Unconfigured Ad

Collapse

Kan man manipulere limetiden?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Kan man manipulere limetiden?

Jeg tenker på epoxy lim. Dersom man bruker mindre herder, vil da skjøten bli sterkere og man bruker lenger tid?

Er jo enkelte ganger jeg har lyst til å ha sterkest mulig skjøt, og har tid til å vente.

Kan noen si noe om dette? Minimum herde mengde osv
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Hvis du bruker for lite herder, så herder limet mye dårligere.Hvis du bruker for mye, så blir limet fort for sprøtt. Det beste er å ha et par typer epoxy, en 10 min. en 30, og en treg støpeepoxy. Du kan senke herdetiden med varme, det forbedrer også egenskapene til limet. Jeg kan ikke anbefale å leke for mye med mengdeforhold, du risikerer å få en skjøt som aldri herder skikkelig.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• chewbaca
      • Jul 2006
      • 758

Mener ogå å ha lest noe om at lyset fra en uv-lampe forkorter tørketiden også ..(?) Men det er vel ikke akkurat å få tak i på Rema...
      __________________________________________________ ___
      Jørn Kaasbøll
      Scale Warbirds of Norway

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Ja, det finnes flere typer epoxy som lar deg manipulere herde tiden ved å endre blandingsforholdet og ved å endre temperaturen
        Men det viktigste du gjør før du begynner og bruke epoxy'en er å lese bruksanvisningen til produsenten og følger blandingsforholdet de oppgir.

Bruker lim i fra R&G som leverer det man har bruk for og litt til.
        Du handle så kan direkte fra dem eller via forhandler som i Norge er vel Øgrey hobby.
        Vet at Lindinger i Østerriker sender "billig" særlig hvis du bor slik at du kan hente poste restante i Sverige
        Last edited by Quadrocopter; 18-10-09, 09:50.

Comment

• jab
          • May 2007
          • 407

Det eneste trikset jeg vet om som ikke ødelegger styrken i epoxy er varme. Epoxyen blir da mer flytende og hardner raskere. Prøv å blande sammen epoxy i en plastkopp mens du varmer den opp med en varmepistol. Pass på at du ikke smelter koppen.

Comment

Working...