Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nasjonalanlegg for modellfly i Norge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nasjonalanlegg for modellfly i Norge?

    Når jeg ser bilder av modellflyplasser som f.eks. denne i Portugal
    Pombal, Portugal - F3A WC Arial View - RCU Forums med to asfalterte baner, linestyring/helisirkel m.m. midt i ødemarka så lurer jeg på om det er for mye forlangt å ha et tilsvarende anlegg i Norge. Et nasjonalanlegg, slik Holmenkollen er for Hopp? I dag er vi prisgitt hver enkelt klubb sin evne til å skaffe og vedlikeholde treningsanlegg.

    Nå som alle bønder som kasta seg på golfbølgen på 90-tallet sliter er tiden inne for å handle. NLF kan få et prima jorde for en billig penge, spesielt her på østlandet hvor annenhvert jorde er fullt av golfere (ja jeg overdriver for å få fram et poeng her)

    Ved å ha tilgang til et skikkelig anlegg (Rena? Hvam?) kan alle klubber få mulighet til å arrangere mesterskap, ikke bare de som tilfeldigvis har en egnet flystripe.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    Det

    var en god ide! Hva sier forbundet? Dette burde jo være en hovedsak de neste årene.
    Hans-Peter Röder
    http://www.phoenix-rc.org/
    www.jetsofnorway.no

    Comment


    • #3
      Er helt enig her i at vi burde ha noe slik (selv om jeg bor i nordnorge).
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jon Wold View Post
        Ved å ha tilgang til et skikkelig anlegg (Rena? Hvam?) kan alle klubber få mulighet til å arrangere mesterskap, ikke bare de som tilfeldigvis har en egnet flystripe.
        Siden du sier "alle", så er det jo hårreisende å foreslå østlandet i samme setning... Såvidt meg bekjent finnes det mange gode anlegg på østlandet? Trøndelag har vel plass, så blir det "lik" avstand for langt flere...

        Men idéen er knakende god
        Kenneth Davidsen

        Comment


        • #5
          har vært oppe før i forumet , men kort fortalt har jo Seilfly eget anlegg på Elverum , Fallskjerm har på Rena og Para /Hanggliding sitt flotte Riksanlegg i Vågå.

          Det var jo snakk om eget anlegg for modellfly vest for Gjøvik men har ikke hørt noe om det i det siste... Innspill ?
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jon Wold View Post
            Når jeg ser bilder av modellflyplasser som f.eks. denne i Portugal
            Pombal, Portugal - F3A WC Arial View - RCU Forums med to asfalterte baner, linestyring/helisirkel m.m. midt i ødemarka så lurer jeg på om det er for mye forlangt å ha et tilsvarende anlegg i Norge. Et nasjonalanlegg, slik Holmenkollen er for Hopp? I dag er vi prisgitt hver enkelt klubb sin evne til å skaffe og vedlikeholde treningsanlegg.

            Nå som alle bønder som kasta seg på golfbølgen på 90-tallet sliter er tiden inne for å handle. NLF kan få et prima jorde for en billig penge, spesielt her på østlandet hvor annenhvert jorde er fullt av golfere (ja jeg overdriver for å få fram et poeng her)

            Ved å ha tilgang til et skikkelig anlegg (Rena? Hvam?) kan alle klubber få mulighet til å arrangere mesterskap, ikke bare de som tilfeldigvis har en egnet flystripe.
            Tanken er god, men det som slår meg. Hvorfor skal man støtt ha det offentlige med?

            Eneste kravet vi har, er jo en stripe eller to, og ett hus med kanskje ett toalett....

            Får man plass, så er det rimelig mye man kan gjøre for minimalt med penger, dersom man har litt arbeidsinnsats.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Krazy-K View Post
              Siden du sier "alle", så er det jo hårreisende å foreslå østlandet i samme setning... Såvidt meg bekjent finnes det mange gode anlegg på østlandet? Trøndelag har vel plass, så blir det "lik" avstand for langt flere...

              Men idéen er knakende god

              Jeg er for distriktspolitikk for å si det sånn men akkurat når det gjelder modellfly er Oslo for U-land å regne og hadde fortjent en skikkelig plass der folk kunne fly trygt og ikke snike seg rundt på forstedenes få jorder og fotballbaner. Det er nær sagt umulig å få til noe i Oslo uten bistand fra forbund og kommune.

              Og for at noe slikt skulle blitt skikkelig må det offentlige være involvert. Dugnadsånd javel men det får være grenser.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jon Wold View Post
                Jeg er for distriktspolitikk for å si det sånn men akkurat når det gjelder modellfly er Oslo for U-land å regne og hadde fortjent en skikkelig plass der folk kunne fly trygt og ikke snike seg rundt på forstedenes få jorder og fotballbaner. Det er nær sagt umulig å få til noe i Oslo uten bistand fra forbund og kommune.

                Og for at noe slikt skulle blitt skikkelig må det offentlige være involvert. Dugnadsånd javel men det får være grenser.
                Vil si at Oslo har det kjempebra når det gjelder modellfly, da Norges nest største by ikke har en eneste modellflystripe i kommunen. Det jobbes med for øyeblikket, men kommunen har vært uten stripe i 2 år. Vi må kjøre til nabokommunen for å fly, og selv om anlegget der er bra, ødelegger seilflyaktivitet hver eneste fine dag med slep etter slep etter slep, med påfølgende landinger. Selv har jeg 4,4 mil til stripen. Snakk om å fortjene en skikkelig plass å fly!
                Jan Fredrik Bjordal
                www.JetsOfBergen.no

                This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

                Comment


                • #9
                  Synd at dette ble en diskusjon om steder, men for å forsvare hovedstaden: Hvor nøyaktig i hele Oslo fylke kan man fly modellfly lurer jeg på! Det er kanskje ikke kjent for folk at Oslo ikke har noe sted å fly, og har aldri hatt det? De nærmeste plassene er Sørumsand (Phoenix), Kråkstad (Vingtor) og Bærum/BMK.

                  Når jeg bodde i Oslo kjørte jeg også 4 mil én vei for å fly. Nå bor jeg i Son og slipper unna med kun 3 mil til samme plass.

                  Det har selvsagt sammenheng med at der folk bor er det vanskelig å få plass til modellfly.
                  Last edited by Jon Wold; 13-08-09, 12:01.
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jon Wold View Post
                    Synd at dette ble en diskusjon om steder, men for å forsvare hovedstaden: Hvor nøyaktig i hele Oslo fylke kan man fly modellfly lurer jeg på! Det er kanskje ikke kjent for folk at Oslo ikke har noe sted å fly, og har aldri hatt det? De nærmeste plassene er Sørumsand (Phoenix), Kråkstad (Vingtor) og Bærum/BMK.

                    Når jeg bodde i Oslo kjørte jeg også 4 mil én vei for å fly. Nå bor jeg i Son og slipper unna med kun 3 mil til samme plass.

                    Det har selvsagt sammenheng med at der folk bor er det vanskelig å få plass til modellfly.
                    Det er faktisk en ganske fin plass på Haugenstua/Stovner, et sportsanlegg som nesten ikke er i bruk, og uten noe særlig boliger i nærmeste omkrets.
                    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                    Quickie: turl.no/13pe
                    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                    Comment


                    • #11
                      Ja der er det sikkert ingen fotballspillende barn, bikkjer uten bånd og stedet har frekvenstavle, brakke, sikkerhetsnett og sektor hvor man kan fly 150 meter ute uten å komme over hustak eller høyspent?
                      MVH

                      Jon Gunnar Wold

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jon Wold View Post
                        Jeg er for distriktspolitikk for å si det sånn men akkurat når det gjelder modellfly er Oslo for U-land å regne og hadde fortjent en skikkelig plass der folk kunne fly trygt og ikke snike seg rundt på forstedenes få jorder og fotballbaner. Det er nær sagt umulig å få til noe i Oslo uten bistand fra forbund og kommune.

                        Og for at noe slikt skulle blitt skikkelig må det offentlige være involvert. Dugnadsånd javel men det får være grenser.
                        Jeg kan egentlig ikke skjønne problemet med å kjøre 3-4 mil på motorvei for å komme til et bra anlegg, jeg har selv bodd i Oslo omegn i flere år, og du skal ikke langt utenfor bomringen for å finne vel etablerte klubber med kjempefine anlegg...

                        Jeg reagerte bare på at du skrev "nasjonalanlegg". For meg høres dette mer og mer ut som du ønsker å få anlagt ei lokalstripe for Oslo-folk... Det er noe helt annet
                        Last edited by Krazy-K; 13-08-09, 13:02. Reason: Stavefeil
                        Kenneth Davidsen

                        Comment


                        • #13
                          Nasjonalanlegg betyr ikke automatisk at det skal ligge i et bestemt distrikt. Jeg foreslo ikke Oslo, hvis du leser første post.

                          Grunnen til at jeg reagerer er når man snakker om at Oslo har det kjempefint og det derfor bør ligge i Bergen. Den kjøper jeg ikke.

                          Men nok om det, flypassdebatten i Oslo er en annen sak. Den har pågått siden før jeg ble født og vil sikkert pågå når jeg har fløyet for siste gang.

                          Jeg spør derfor igjen - hvordan kan det ha seg at man i dette landet ikke har et nasjonalanlegg for modellfly?
                          MVH

                          Jon Gunnar Wold

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jon Wold View Post
                            Nasjonalanlegg betyr ikke automatisk at det skal ligge i et bestemt distrikt. Jeg foreslo ikke Oslo, hvis du leser første post.

                            Grunnen til at jeg reagerer er når man snakker om at Oslo har det kjempefint og det derfor bør ligge i Bergen. Den kjøper jeg ikke.

                            Men nok om det, flypassdebatten i Oslo er en annen sak. Den har pågått siden før jeg ble født og vil sikkert pågå når jeg har fløyet for siste gang.

                            Jeg spør derfor igjen - hvordan kan det ha seg at man i dette landet ikke har et nasjonalanlegg for modellfly?
                            Fordi det er altfor få politikere som driver med modellfly. Og modellfly er vel som mange andre sporter som motorsport ikke akkurat høykultur. Vi har råd til opera bygning til flere milliarder som kanskje 3000 har interesse for å se, men modellflyplass eller motorsenter, det har vi ikke råd til.

                            Merkelig tanke blandt politikere. Lurer på hvor interessen er størst, motorsport/modellfly eller opera....
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jon Wold View Post
                              Nasjonalanlegg betyr ikke automatisk at det skal ligge i et bestemt distrikt. Jeg foreslo ikke Oslo, hvis du leser første post.

                              Grunnen til at jeg reagerer er når man snakker om at Oslo har det kjempefint og det derfor bør ligge i Bergen. Den kjøper jeg ikke.

                              Men nok om det, flypassdebatten i Oslo er en annen sak. Den har pågått siden før jeg ble født og vil sikkert pågå når jeg har fløyet for siste gang.

                              Jeg spør derfor igjen - hvordan kan det ha seg at man i dette landet ikke har et nasjonalanlegg for modellfly?
                              Jeg har aldri skrevet at et nasjonalanlegg skal ligge i Bergen, jeg ga melding om at i Bergen har vi ikke engang stripe!
                              Enhver person med noenlunde geografikunnskaper skjønner at et slikt anlegg ikke KAN ligge i Bergen, men et sted hvor det er like lett for alle å komme til.
                              Jan Fredrik Bjordal
                              www.JetsOfBergen.no

                              This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

                              Comment

                              Working...
                              X