Unconfigured Ad

Collapse

Lodding av tykke ledninger, hvordan?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Lodding av tykke ledninger, hvordan?

Kjøpte meg her om dagen en kvalitets loddestasjon, anbefalt av forum deltagere. Jeg har problemer med å fortinne 10awg kabler. Hvordan bør dette gjøres?

Jeg takker foresten for tipsene angående loddestasjon. Er som natt og dag. Feks. Biltema til 10 kr, sett på strømmen, ta en dusj, sett på kaffe, og se en god film, så er loddebolten varm. Nye, under 15 sekunder.....

Jeg etterlyser fortsatt en guide på hvordan man lodder. Fleste youtube handler om tynne ledninger, og generell teknikk. hvordan lodde tykke ledninger hadde vært fint om noen ga god info om.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • erho
    • Aug 2009
    • 4

Varm opp enden av kabelen, få litt tinn mellom spissen på loddebolten og kabelen for å lede varme bedre. Deretter fortinner du kabelen, venter til den kjøler, holder den der den skal sitte, og varmer opp igjen tinnet. Hold alt helt i ro i 15 sekunder, før du blåser på og sjekker om loddingen sitter. Du vet nok dette fra før, men sier det nå da. Har aldri hatt problem med å lodde tykkere kabler, men da bruker jeg nokså høy varme på bolten. (Gløder rødt i mørket)

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Tykke ledninger krever stor tipp fordi ledningen suger ut varmen fra tippen for fort. En stor tipp beholder nok energi til å varme enden av ledningen fort så man kan fortinne enden uten at hele ledningen blir glovarm. Hvis man bruker en liten tipp og varmer opp ledningen lenge så vil loddetinnet trekke seg langt inn i ledningen og den blir stiv. Mulig det går med ekstrem varme og. Det har jeg ikke prøvd.

Comment

• sollie
        • Jan 2008
        • 176

Skal lodde noen lipo pakker etterpå, kan ta en filmsnutt om du vil.?
        Drammen rock city

Comment

• flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

En loddbolt som blir fort varm blir desverre ofte fort kald også. Som nevnt, bruk en med tykk spiss, 60-100W (Biltema/Clas Ohlson f.eks.). Tilfør tinnet mellom bolten og ledningen slik at det alltid er flytende tinn som kan overføre varmen til ledningen
          Fred Larssen

Comment

• sollie
            • Jan 2008
            • 176

Tok litt tid dette, men her en en liten snutt.

Kvaliteten er ikke på topp.

Drammen rock city

Comment

• sollie
              • Jan 2008
              • 176

Noen flere lodde bilder her om det er av interesse. post 363

Drammen rock city

Comment

• spitmk16
                • Oct 2005
                • 1367

Originally posted by sollie
                Skal lodde noen lipo pakker etterpå, kan ta en filmsnutt om du vil.?
                Ja takk. Gjør det, pls
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• sollie
                  • Jan 2008
                  • 176

Se youtube linken i post 6. Fikk den ikke ferdig før sent i går.

Stian
                  Drammen rock city

Comment

• obelix
                    • Mar 2004
                    • 471

Og en ting til som gjør lodding til en lek og får tinn sugd inn mellom alle kordene er å bruke loddevann selges på claus olson hvertfall. kan oxo bruke loddepasta, jeg personlig bruker loddevann da det trekker seg inn mellom kordene lett.
                    Med og uten loddepasta er som du selv beskriver god og dårlig loddebolt.
                    Loddevann koster ca 50kr og holder livet ut

Lykke til
                    Oi en perfekt landing

Comment

• arvid
                      • Nov 2006
                      • 1547

veldig intresant video............

Comment

• spitmk16
                        • Oct 2005
                        • 1367

Tok litt tid dette, men her en en liten snutt.

Kvaliteten er ikke på topp.

http://www.youtube.com/watch?v=8FDvhXwU9aI
                        Takk skal du ha, men hvor tykke kabler er maks tykkelse man kan lodde med 80 watts loddebolt? Skjønner at jeg kommer rimelig til kort når man skal ha høyspent på 100 000 volt hehe.

Jeg har 10 AGW kabel, som jeg skulle lodde, og må si at resultatet ikke akkurat ble perfekt, men det duger... Er det jeg mener med tykke kabler.

Comment

• sollie
                          • Jan 2008
                          • 176

Originally posted by arvid
                          veldig intresant video............
                          Ble brått usikker på om du var ironisk eller om du likte den, hehe. Kom gjerne med ris/ros
                          Drammen rock city

Comment

• sollie
                            • Jan 2008
                            • 176

Originally posted by spitmk16
                            Takk skal du ha, men hvor tykke kabler er maks tykkelse man kan lodde med 80 watts loddebolt? Skjønner at jeg kommer rimelig til kort når man skal ha høyspent på 100 000 volt hehe.

Jeg har 10 AGW kabel, som jeg skulle lodde, og må si at resultatet ikke akkurat ble perfekt, men det duger... Er det jeg mener med tykke kabler.
                            Sitter på jobben, så jeg husker ikke helt tykkelsen på kablene jeg loddet i snutten, men tror det var 10q. med litt trening blir det lett som et barneskirenn..
                            Attached Files
                            Drammen rock city

Comment

• spitmk16
                              • Oct 2005
                              • 1367

Spørmål fordi jeg lurer på det.

Sitter på jobben, så jeg husker ikke helt tykkelsen på kablene jeg loddet i snutten, men tror det var 10q. med litt trening blir det lett som et barneskirenn..
                              Jeg ser at du har en litt annen lodde rekkefølge når det gjelder kontakter. Det jeg har sett mye av, er at man varmer kontakten (med en loddetinn på) og så legger man ledningen oppå, og så venter man til loddetinnet på ledningen har smeltet.

På din video, så gjør du det anderledes.

Hvorfor gjør du det slik, og hva er fordelen?

Viss det var 2200 mah, 3s batteri du loddet, så er den rimelig "tynn" i forhold til hva jeg må lodde nå. Gjør man det på samme måten på tykkere ledninger?

Comment

Working...