Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan feste vingestag på best mulig måte?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Hvordan feste vingestag på best mulig måte?

Jeg har nylig kjøpt meg en Phoenix cessna 182, og er lite fornøyd med måten vingestagene skal festes. Mener de som går fra flykroppen til vingen.

Tegningen viser at jeg skal borre 8 hull, og så stappe et lite plastrør i hullet, og så borre i staget. Denne løsningen duger, dersom man har flyet montert hele tiden, men det er ikke slik i mitt tilfelle. Problemet slik jeg ser det, er at det kommer til å bli veldig slarkete etter en stund, og hele stagopplegget vil bli ødelagt.

Så har jeg tenkt ut følgende løsning, som jeg ber dere om å kommentere.

Jeg får tak i 4 små plater, med gjengete hull av stål eller alluminium, og limer dette på flykroppen og vingen. På kroppen limer jeg denne platen på innsiden, mens på vingen så må jeg antagelig skjære hull til plata for å sa lime den fast der.

Borer så 3mm hull i stagene og fester de med en m3 skrue.

Noen som vet hvor jeg får tak i denne platen med gjengete hull?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • surpass
    • Apr 2007
    • 833

Hei! Jeg hadde akkurat samme problem med en eflite beaver. Dette flyet var svææært og på diverse forum så ble det skrevet at vingestagene hadde en funksjon, og da var det jo ekstra viktig at de ble festet godt. Så jeg kjøpte litt plywood, skjærte ut firkanter, trakk med betrekning og innstalerte blind nuts på innsiden. Så kuttet jeg ut passende utskjering i vingen og limte på plass. Da hadde jeg en utrolig sterk løsning. Enkelt å greit!

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by surpass
      Hei! Jeg hadde akkurat samme problem med en eflite beaver. Dette flyet var svææært og på diverse forum så ble det skrevet at vingestagene hadde en funksjon, og da var det jo ekstra viktig at de ble festet godt. Så jeg kjøpte litt plywood, skjærte ut firkanter, trakk med betrekning og innstalerte blind nuts på innsiden. Så kuttet jeg ut passende utskjering i vingen og limte på plass. Da hadde jeg en utrolig sterk løsning. Enkelt å greit!
      Med blindnuts mener du det som er normalt at man bruker til å feste feks understell, fra kryssfiner, den stålsaken med gjenger og tapper ut?
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• surpass
        • Apr 2007
        • 833

Jepp, slike som typisk er bak firewall til motorfeste. Det koster ingenting og jeg garanterer null slark og ett super sterkt feste.

Comment

Working...