Unconfigured Ad

Collapse

håndstart vs elektrisk starter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lillejon78
    • Dec 2005
    • 1530

håndstart vs elektrisk starter

har en liten diskusjon på gang her, kan en motor bli "bortskjemt" av å bli starta med elektrisk starter?. sånn at den ikke lar seg starte for hånd etter den har blitt starta med elektrisk starter,her er det snakk om flymotor. vil gjerne ha synspunkter fra flere her så kom igjen
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Tror nok ikke den blir "bortskjemt" av elektrisk starter, men en gammel og slitt motor eller en god som er dårlig justert er nok vesentlig enklere å få igang med en starter. Av starthjelpemidler tror jeg egentlig bare at det er eterstart eller startgass som bryter ned motoren over tid, siden den løser opp oljehinnen i sylinderen.
    Tror nok at de fleste motorer vil oppfattes som greie å få i gang for hånd om man bare tar seg tid til å forstå og perfeksjonere nålejusteringene, samt lærer seg akkurat hvor mye den aktuelle motoren må primes før man setter på glødingen.
    Terje

Comment

• affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

Blir nok ikke bortskjemt, men erfaringsmessig så er en motor som alltid har vært startet med starter vanskeligere å starte med pinne. Tror nok lagre etc får kjørt seg litt ekstra med en rasende starter som settes på og "slår" litt hver gang den brukes. Og i tillegg gir håndtstart en god forståelse om motoren og man lærer den etterhvert å kjenne og blir ofte enkel å starte da...

Comment

• johnardo
        • Dec 2008
        • 100

Min SC 91 FS har stort sett kun vert startet elektrisk,men fikk et innfall sist jeg hadde den med på stripa. Primet den som normalt,satte på gløder,ga den et rapp motsatt vei med "gummifinger" fyra momentant.
        Så min konklusjon er at den ikke blir nevneverdig bortskjemt med el.starter.
        John Rune Henriksen

Comment

• Jon Wold
          • Sep 2002
          • 949

Ingen motor blir vanskeligere å starte etter å ha brukt starter, men det virker sånn fordi du trenger å prime mye mer og mer nøyaktig ved håndstart. Når du snurrer starteren vil motoren suge fuel mens den snurrer også starter den når den er klar.
          MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

Working...