er 12 m x2,45 m x 2 meter innvendig (den er litt større, husker ikke nøyaktige mål). Poenget er at man får sinnsykt med 350 cm vs fly inn i en slik kontainer.

Comment

• Olavjoergensen
                    • Jun 2005
                    • 2208

Originally posted by spitmk16
                    Det koster relativt lite å sende en hel kontainer med fly fra kina til norge. Med relativt, mener jeg at prisen på hvert fly er maks 200 kr, selv med rimelig digre fly.

En standard kontainer er 12 m x2,45 m x 2 meter innvendig (den er litt større, husker ikke nøyaktige mål). Poenget er at man får sinnsykt med 350 cm vs fly inn i en slik kontainer.
                    Nå vet ikke jeg hva du mener med rimelig digre fly, men hvis du tror at prisen på hvert fly er maks 200 kr for en rimelig diger modell så tror jeg du har et rimelig rart syn på dele priser!

Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

Comment

• spitmk16
                      • Oct 2005
                      • 1367

Originally posted by Olavjoergensen
                      Nå vet ikke jeg hva du mener med rimelig digre fly, men hvis du tror at prisen på hvert fly er maks 200 kr for en rimelig diger modell så tror jeg du har et rimelig rart syn på dele priser!

Mvh OJ
                      Snakker om fraktpriser på digre fly, dersom man har svært mange i en kontainer

Comment

• affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5878

Originally posted by spitmk16
                        Snakker om fraktpriser på digre fly, dersom man har svært mange i en kontainer
                        Bare å handle en kontainer med fly og selge de billig videre så kan jeg ta ett jeg om det er gode fly. Tror du har funnet din egen fremtidsjobb??

Comment

• Eureka
                          Forhandler
                          • Aug 2002
                          • 764

Fraktprisen pr modell i en 20 fots container kan vel komme med i 200-300 kr pr modell.
                          Når containeren er losset så sitter du med ca 100-150 digre modeller du må få solgt.
                          Jeg tror ikke markedet i Norge er så stort.

Alternativt kan du fylle containeren med mindre og da mange flere modeller.
                          Da sitter du kanskje med 400-500 mindre modeller. Jeg tror ikke markedet i Norge klarer det heller.

Det som da skjer er at man kan hente hjem noen modeller, som dekker etterspørselen i markedet, men da er det flyfrakt som gjelder.

Alle flyfraktselskapene bruker Volumvektberegning, og da kommer de store modellene særdeles dårlig ut.
                          Selv om esken(e) til modellen kanskje veier 10-20 kilo gjør volumberegningen at esken(e) "veier" 100 kilo. Med flyfrakt.

Kjell Aa

Comment

• spitmk16
                            • Oct 2005
                            • 1367

Originally posted by Eureka
                            Fraktprisen pr modell i en 20 fots container kan vel komme med i 200-300 kr pr modell.
                            Når containeren er losset så sitter du med ca 100-150 digre modeller du må få solgt.
                            Jeg tror ikke markedet i Norge er så stort.

Alternativt kan du fylle containeren med mindre og da mange flere modeller.
                            Da sitter du kanskje med 400-500 mindre modeller. Jeg tror ikke markedet i Norge klarer det heller.

Det som da skjer er at man kan hente hjem noen modeller, som dekker etterspørselen i markedet, men da er det flyfrakt som gjelder.

Alle flyfraktselskapene bruker Volumvektberegning, og da kommer de store modellene særdeles dårlig ut.
                            Selv om esken(e) til modellen kanskje veier 10-20 kilo gjør volumberegningen at esken(e) "veier" 100 kilo. Med flyfrakt.

Kjell Aa
                            Nå handler ikke denne diskusjonen om frakt alene, men hvorfor komplette fly har en rimelig akselerende kurve på pris.

Flymodellen alene er sjelden mere enn 20-25% av totalprisen.

Comment

• royalevo
                              • Oct 2004
                              • 177

Det er jo logisk, man betaler for størrelsen. er det ikke slik i alle sammenhenger da? ikke bare modellfly?
                              ------------------

PA Bad Boy med ASP46
                              H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                              E-Flite Taylorcraft
                              T-rex 450Sport
                              Cessna Cardinal on floates (EPP)

Comment

Working...