Announcement

Collapse
No announcement yet.

33% Sd Yak med 50cc???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 33% Sd Yak med 50cc???

    Hva tror menigheten om en 33% Sd Yak med en ZDZ 50ng med canister?

    Jeg vil ha nytt fly, og lider vel litt av vingespennsyken. Jeg har en ganske sprek ZDZ som nå står med vanlig slimline muffler, den drar 6900 omdr. med 22x10 propell, mer med Har ny canister liggende, får gjerne noen omdr. mer med den? Har ikke målt med 23x8 som nok hadde passet dette oppsettet bedre.

    Hvis jeg tenker vekt og sparer der jeg kan dvs. ingen blingbling og enkelt oppsett og lette batterier. Kun batshare og tenning cutoff,spectrum mottaker,og en lett brusflasketank. Mulig jeg også måtte bestillt et carbon understell for vekten sin skyld.

    Blir det et ok fly eller vil jeg plages med allt for lite punch?? Jeg er ingen 3D mann, har for lite erfaring, blir mest vanlig acro men vil nok prøve å lære litt 3D etterhvert.

    Svar mottas med stor takk.

    Riktig god jul og et godt neste flyår til alle: )
    Bare flygreier: )

  • #2
    Den vil nok helt sikkert ha nok effekt til vanlig akrobatikk og mer til, men tror du vil få det største problemet med CG. SD Yak 30% trenger mye utstyr fremme for å ikke havne bak bakre CG.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by cissaman View Post
      Hva tror menigheten om en 33% Sd Yak med en ZDZ 50ng med canister?

      Jeg vil ha nytt fly, og lider vel litt av vingespennsyken. Jeg har en ganske sprek ZDZ som nå står med vanlig slimline muffler, den drar 6900 omdr. med 22x10 propell, mer med Har ny canister liggende, får gjerne noen omdr. mer med den? Har ikke målt med 23x8 som nok hadde passet dette oppsettet bedre.

      Hvis jeg tenker vekt og sparer der jeg kan dvs. ingen blingbling og enkelt oppsett og lette batterier. Kun batshare og tenning cutoff,spectrum mottaker,og en lett brusflasketank. Mulig jeg også måtte bestillt et carbon understell for vekten sin skyld.

      Blir det et ok fly eller vil jeg plages med allt for lite punch?? Jeg er ingen 3D mann, har for lite erfaring, blir mest vanlig acro men vil nok prøve å lære litt 3D etterhvert.

      Svar mottas med stor takk.

      Riktig god jul og et godt neste flyår til alle: )
      Har hatt denne modellen med ZDZ 80 bokser. Jeg hadde carbon understell, ingen powerboks, kun 1 batt til mottaker og 1 til tenning. Med dette oppsettet var den ikke spesielt sprek i hele tatt, har fly som drar mye raskere ut av hover enn den. Fikk desverre aldri veid modellen

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Når jeg tenker meg om så har du helt rett i det, jeg solgte nettopp en 30% SD Yak med 3w 55i cs som er en tyngre motor, og der hadde jeg batteriene ganske lang fremme ja.....hmmm...

        Men hvis jeg har 2000 mah. nimh til tenning og 2 stk. 2300 mah. A123 helt fremme på motorboksen kan det gå eller er det bare å glemme dette??

        Noen sa en gang at er det vilje er det rom. Men ikke alltid,hehe...
        Bare flygreier: )

        Comment


        • #5
          Originally posted by Olavjoergensen View Post
          Har hatt denne modellen med ZDZ 80 bokser. Jeg hadde carbon understell, ingen powerboks, kun 1 batt til mottaker og 1 til tenning. Med dette oppsettet var den ikke spesielt sprek i hele tatt, har fly som drar mye raskere ut av hover enn den. Fikk desverre aldri veid modellen

          Mvh OJ
          Ok, dette blir nok ingen vertikal rakett med dette oppsettet. Men allikevel er jeg fristet. En i klubben min hadde dette flyet med en Mvvs 58, jeg vet ikke hvor mye sprekere denne motoren er kontra min men det fløy meget pent syns jeg, han var fornøyd med den kombinasjonen.

          Mvvs 58 bør vel heller ikke være så mye tyngre enn motoren min, det er vel en magnesium motor??? så den er vel kanskje lettere? Jeg vet at det var 500g med bly i nesen på det flyet, men det ble fjernet og batterier flyttet så den balanserte perfekt uten dødvekt.
          Bare flygreier: )

          Comment


          • #6
            Jeg fant disse vektene på nettet. De oppgitte vektene var uten tennings anlegg!

            Mvvs 58 : 1780 gram
            ZDZ 50 : 1400 gram
            ZDZ 80 : 2000 gram

            Hvorfor ikke bruke en 80 ccm?? Isteden for å sannsynligvis trenge bly i snuta med mindre du er heldig å får balansert flyet med batteriene på motordomen

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              Du kan kanskje få 400-700RPM mer med ei godt tilpassa tunedpipe...
              MVVS 58 ProSport har oppgitt 7HP. ZDZ`en din skal ha 5,1 ... Høres ikke lyst ut syntes jeg.
              Nei, sett i en ZDZ 80 Super-J` du.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Olavjoergensen View Post
                Jeg fant disse vektene på nettet. De oppgitte vektene var uten tennings anlegg!

                Mvvs 58 : 1780 gram
                ZDZ 50 : 1400 gram
                ZDZ 80 : 2000 gram

                Hvorfor ikke bruke en 80 ccm?? Isteden for å sannsynligvis trenge bly i snuta med mindre du er heldig å får balansert flyet med batteriene på motordomen

                Mvh OJ
                Se det, takk for hjelpen.

                Joda er nok best med en 80 ccm motor,ingen tvil om det. Var bare det at det er en ZDZ50 jeg har, den står i et Jamara Extra 330. Jeg kunne tenkt meg en ny kropp bare, å flytte allt utstyret fra Extraen over(ikke servoer), på den måten hadde ikke dette blitt så veldig kostbart.

                Skal jeg bytte kropp så må det bli en 30%, ikke feil det heller: )
                Bare flygreier: )

                Comment


                • #9
                  Hei Cissaman den 33% min var jo grei den når motoren våkna, men jeg hovra på 3/4 gass og det var såvidt den loffa oppover når jeg ga full gass.
                  Spør frode om og bytte med zdz 80 hans med en god flaske mellom (",).
                  Han skal jo bygge den 2,2 m yaken som zdz din hadde passaperfekt i.
                  Ha en fin dag, snakkes snart.
                  Svein.
                  Mvh
                  Svein K

                  Comment


                  • #10
                    Hei
                    Vill bare følle opp med at en god tunpipe gjør underverk på motoren.
                    Bygde meg en u can do giant for ett år siden med en dl 50 med chrumcheid tunpipe og 23,8 mezlik carbon propp på, den drar 15,8 kg statisk på bakken (med canister fra chrumcheid drog de samme oppsette 13,8 kg).
                    Har hovra 100ccm fly med 18 kg statisk pull og egenvekt på 14kg , men de var ikkje punch ut av hover.
                    Eg trur du kan få de til viss du bygger extremt lett og plaserer alt i nesa/motordomen.
                    lykke til.
                    futuba 18MZ
                    Addiction X
                    Slick 71" Hacker
                    qq Pits Python DZY100
                    2.6 Edge extreme compositt, DA85
                    3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
                    Pike Giant
                    Sawex L39 jetcat P60
                    Eurosport G-booster 160+
                    Trex700 x 2
                    Trex 550 CGY750
                    Trex500

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by cossy View Post
                      Hei
                      Vill bare følle opp med at en god tunpipe gjør underverk på motoren.
                      Bygde meg en u can do giant for ett år siden med en dl 50 med chrumcheid tunpipe og 23,8 mezlik carbon propp på, den drar 15,8 kg statisk på bakken (med canister fra chrumcheid drog de samme oppsette 13,8 kg).
                      Har hovra 100ccm fly med 18 kg statisk pull og egenvekt på 14kg , men de var ikkje punch ut av hover.
                      Eg trur du kan få de til viss du bygger extremt lett og plaserer alt i nesa/motordomen.
                      lykke til.
                      Interessant.

                      Må jo si at det er fristende å prøve, se på det som et lite forsøk. Kanskje andre og hadde hatt nytte av forsøket. Blir det ikke slik jeg hadde tenkt så står jo flyet der og det er bare å hive på en 80cc.

                      Så lett som mulig, med chrumsheid pipe hmmm. Kanskje det hadde vært bedre og gått for en Pilot Rc carbon edition? Er Extra lettere enn en Yak? Yakker virker alltid litt større syns jeg.

                      Edit: Jeg ser nå på Pilot RC at Yak er listet til 10,4kg og extra til 10kg, dette er jo allt ettersom hva utsyr som skal i men de går nok utifra en 80-85cc motor med normalt oppsett vil jeg tro.

                      Hvis vi da tar 33% Extra med lettest mulig utstyr, carbon-versjonen er også lettere enn oppgitte vekter og med min 50cc motor så tror jeg at jeg vil ende på ca. 8,5-9 kg. Og jeg vet det er flere 30% SD Yaker der ute som er tyngre enn dette og som flyr greit. Dette flyet har nok endel mer drag pga. tykkere vinger(større fly) det vil vel også påvirke noe på effekten vil jeg tro.

                      Jeg er fristet til å gjøre et forsøk, men jeg velger å gå i tenkeboksen til over nyttår. Vil finregne litt på tallene her. Hvis jeg ender på 9kg++ så dropper jeg forsøket tror jeg.

                      Men, innspill mottas med stor takk: )
                      Last edited by cissaman; 21-12-09, 13:46.
                      Bare flygreier: )

                      Comment


                      • #12
                        har du vurdert DL111 motor i 33% flyet

                        Comment


                        • #13
                          Jeg ville uansett prøvd en MTW RE2 pipe, de har blitt testet grundig i USA, og banker de fleste andre merkene. De leveres fra 50 til 170cc, noe som er synd da jeg skulle hatt noen til min 240cc. Men som tidligere skrevet, jeg tror du klarer det. Det er ganske mye vekt du kan kvitte deg med i selve flyet, iallefall om det er bygget på samme måte som SD Yak. Du klarer lett å få vekk en del hundre gram med å slanke cockpitområdet og motorboksen, samt å frese ut mye solid ved i halen. Det siste krever at du trekker om et lite område bakerst der sideror finnen går ned i kroppen.
                          Jeg har tatt ut over 600 gram balsa i 40% SD Yak'n min, og jeg har ikke begynnt å skjære i motorboksen og halen ennå Carbon utgaven er veien å gå. Bruk et lett batteri, kjøp to små regulatorer fra HC, og bruke samme batteri på servoer og tenning. Det går helt fint. Alt utstyr monteres forran vingerør, bortsett fra høyde og sideror servo. Bruke lett halehjul og brakett, lette hovedhjul.

                          Og, (dette ble lenger enn planlagt ) når du monterer inn pipa, så åpner du buken på flyet, og lar pipa ligge åpent, dette gir god kjøling, mer ytelese, og lavere vekt da du kan røske vekk noen balalister og finer spant og betrekning.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by yak View Post
                            har du vurdert DL111 motor i 33% flyet
                            Nei, det er ikke aktuellt i et så lite fly slik jeg ser det. Tungt og...Tungt,hehe...Bør nok opp i 35% da tenker jeg.
                            Bare flygreier: )

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Eagle View Post
                              Jeg ville uansett prøvd en MTW RE2 pipe, de har blitt testet grundig i USA, og banker de fleste andre merkene. De leveres fra 50 til 170cc, noe som er synd da jeg skulle hatt noen til min 240cc. Men som tidligere skrevet, jeg tror du klarer det. Det er ganske mye vekt du kan kvitte deg med i selve flyet, iallefall om det er bygget på samme måte som SD Yak. Du klarer lett å få vekk en del hundre gram med å slanke cockpitområdet og motorboksen, samt å frese ut mye solid ved i halen. Det siste krever at du trekker om et lite område bakerst der sideror finnen går ned i kroppen.
                              Jeg har tatt ut over 600 gram balsa i 40% SD Yak'n min, og jeg har ikke begynnt å skjære i motorboksen og halen ennå Carbon utgaven er veien å gå. Bruk et lett batteri, kjøp to små regulatorer fra HC, og bruke samme batteri på servoer og tenning. Det går helt fint. Alt utstyr monteres forran vingerør, bortsett fra høyde og sideror servo. Bruke lett halehjul og brakett, lette hovedhjul.

                              Og, (dette ble lenger enn planlagt ) når du monterer inn pipa, så åpner du buken på flyet, og lar pipa ligge åpent, dette gir god kjøling, mer ytelese, og lavere vekt da du kan røske vekk noen balalister og finer spant og betrekning.
                              Takk for et inspirerende innlegg Eagle. Må jo si at jeg syns det virker morro å prøve dette, tenk om det blir en utrolig bra kombinasjon med endel vektbesparelse. Liker tanken på store fly som er veldig lette, foamy egenskaper på et stort fly. Dette blir jo uansett ikke Sensei lett men dog kanskje godt nok. (For de som ikke vet så er Sensei en kar i unaiten som lager stooore og sinnsykt lette fly ala 40% med 100cc motor.)
                              Bare flygreier: )

                              Comment

                              Working...
                              X