Unconfigured Ad

Collapse

Grei rettesnor? (gammelt batteri, nytt fly)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Grei rettesnor? (gammelt batteri, nytt fly)

Jeg kom på en grei veilednings formel, som jeg vil lufte med andre.

Man har en godt fly, som man kan fly 10 minutter på, og da går 75 % inn på batteriet igjen.

Man bruker en propell feks 12x6. 12x12x6 sier vi er 1000 (er helt feil, men bare som illustrasjon)

På det nye flyet vårt har vi propell 15x8, 15x15x8 sier vi er 2000 (som også er helt feil....)

Kan man etter disse tallene forvente at man kan fly 5 minutter og ha ca 75% ingen av batteriet, forutsatt at man flyr rimelig likt?

(tallene ble veldig rundet av for å illustrere poenget)
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Jeg tror nok ikke det er så enkelt selv om jeg ikke er noe elektro geni. Strømtrekket øker betraktlig ved økning av propell og pitch. Tror heller du vil overbelaste batteriet og ESC din med fare for at de blir ødelagt ved bruk av den ovennevnte formelen. Spesielt hvis du flyr med mye trothle.

Anger som rakkern at jeg ikke fulgte med i fysikk og kjemitimene på skolen når man flyr litt elektro. Det er i grunn enklere med glow.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• jeeeeeeright
      • Mar 2008
      • 1052

Hvis du leter litt har jeg sett en tabell som beskriver dette en gang her på forumet...
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Originally posted by Superstar40
        Jeg tror nok ikke det er så enkelt selv om jeg ikke er noe elektro geni. Strømtrekket øker betraktlig ved økning av propell og pitch. Tror heller du vil overbelaste batteriet og ESC din med fare for at de blir ødelagt ved bruk av den ovennevnte formelen. Spesielt hvis du flyr med mye trothle.

Anger som rakkern at jeg ikke fulgte med i fysikk og kjemitimene på skolen når man flyr litt elektro. Det er i grunn enklere med glow.
        utgangspunktet mitt var at man bytter esc og motor. Man bruker det gamle batteriet.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• jijohans
          • Dec 2005
          • 1169

Tror ikke dette er en veldig pålitelig metode... Strømtrekket er aldri eller skjeldent linært med propell størrelsen... Enkleste er å bruke en kalkulator ala motorcalc og amper meter å måle statisk trekk på bakken.
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Nei, vet det, men i mitt eksempel, er vel 3 min grei starttid på det nye flyet? Da bør man unngå å ødelegge batteriet i alle fall

Comment

Working...