Unconfigured Ad

Collapse

exponensial?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 3d
    • May 2004
    • 29

exponensial?

Jeg lurer på hva exponensial er?
    Har sett at det er mange her på forumet som sier at "jeg flyr modellen med lite exponensial....hva betyr det?
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Eksponensial er en miksefunksjon som finnes i de fleste moderne computer radioer.

Når man ikke bruker eksponensial miks, så øker rorutslaget proporsjonalt med stikke utslaget, eller enkelt forklart: Når stikka har kommet halvveis, så har også roret kommet halvveis.

Når man bruker eksponensial, så øker rorutslaget eksponensialt med stikkeutslaget. Det betyr at hvis du drar stikka jevnt ut fra midtstilling, så vil roret først bevege seg sakte, og så raskere og raskere. Det betyr også at når du har halvt utslag på stikka, så har ikke roret kommet halvveis enda. Dette gjør at du kan røre stikkene endel rundt midtstilling uten at det skjer så mye, og det gjør som regel at flyet virker mindre sensitivt og "roligere" selv med store maks utslag.

Håper det gikk an å skjønne dette

Comment

• 3d
      • May 2004
      • 29

Det var helt topp forklart pleym!
      Da må jeg bare ut og kjøpe computer radio!

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Grafisk framstilt: Den røde linja er sammenhengen mellom stikkeutslag og rorutslag uten expo, den grønne viser det samme med expo (negativ expo altså, det fins nemlig expo begge veger på noen radioer)..
        Attached Files
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• 3d
          • May 2004
          • 29

Hvordan blir det og fly et fly med expo i forhold til og fly et fly uten expo?
          Er det en stor forskjell med tanke på stikke bevegelser?

Comment

• Niklas
            • Sep 2003
            • 899

3D fly, td. Wild beast blir litt snillere med expo. men trainere ol. tror jeg ikke du vil merke så stor forskjell på.

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Alle "normale" fly bør flyes UTEN expo. Det er veldig greit at du får like mye rorutslag som du gir stikke-input...
              Etter 29 år med modellfly fikk jeg i vinter for første gang BEHOV for expo. Da begynte jeg å leke med 3D-flyging og depron-tasser med elektromotor. Disse flyene skal ha mye utslag på fullt, gjerne mer enn 45 grader hver veg. For å i det hele tatt å klare å fly slike vimsekasser kommer expo til sin rett siden flyene kan kontrolleres rolig med små stikkeutslag og dem våkner når du gir full stikke. Dual-rate`s kan brukes, men det blir mye knoting med brytere da...

Comment

• Vingen300
                • Oct 2003
                • 81

Skal man være veldig pirkete så har man vel beveget roret lengere enn halvveis når stikka er halvveis ut til en av sidene. Grunnet til dette er at servoene går i sirkel, da vil utslaget på roret bli størst i midten og mindre ut mot kantene. Dette innbærer at pr. default så har man "negativ" expo.
                Men som det er skrevet tidligere så trenger expo ikke gjøre det store utslaget på en trainer, da man nødvendigvis ikke har "værsting" utslag på rora.

Comment

• OAK
                  • Jul 2002
                  • 863

@Vingen300
                  Du har rett i at sevoen beveger pushroden mest omkring senter (når den står vinkelrett på servoarmen), men du får jo akkurat den samme (eller motsatte om du vil) effekten på roret, da rorhornet beveger seg i "sirkelbevegelse" omkring hengslingspunktet. Er forholdet mellom lengden på servohorn og rorhorn 1:1 så blir bevegelsen på roret 100% lineær!

En annen ting er at de fleste ror mister effektivitet ved økende utslag. Så selv om du har helt lineær bevegelse på rorene i forhold til stikka så vil/kan det "føles" som om flyet er mer sensitivt rundt senter.

Ingen grunn til å dvele for mye ved tanken om man SKAL ha lineær bevegelse eller ikke. Det hele er jo snakk om smak og behag. Jeg setter opp modellene mine slik at jeg før ønsket effekt på maks utslag, også justerer jeg ekspo til jeg syntes den er behagelig å fly.

mvh.
                  Ole André

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Godt sagt OAK: Ønsket effekt

Comment

• 3d
                      • May 2004
                      • 29

jeg har planer om og kjøpe meg en ny og helt super bra futaba computer radio.
                      har dere sett den radioen til 12000 på norwegian modellers?
                      er denne radioen verdt pengene?

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Hvorfor ikke kjøpe en skikkelig radio med en gang? Multiplex Profi 4000! Da får du skikkelige saker og ikkeno japseklin som ser ut som restene etter en kjedekollisjon på Autobahn.....

Comment

• Thinnthinn
                          • Sep 2002
                          • 1172

Ja, Futaba 9Z er en bra radio, men om den er værdt 12000.... Neppe!
                          Kjøp en pent brukt! Har den selv og er Mæget godt fornøyd
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• 3d
                            • May 2004
                            • 29

er denne multiplex radioen noe bra.....hva koster den... ?

Comment

• ToreH
                              • Jan 2004
                              • 96

Hvorfor ikke kjøpe en skikkelig radio med en gang? Multiplex Profi 4000! Da får du skikkelige saker og ikkeno japseklin som ser ut som restene etter en kjedekollisjon på Autobahn
                              Noe sier meg at denne diskusjonen har vært NOEN ganger her på forumet....
                              Tore

Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

Comment

Working...