If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Jeg har akkurat funnet frem ett gammelt 3D/funfly fra loftet, (Seagull Razzle) Det pleide å stå en OS 50 motor i dette flyet. Nå skal jeg bygge om til el. oppsett.
Er det noen som kan forklare meg hvor C of G skal være på ett slikt fly? Og finnes det en enkel måte å balansere flyet med nytt oppsett?
regner med at vingene dine er ganske beine så jeg tror du vil få ett bra utgangspunkt med 1/3 fra leading edge..
Når det gjelder å balansere med nytt oppsett eller balansere i det hale tatt så er det å merke cg før man starter innstaleringen, prøv underveis med komponentene hvor du må plasere de for å beholde cg trenger du mer vekt i nesen så om det er mulig plaser servoer lenger frem men selvsagt med eloppsett flytter du mesteparten av CG med Batteriet som skal drive leken
Lykke til og håper det var til noe hjelp
ps: når du blir mer og mer fortrolig med flyet kan du eksperimentere med å flytte cg lenger bak for å letter kunne hovre etc..
Jeg har akkurat funnet frem ett gammelt 3D/funfly fra loftet, (Seagull Razzle) Det pleide å stå en OS 50 motor i dette flyet. Nå skal jeg bygge om til el. oppsett.
Er det noen som kan forklare meg hvor C of G skal være på ett slikt fly? Og finnes det en enkel måte å balansere flyet med nytt oppsett?
Hvis du sender en mail eller PM til denne brukeren under RCU så har han sikkert svaret
Vet ikke om du har noe med de andre spørsmålene om CG som ble postet der i forrige måned.
Takker for alle svar, gleder meg å prøve dette flyet med el.drift. Husker godt da det stod en OS fuelmotor i flyet. Motoren stod montert opp ned, og stoppet bestandig i lufta, spesielt på lave turtall. Sikkert pga feil justering men likevel irriterende.
Takker for alle svar, gleder meg å prøve dette flyet med el.drift. Husker godt da det stod en OS fuelmotor i flyet. Motoren stod montert opp ned, og stoppet bestandig i lufta, spesielt på lave turtall. Sikkert pga feil justering men likevel irriterende.
Det er jo en 3D maskin - den skal fly opp ned og dermed står motoren riktig vei
Normalt skal CG ligge ett sted mellom 30 og 40% av vingens bredde (vingens korde). På en vinge som har konstant korde og som peker rett ut fra kroppen er det bare å måle 30-40% inne ved vingerota.
Men, som oftest er dessverre vingene både tilspisset mot tippene og kanskje også med noe pilform. Da må man bruke andre metoder for å finne vingens middelkorde, så overføre TP inn til vingerota:
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment