Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billig modell kontra dyrere modell....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Billig modell kontra dyrere modell....

    Når man beveger seg nærmere 1.6 meter og oppover begynner prisforsjellen på selve modellen å gjøre seg gjeldende. Kina produserer mange billige modeller, mens blandt annet USA selger dyrere modeller. Hva får en igjen for å kjøpe dyrere modell?

    All elektronikk snakk i denne posten skal være fraværende, jeg snakker om kun modell.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Jeg har et par Jamara Extra 2 mtr. og et par Giles 1,8mtr. Hadde også en SD Yak 30% for litt siden og nå etterhvert flere andre "kvalitetsfly" det er ingen tvil om at jeg har kjøpt mitt siste "billigfly" . Kvalitetsforskjellen lyser igjenom både på tilpasninger og ikke minst på måten hele flyet er bygget opp på. Og når flyet først er i luften så er det ingen tvil om at de litt mer påkostede flyene er testet mye mer for å få de egenskapene som er tiltenkt. Du ser det enkelt bare ved å åpne posen med linker,stag,skuer,hjul og ikke minst understell.

    Jeg gidder ikke å bruke mer tid på billige fly, tiden min er allt for verdifull så når jeg har brukt x-antall timer på å montere et fly så skal det ikke være masse små ting som jeg helst ville forandret på....

    Min mening: ) En annen ting er at jeg syns ikke de "billige" flyene er så mye billigere alltid....
    Bare flygreier: )

    Comment


    • #3
      Kjøp en kvalitetsmodell!
      Du har igjen for det både med flyegenskaper,holdbarhet og montering.

      Comment


      • #4
        Dersom du kjøper noe som har kvalitet, så kjøper du skikkeli radioutstyr, så kan du ta utstyret videre i neste modell.
        mvh Joar Ulgenes

        Diverse som svever oppe i det Blå.

        Comment


        • #5
          Hei-
          Nesten alt av "vanlige" modellfly i dag er produsert i Asia, først og fremst Kina men også andre lavkostland som Vietnam, Thailand m.fl. Selv ledende merkevare-navn som Great Planes, Graupner, Hangar 9 og Top Flight m.fl. får laget sine modeller i Asia. Det lages også mange mer eller mindre kopier derborte, som så selges under div. navn eller ingen navn, til lavere pris..
          Det man får ved å betale litt mer og velge de ledende merker er bedre produktutvikling og ikke minst kvalitetskontroll; som gir jevnere kvalitet og sikkerhet for hva man kjøper. "You get what you pay for.." gjelder nok fortsatt, selv om Asia-produsentene har kommet seg sterkt de siste årene..

          Comment


          • #6
            Jeg roser Asia/Kina for deres evner til å kopiere, samt holde kvalitet. Det kommer nok an på hva man er ute etter og hvem produsent man handler ifra. Jeg har kjøpt både servoer, motorer, og modeller fra Kina, og dette har jo vært svært bra! Klart, det finnes sikkert unntak, men det gjør det dog med andre produsenter også. En av bensinmodellene jeg har er fra kina (har fra USA og tyskland også). Modellen er grunding gått igjennom, alt av betrekning og forsterkninger er minst like bra som de andre "merkemodellene" som er i min besittelse. Den har til og med kvalitetskontroll merker på hver del, men det kan man jo bare klistre på...

            Har trua på kinamodeller, hittil er i alle fall jeg overbevist på at dette kommer til å bli bedre og bedre, og at modellene ifra kina vil ha mist like bra "kvalitetskontroll" og rykte på seg som andre produsenter, over tid.

            Time will show

            Comment


            • #7
              Originally posted by Outlaw View Post
              Hei-
              Nesten alt av "vanlige" modellfly i dag er produsert i Asia, først og fremst Kina men også andre lavkostland som Vietnam, Thailand m.fl. Selv ledende merkevare-navn som Great Planes, Graupner, Hangar 9 og Top Flight m.fl. får laget sine modeller i Asia. Det lages også mange mer eller mindre kopier derborte, som så selges under div. navn eller ingen navn, til lavere pris..
              Det man får ved å betale litt mer og velge de ledende merker er bedre produktutvikling og ikke minst kvalitetskontroll; som gir jevnere kvalitet og sikkerhet for hva man kjøper. "You get what you pay for.." gjelder nok fortsatt, selv om Asia-produsentene har kommet seg sterkt de siste årene..
              Akkurat derfor kalte jeg det "billigmodeller" og ikke "kinamodeller" Kinamann kan lage gode fly, mange av de merkene som er kjente for god kvalitet er laget i Asia.
              Bare flygreier: )

              Comment


              • #8
                Nå vet jeg ikke hvilken modell du er ute etter da men om du tenker akro extra edge yak etc. så kommer du veldig langt og billig unna når du velger en 30-33% over det så begynner det å koste en del.
                Sku tro de fleste modellene i dag er gode vet ikke om så mange modeller i dag som bare er driten om jeg får kalle det det.
                Vil nok anbefale deg å gå for den modellen du selv mest har lyst på og som lommeboka rekker til
                Lykke til
                Elefun har foresten gode tilbud på sd modeller som de selger ut og de er veldig gode modeller med inkludert hardware
                Oi en perfekt landing

                Comment


                • #9
                  tror nok finishen på de litt dyrere modellene er bedre, jeg handla min modell på www.cyclonetoy.com billig å bra modeller,
                  trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                  trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                  arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                  PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                  homemade quad med diverse elektronikk.
                  noen depronkjerrer.
                  futaba10c 2.4ghz.
                  radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                  Comment


                  • #10
                    Mitt inntrykk er at man jevnt over kan forvente bra flyegenskaper på de dyrere modellene. På de billige kan det derimot variere fra bra til grusomt dårlig.

                    Jeg tro at dyrere modeller vil ha en lengre levetid enn de billige sakene. Og da tenker jeg på hvordan modellene vil være etter å ha vært i bruk noen år. Jeg har en del (dyre) modeller som har vært i mitt eie og bruk i flere 10-år og fremdeles er tighte og føles som nye. Dette tviler jeg på at man vil oppleve med de billige sakene. Kan selvsagt ikke si dette 100% sikkert ennå siden raset med billigmodeller kom for så få år siden. Men følelsen av "rakkel" er tidlig der på mange av de rimelige sakene jeg handler i dag.

                    Og så er det følelsen man opplever med skikkelig kvalitet. Jeg setter pris på den, så får gjerne andre snakke varmt for å overbevise seg selv om at det billigste er like bra Jeg lar meg ikke lure.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Snowtam View Post
                      Jeg roser Asia/Kina for deres evner til å kopiere, samt holde kvalitet.
                      .
                      .
                      De er gode til å kopiere, å utvikle selv tar lengre tid er ikke imponert over
                      egne løsninger fra kina. Ser ut som at det er langt fra tegnebord til produsent.
                      D.v.s. åpenbare design feil som burde ha vert luket ut på prototyp stadiet
                      ikke blir fikset. Dette er feil som ikke ville kostet mye å endre på.

                      Eksempel: Bygde om vinga på en E-sky Nemo og fikk et helt annet fly. Det eneste
                      jeg gjorde var å la balanseroren gå helt fra vinge rot til tupp. Etter det
                      rolla Nemo'n så fint at det var en fryd. Nemo'n er noe billig skrot reint
                      flyteknisk men hadde de lagd vingen litt bedre så ville det billige skrotet
                      flydd ganske bra!

                      Odd H.

                      Comment


                      • #12
                        Sebart lager 2m modeller som flyr som bare f.... og litt til!

                        Hvor kommer de fra - jo Kina og HaiKong fabrikken.
                        Det er helt klart at kinesere kan lage/produsere fly, kanskje de ikke er så flinke til å designe men bygge kan de.
                        Snart er det vel knapt noen som produserer / produserer på lisens andre plasser enn i Kina (for "volum" markedet) - og da sitter det noen igjen som ikke helt forsto at siste tog var kjørt og produsere overprisede ting som stemples "Proudly made in USA" å håper dette vil gi noen dårlig samvittighet å kjøper lokalt.

                        Dette er en konsekvens at alle ønsker med av kaka!
                        Last edited by Quadrocopter; 15-12-09, 18:33.

                        Comment

                        Working...
                        X