Unconfigured Ad

Collapse

Sjøfly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olle
    • May 2002
    • 708

Hvor kommer dette at plastfly er tunge fra? Baseres uttalelsene på ti år gammel viten, så stemmer det nok. Aviomodelli, som er delvis plastfly, var dengang tunge og er det nok ennå da de ikke har modernisert konseptet nevneverdig. Andre derimot, som Aeromodelli (også italiensk), veier det samme som sammenlignbare balsamodeller. Har en velkjent Seagull Spacewalker, betegnet som en lett balsa ARF modell på ca. 160 cm v.sp. og en Aeromodelli Jupiter av plast i samme størrelse. Modellene er det man kaller "til forveksling like". Vekten er også lik; 2,7 kg med samme utstyr.
    Er det noen som faktisk veier modellene uten imontert utstyr? Da vil en oppdage at egenvekten på tilsvarende modeller ikke avviker så mye. Men på utstyret (radio,batteri og motor) kan en ofte enkelt spare inn 1/2 kg! Det er ikke lett å få til på rene modellen i .40 - .60 size. Så vær ikke så opptatt av vekten på selve modellen, men vær litt mer kresen på utstyret. Eks: En OS .46 FX veier 375 gram mens SC .61 veier over 700 gram og de yter ca. det samme i praksis. Så her går vinninga opp i spinninga, og vel så det.

Comment

• jet.
      • Jul 2002
      • 19

Hei.
      Hva er det med denne Modellen "Ready".Når noen nevner denne heller har spørsmål,så tar jo diskusjonen helt av og i alle retninger,tror spørsmålet startet med vilken motor var å anbefale når det skulle brukes som sjøfly.??
      Men det er artig med en slik modell at den iallefall engasjerer folk fra nord til sør,og da også med meninger utifra hvor folk bor(Hvar det Sinsen syndromet ??).
      Dette er ikke ment som negativ krittik bare litt høyt tenking,fra min side.
      Men jeg har faktisk en Ready med Flottører,men det ligger i eskene sine enda,kansje ta de frem og sette sammen flyet og prøve det,så jeg iallefall har fløyet dette som alle mener noe om.
      Med Hilsen .....

Comment

• ghytt
        • Jan 2002
        • 14

Engasjement er som oftes positivt,men det bør være fundamentert i fakta og viten. Jeg skal ikke gi meg ut på å ha det rette svaret men årsaken i engasjementet bunner kanskje i at denne modellen representerer noe nytt. Nye ting fører som ofte med seg diskusjon. Og når denne modellen i løpet av kort tid har dukket opp i anseelige mengder i de fleste modellflymiljø, så fører det nok til reaksjoner i både den ene og andre retningen. Man skal huske at i disse miljøene vanker det ofte individer med til dels sterke meninger, om enn desverre ikke alltid like faglig fundamenterte.

Comment

• OAK
          • Jul 2002
          • 863

Hei "Jet"

Hvis du har en ready med flottører liggende er du kanskje interessert i å selge denne?

Comment

• jet.
            • Jul 2002
            • 19

Hei OAK.
            Nei,den skal nok settes sammen og brukes som sjøfly,bare får litt tid til overs...
            Tror det vil være et utmerket sjøfly,da plast ikke trekker vann,i motsetning til Ply/Balsa.
            Og dette er ikke det eneste flyet som fortsatt ligger i esken
            Vis du ikke finner noe forhandler så sendt meg en Mail så skal jeg sette deg i kontakt med en som selger dette.

Comment

• Lars N
              Moderator
              • Apr 2002
              • 2891

HEI
              Ready er et nydelig fly som man kan ha det morro med. det fflyr harmonisk uansett vekt. det kan ha last på opptill 5 kilo uten problemer. Dette er et bra kjøp. Jeg har den selv og har flydd både på vann og på land. Er vel oppe i 400 turer nå. Den holder som bare søren!!!
              Lars Norberg

Comment

• OAK
                • Jul 2002
                • 863

Er det noen som har sett/fløyet den nye "uknuselige" Cessna 177 Cardinal on Floats ?

Samme materialet som Ready, men ser adskillig penere ut, og koster nesten det samme. Hvis det flyr like bra så må vel dette være et greit sjøfly?

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Mitt Ready veier 2914g med 4stk standard Hitec servoer, 7 kanals Hitec motager, 1100 mah RX batteri (136g med padding), Lakk (ikke spesielt tynt lagt ca 30g), 2 meter (4 X 50cm) med 8mm karbonfiber rør i vingen (forsterking) og Magnum XL 61Ar FS firtakter (ca 440g med potte) i snuten. Har ingen ting å utsette på fly egenskapene (morsomt å lande nose high), men kan kritisere understell som er litt smalt og lite utslag på styring av nase hjulet (men bra siderors virkning i lufta). Med en lett 40/46 totakter vil (ca 100g lettere enn 61AR FS`n og ikke la dere lure av vekt oppgitt uten potte) den virkelig flyte under landinga, med ei vingebelastning på 74,72g/dm`2 eller 24,48 oz/sq ft (min Ready) er ikkje landings hastigheta noko problem.
                  Når det gjelder Ready som sjøfly er nokk kjetil Sandal den rette å spørre, men medium til kraftig motor (46/53 2T eler 52/61 4T) er nokk å foretrekke.

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Vingemutteren den 2002-09-13 00:21 ]</font>
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...