Unconfigured Ad

Collapse

Montering av motor, når hullene i torpedoveggen ikke stemmer.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Montering av motor, når hullene i torpedoveggen ikke stemmer.

Jeg har aldri gjort dette før, og jeg er veldig opptatt av at mitt fly skal være perfekt. (derfor har jeg brukt lang tid på det nå). Hvordan finner man hvor man skal borre nye hull i torpedoveggen?

Skal montere el motor på flyet, men fremgangen er jo rimelig lik, antar jeg.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • chewbaca
    • Jul 2006
    • 758

Vet du punktet på torpedoveggen som representerer motor-akslingen ?
    I så fall er det bare å legge mtorfestet sånn at det blir riktig plassering for propellakslingen.. Tegne på og borre ...
    Fyll de gamle hullene med epoxy.. dersom de er nært innpå de nye hullene du satte på.. ellers er det ikke sikkert det er nødvendig..
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

om hull.

Hvis du blander finhakket glassfiberduk i epoxyen, så blir den sterkere, lettere, og enklere å jobbe med da den blir myyyye seigere. Så setter du en teipbit som dekker baksiden av hullet, fyller med blandingen, og setter en annen tapebit over hullet. Når limet har herdet tar du av tapebitene, og vips så har du ett vakkert fristøp med helt jevn overflate.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Originally posted by chewbaca
        Vet du punktet på torpedoveggen som representerer motor-akslingen ?
        I så fall er det bare å legge mtorfestet sånn at det blir riktig plassering for propellakslingen.. Tegne på og borre ...
        Fyll de gamle hullene med epoxy.. dersom de er nært innpå de nye hullene du satte på.. ellers er det ikke sikkert det er nødvendig..
        Det er ett digert hull i motorveggen, med 4 hull rundt. Er midten av dette hullet, der motorakslingen skal være i midten? Og så justerer man cowlingen etter dette?

http://www.modellflynytt.no/articles...-68/Side2.html , her er torpedoveggen omtrent lik, men hullene sitter andreledes.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• kjetilmh
          • Jun 2006
          • 990

Det som er viktig er at du får riktig høyre trekk og at propellen blir stående i midten av flyet. D.v.s at motoren skal festes litt venstre for midten av flyet.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• lupus49
            • May 2008
            • 647

Originally posted by kjetilmh
            Det som er viktig er at du får riktig høyre trekk og at propellen blir stående i midten av flyet. D.v.s at motoren skal festes litt venstre for midten av flyet.
            Har du noen linker eller kort info om høyretrekk. Monterte motor på en brukt Cap 232 og der var motorfestet som sto på fra før veldig høyrevridd.
            RB
            Flisespikkeri er gøy!
            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
            Dyrøy MFK
            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
            http://rolv.info

Comment

• kjetilmh
              • Jun 2006
              • 990

Hvor mye høyre trekk som trengs er avhenig av modell, motor og propell.
              Tror det dreier seg om ca 2-6 grader

Årsaken til at man trenger høyre trekk er at propellen ikke dytter luften rett bakover.
              Luften roterer i en spiral rundt fly kroppen. På oversiden treffer luften sideroret. På undersiden treffer luften ingenting. Dette gjør at flyet vil svinge mot venstre. Vi lager høyretrekk på motor for å kompensere for dette. Men kompenseringen blir ikke helt riktig så de fleste modellene trenger litt sideror ved take off med full motor kraft.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

Working...