Unconfigured Ad

Collapse

Rette opp vridd vinge

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tseval
    • Jul 2008
    • 15

Rette opp vridd vinge

Hei,

Jeg har en Last Down XL elektroseiler som jeg nylig har fått i luften. Jeg merket fort at den hadde noen ganske spenstige stall-egenskaper, og ved nærmere ettersyn viser det seg at den ene vingen er ganske kraftig vridd slik at den har mer innfallsvinkel ved vingetippen enn ved rota.

Hvordan får jeg vridd den tilbake på best måte? Dette er en balsaplanket ribbekonstruksjon trukket med plastfilm. Vingespennet er 2.8m. Jeg har prøvd å legge den i spenn og varme filmen med en føner, men det hjalp ikke stort. Mulig jeg må la den ligge lenger og ha på mer varme? Andre tips?
  • Biggles
    • Mar 2006
    • 238

føn

Jeg ville prøvd igjen med det du nevner om å vri(litt mer enn enn likt som den rette vingen) og fønet opp skrukkene. Har gjort det med stort hell på to fly siste året.

Comment

• tseval
      • Jul 2008
      • 15

Takk for det!

Jeg gikk på igjen med fønern og til slutt ble det bra. Det ble vel faktisk en ørliten wash-out, noe jeg tror kan være helt greit på denne modellen, så jeg lagde en tilsvarende washout på den andre vingen også.

Forhåpentligvis skal jeg slippe halve snaprolls hver gang jeg trekker litt for mye i høyderoret heretter

Comment

• Biggles
        • Mar 2006
        • 238

Bra!

Min siste modell jeg hadde vridd vinge på måtte flys med full høyre på stikka, inkl trimme som #%&€%€ for å få litt utslag nok til å kunne svinge. Da er det deilig å "få et nytt fly" vha et strykejern.

Comment

• tseval
          • Jul 2008
          • 15

Har vært ute og prøvd igjen nå, og det var noe ganske annet! Nå går det an å fly termikk uten å tippe rundt hele tida

Comment

• Raptor^
            • Nov 2007
            • 17

Har en 2-meter som den ene vingen litt skjev på. Rettes enkelt opp med litt bøy i riktig retning og føner/styykerjern/varmepistol for å stramme plastfilmen. Ingen endelig fiks, så det må gjenntas med gjevne mellomrom, men det er like fort gjort hver gang

Comment

Working...