Unconfigured Ad

Collapse

Byggebord i herdet glass?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _marius
    • Jun 2004
    • 271

Byggebord i herdet glass?

Jeg vurderer et byggebord i herdet glass på to bukker etter litt inspirasjon fra Dave Platt sine videoer. Herdet glass pulveriseres dersom man er litt uheldig og vil sannsynligvis skje i det vingen nesten er ferdig bygget...

Ikea har en rimelig glassplate til rundt 5-600 kr. Ellers har jeg ringt noen glassmestere som tar mellom kr 2.600-3.500 for en herdet og polert plate på 150 x 80 cm, 8mm tykk.

Er det noen som har erfaring om glass er lurt å bygge på - og om Ikea fungerer?

Er det bedre å sage til en tjukk finerplate?

Marius
    Marius
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Originally posted by _marius
    Jeg vurderer et byggebord i herdet glass på to bukker etter litt inspirasjon fra Dave Platt sine videoer. Herdet glass pulveriseres dersom man er litt uheldig og vil sannsynligvis skje i det vingen nesten er ferdig bygget...

Ikea har en rimelig glassplate til rundt 5-600 kr. Ellers har jeg ringt noen glassmestere som tar mellom kr 2.600-3.500 for en herdet og polert plate på 150 x 80 cm, 8mm tykk.

Er det noen som har erfaring om glass er lurt å bygge på - og om Ikea fungerer?

Er det bedre å sage til en tjukk finerplate?

Marius
    Jeg anbefaler ikke herdet glass. Problemet med herdet glass, er at man ikke ser at det er skadet. Man kan jobbe med det i ukesvis og plutselig så blir det hvitt og så går det i bakken.

Jeg har tilgang til mengder med herdet glass på jobben, helt gratis, men jeg hadde ikke brukt det.

Uherdet glass til den bruken er mye bedre.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Karmann
      Moderator
      • Oct 2006
      • 735

Litt plundrete å forborre hull med glassbor til byggenåler kanskje?
      Mvh
      Morten Aase

Comment

• _marius
        • Jun 2004
        • 271

Blir litt klønete med byggenåler da ja...Sjelden jeg har brukt det egentlig! Syntes det er greit med blylodd. Vurderer et magnetbord også.
        Marius

Comment

• ErlendM
          • Jun 2006
          • 631

Hvorfor i all verdens rike skulle et GLASSBORD være et ideelt byggebord i det hele tatt?
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• _marius
            • Jun 2004
            • 271

Leste om det bordet der og det virker ikke helt trygt!

Glass er fint å bygge på fordi det er helt glatt og flatt. Lim og søl kan skrapes av så er plata som ny. Epoxy kan blandes rett på glasset. Støttepillarer til flykroppen kan limes rett på glasset og fjernes etter bruk. Kan tegne på mål og tørke bort etterpå. Hmmm...det var det jeg kom på i farten.

Ligger an til å bli en tjukk finerplate av bjørk og kanskje en magnetplate. Kommer garantert til å miste et eller annet tungt på glassplaten så den knuser.
            Marius

Comment

• bjeff
              • Jul 2007
              • 2010

Laminert glass er tingen dersom du vil ha glassplate. Jeg har et svært kjøkkenbord i laminert glass som av og til tjener som byggebord, bruker bare en skrape for å fjerne epoksy og ca. Det er samme type glass som NOKAS-toskene trodde de kunne slå seg igjennom med slegge.
              Last edited by bjeff; 28-08-09, 17:03.
              Anders Eiebakke
              90078513

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                Kan du ikke legge noe under glasset, en benkeplate, bordplate, gammelt dørblad el.l?

Stålplate på 2-4mm på et flatt og vatret underlag er sikkert fint. Savner noen ganger å kunne bruke magneter på bordet mitt.

Ellers er restekroken hos IKEA ofte en kilde for store benkeplater og bordplater.

Comment

• spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

Originally posted by LaSt
                  Kan du ikke legge noe under glasset, en benkeplate, bordplate, gammelt dørblad el.l?

Stålplate på 2-4mm på et flatt og vatret underlag er sikkert fint. Savner noen ganger å kunne bruke magneter på bordet mitt.

Ellers er restekroken hos IKEA ofte en kilde for store benkeplater og bordplater.
                  Ikea solgte for en stund siden 80x240 store bord til 50 kr. Stygge som fy, men de duger til byggebord
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Te-raptor
                    • Jul 2004
                    • 693

Jeg brukte for en tid siden en gammel inne-dør av hul type som jeg satte ben i hjørnene på. De er bygget så de ikke kan slå seg og bli skjeve. Oppå den la jeg en asfalt-plate(løs huntonitt), helt rett og supert å stikke nåler i... Billig var det og
                    Terje

Comment

• andersh
                      • Apr 2003
                      • 1734

Originally posted by LaSt
                      Veldig godt poeng - hvorfor bare bruke en glassplate med de risikoer det innebærer, når man kan bruke en vanlig benkeplate med glass på toppen? Du bevarer samtlige av fordelene som du nevner over her....
                      Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• _marius
                        • Jun 2004
                        • 271

Veldig mye lurere i grunn! Da blir det en benkeplate med enten glass eller magnettopp!
                        Marius

Comment

• nomore
                          • May 2006
                          • 517

Hvorfor ikke en magnettopp og glass over der igjen?
                          Thorbjørn Kirkeleit
                          Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• Birdi
                            • Oct 2006
                            • 67

Glass..

Glass fungerer helt topp som byggebord i følge vår skalabygger Ø. Fjeld x Tromsø.
                            Han er også inspirert av D. Platt.
                            Nå er han flyttet til Bergen, og trenger glassbordet sitt som ikke er følsom for fukt mere en noen gang
                            Last edited by Birdi; 10-09-09, 21:37.

Comment

• roffe_ek
                              • Aug 2008
                              • 254

har du vurdert mdf

Husk at sev tykk finer har en tendens til å slå seg, du er jo avhengig av en dønn flat byggeplate MDF plater er billigere og de er mer stabile enn finer. Selv har jeg MDF med ikea glass over samt magnetisk stålplate på toppen fungerer helt supert. Ellers vil jeg ta turen til billigkroken på Ikea om jeg var deg. For en tid tilbake så jeg de hadde tjukke helt plane laminerte kjøkkenbenkplater de koster flesk i fullpris, men i billigkroken kunne en få en stor plate ca 200cmx150cm for ca 200 kroner.
                              MVH
                              Eystein

Comment

Working...