Unconfigured Ad

Collapse

Montering av MT50i, trenger synspunkter.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomas Hestnes
    • Oct 2008
    • 88

    #1

    Montering av MT50i, trenger synspunkter.

    Hei

    Har nettopp gått til anskaffelse av en slik
    http://www.throttlestore.com/fly/nye...e.aspx?lang=NO
    Hvis jeg monterer firewalen etter boka, blir spinnern 5mm for lav i forhold til covlingen. Hvis jeg hever firewalen 5mm blir den på "linje", men vil dette ødelegge fly egenskapene. Se illustrasjon:
    Attached Files
    Last edited by Tomas Hestnes; 05-07-09, 15:16.
    Trondheim Modellflyklubb

    Extra 330L 30% MT-50i
    Mustang P-51D ASP91FS
    HS Cap 232 .60 Brushless
    Mini Funtana
    ST-Model Twin dragon
    Lazer Model Colibri .25
    HK-450
  • Jøllsrud
    • Oct 2007
    • 469

    #2
    Du det burde ha gjort var vel å borre hullene 5mm lavere?

    Men masse eopxy og litt forsterkninger gjør det nok ikkeno om firewallen er litt høyere enn hva manualen sier.

    Er det flere deler som skal limes på? Lokk på toppen eller lignende?

    Comment

    • affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5876

      #3
      Om firewall monteres høyt elle rlavt vil ikke spille noen rolle såfremt akselen på motoren treffer i senter. Dette er oftest merket på firewall og du må kanskje bore andre steder enn det du har gjort for å få den motoren til å passe der den skal. Det andre viktige er nedtrekk og sidetrekk. Flytter du firewall så pass på at den fortsatt er parallell med der fabrikanten har merket av for firewall.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment

      • Tomas Hestnes
        • Oct 2008
        • 88

        #4
        Originally posted by Jøllsrud
        Du det burde ha gjort var vel å borre hullene 5mm lavere?

        Men masse eopxy og litt forsterkninger gjør det nok ikkeno om firewallen er litt høyere enn hva manualen sier.

        Er det flere deler som skal limes på? Lokk på toppen eller lignende?
        Tenkte ikke på dette før jeg borra hulla. Som det står i manualen så skal firewalen ligge kant i kant med nedre del av motorbukk, men da blir senteret feil med covling, tenkte ikke på å måle dette før jeg borra, men prinsippet blir jo det samme, om en borrer hulla lengre opp eller monterer firewalen lengre opp.

        Motorbukken var montert fra fabrikk men ikke firewalen. Det følger med forsterkninger og det spares ikke på epoxyen for å si det sånn

        Motoren er borret etter center på firewall, men må flytte denne 5mm høyere opp slik at den er i center med covling. Kan ikke endre på covlingen. Firewallen er fortsatt paralellt med sidene og bak mot bukken, eneste endringen er da 5mm oppover.
        Last edited by Tomas Hestnes; 05-07-09, 18:26.
        Trondheim Modellflyklubb

        Extra 330L 30% MT-50i
        Mustang P-51D ASP91FS
        HS Cap 232 .60 Brushless
        Mini Funtana
        ST-Model Twin dragon
        Lazer Model Colibri .25
        HK-450

        Comment

        • affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5876

          #5
          Originally posted by Tomas Hestnes
          Motorbukken var montert fra fabrikk men ikke firewalen. Det følger med forsterkninger og det spares ikke på epoxyen for å si det sånn
          Masse epoxy gjør ingen limfuge sterkere!! Bruk helle rlite og få en god fuge som klemmes sammen mens det tørker. Alt annet er vekt. Bruk evt trekantkitser for å forsterke på fremsiden av firewall
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment

          • Tomas Hestnes
            • Oct 2008
            • 88

            #6
            Originally posted by affa
            Masse epoxy gjør ingen limfuge sterkere!! Bruk helle rlite og få en god fuge som klemmes sammen mens det tørker. Alt annet er vekt. Bruk evt trekantkitser for å forsterke på fremsiden av firewall
            3-kant lister blir montert på framsiden ja. Bruker polyuretan trelim og pensler alt med epoxy til slutt.

            Så dere er sikre på at dette ikke vil ha noen innvirkning på flyegenskapene?
            Trondheim Modellflyklubb

            Extra 330L 30% MT-50i
            Mustang P-51D ASP91FS
            HS Cap 232 .60 Brushless
            Mini Funtana
            ST-Model Twin dragon
            Lazer Model Colibri .25
            HK-450

            Comment

            • affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5876

              #7
              Originally posted by Tomas Hestnes
              3-kant lister blir montert på framsiden ja. Bruker polyuretan trelim og pensler alt med epoxy til slutt.

              Så dere er sikre på at dette ikke vil ha noen innvirkning på flyegenskapene?
              Nei så lenge du limer den i riktig vinkel ned og til side samt treffer propellakselen der den er tegnet inn originalt så er det jo en ren tilpasning av den motoren som brukes.
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              • rcmodeller
                Forhandler
                • Jun 2003
                • 374

                #8
                Motormontering

                Som det presiseres fra "affa", at så lenge motorakslingen (spinneren) sitter i senter der den skal, og side- evt nedtrekk er korrekt, så er det kun det som teller.

                I slike tilfeller, hvor man er litt i tvil om man treffer riktig, så kan det være et lurt knep å sette kroppen på høykant og bare "legge" motoren på plass på toppen, tre på cowlingen, og da sjekke om motorakslingen kommer nøyaktig på rett plass. Siden ingenting er permanent festet, så kan man da korrigere og justere til alt er 100%. Så løfter man forsiktig av cowlingen, og merker av for motor og evt andre deler som skal festes, før man begynner å borre og lime permanent.

                The RCModeller

                Comment

                • Tomas Hestnes
                  • Oct 2008
                  • 88

                  #9
                  Originally posted by rcmodeller
                  Som det presiseres fra "affa", at så lenge motorakslingen (spinneren) sitter i senter der den skal, og side- evt nedtrekk er korrekt, så er det kun det som teller.

                  I slike tilfeller, hvor man er litt i tvil om man treffer riktig, så kan det være et lurt knep å sette kroppen på høykant og bare "legge" motoren på plass på toppen, tre på cowlingen, og da sjekke om motorakslingen kommer nøyaktig på rett plass. Siden ingenting er permanent festet, så kan man da korrigere og justere til alt er 100%. Så løfter man forsiktig av cowlingen, og merker av for motor og evt andre deler som skal festes, før man begynner å borre og lime permanent.

                  The RCModeller
                  Takker for alle tipsa.
                  Trondheim Modellflyklubb

                  Extra 330L 30% MT-50i
                  Mustang P-51D ASP91FS
                  HS Cap 232 .60 Brushless
                  Mini Funtana
                  ST-Model Twin dragon
                  Lazer Model Colibri .25
                  HK-450

                  Comment

                  Working...