Unconfigured Ad

Collapse

Montering av elektromotor i en elektro-glider

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EspenB
    • Jul 2008
    • 6

Montering av elektromotor i en elektro-glider

Jeg har et fly av typen Graupner Benny. Dette er et elektro-glider, bygget i balsa.
    I utgangspunktet er motoren tenkt montert på pidestall over vingene, men har hatt problemer
    med denne monteringen - mye ødeleggelser ved harde landinger. Derfor har jeg lyst til å montere motoren i nesen på flyet.

Nå er jeg forøvrig relativt fersk i fly-bygge-faget, så jeg kunne trenge litt tips om hvordan et motorfeste bør lages for å få dette lettest å sterkest mulig. Jeg trenger ikke noe nøyaktig beskrivelse på hvordan jeg skal gjøre det på mitt fly, men gjerne noe tanker eller ideer - gjerne noe bilder/tegninger av andre installasjoner.

Håper der er noen som kan ta seg tid til å hjelpe meg.
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

I utgangspunktet, så er det egentlig bare å sage av nesekonet der spinneren kommer til å sitte , lime på en vegg med hull til å feste motoren, forsterke litt og så fly. Kan godt forklares litt grundigere, jeg vet.
    Problemet med Benny er vel at snuta er ganske smal, så du må være sikker på at du har/finner en motor som passer.
    Et par bilder av flyet, spesielt nesa, kan være til god hjelp her
    Samt noen mål av hva du har plass til på innsiden.
    Det jeg ville gjort, er ganske enkelt å bygge en ny kropp. Det er tross alt en enkel boks-konstruksjon det er snakk om.
    Så har du plutselig to fly!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• Illusion
      • Jun 2008
      • 703

Du er sikkert klar over det, men når du legger til relativt mye vekt framme på flyet så må du kompensere med bly i halen. Eventuelt at du plasserer batteriet lengre bak slik at flyet fortsatt har riktig CG (Center of Gravity).

Comment

• EspenB
        • Jul 2008
        • 6

Det var noe slikt jeg i utgangspunktet hadde tenkt.
        Motoren er allerede kjøpt (husker ikke helt betegnelsen på denne) - den får ikke helt plass i nesen slik som flyet er bygget i dag, så jeg må utvide snuten litt.
        Jeg vil nok forsøke å trekke motoren så langt bak som mulig. Dette vil gjøre det litt lettere å "avbalansere" flyet etterpå - ellers må batteriene monteres nokså langt bak.

Når det gjelder å bare montere en plate foran i snuten... sidene i flykroppen er jo bare to lag balsa limt samen i kryss. Innbiller meg at dette er litt svakt. Kansje jeg burde stive litt av med fineer?

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

To lag balsa limt i kryss er faktisk ikke så svakt som man kan tro. Jeg ville brukt glassfiberduk til eventuelle forsterkninger, lettere å jobbe med og mye mindre vekt. For å forsterke festet mellom siden og motorveggen kan du finhakke glassfiberduk, blande det med 30 min epoxy og smøre det i hjørnene. Sitter bedre enn balsalister, og så tar det ikke så mye plass som du heller vil ha til motoren. Motorfestet kan godt være finèr, eller krysslaminat med balsa, glasset på begge sider. Kommer litt an på hvor sinna motor du skal putte inn.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• EspenB
            • Jul 2008
            • 6

OK - takker så mye for tipset.

Epoxy er jo supert - hvorfor tenkte jeg ikke på det....

Motoren jeg har er en Robbe 600/24
            (http://www.modellers.com/waModellers...ctId=307&blId=)
            Håper denne vil gjøre jobben.
            Last edited by EspenB; 15-06-09, 16:15.

Comment

Working...