Unconfigured Ad

Collapse

Extreme flight extra 78" på 5,5 kilo?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Extreme flight extra 78" på 5,5 kilo?

Jeg har regnet sammen hva jeg kommer til å kjøpe, og vekten vil havne på ca 5,5 kilo, pluss noen gram i lim. Produsenten anbefaler mellom 5,2 og 5,9 kilo. Bør jeg prøve å få nedre del av anbefalingen, eller vil 5,5 kiloen fly bra.

Jeg er ikke akkurat mester innen acro, og vil drive endel med "måkeflyving", dvs flyving uten mål og mening.

jeg kan loop, knife edge og roll, og ikke særlig mere.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • lillejon78
    • Dec 2005
    • 1530

så lenge du er innenfor de målene produsenten sier så har du nok god margin, det neste spm er hva slags motor du skal ha, du burde ha en motor som drar 7.5kg+++ kanskje en dle30?
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by lillejon78
      så lenge du er innenfor de målene produsenten sier så har du nok god margin, det neste spm er hva slags motor du skal ha, du burde ha en motor som drar 7.5kg+++ kanskje en dle30?
      Jeg vil kjøpe en elektro motor som drar 3150 watt, så det er mere enn bra nok
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5876

Hei,

Høres tungt ut....

Det er få fly som flyr bedre med mye Watt. Hold vingebelastningen nede på ett vettug sted. Tror jeg ville holdt meg til EF sine anbefalinger

Comment

• peppern75
          • Jun 2006
          • 671

Originally posted by spitmk16
          Jeg vil kjøpe en elektro motor som drar 3150 watt, så det er mere enn bra nok
          Høres veldig ut som du tenker på denne: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._230Kv_/_3150W

Den kan gi 3150 watt med riktige batterier og riktig propell. Har selv brukt den på en 9,2 kg skala modell, med 10 celler og 20x12 prop. da ga den ca 2200 watt

Elektro fly blir ofte lettere enn bensin fly. Har bygd om 3 stk til elektro og alle ble lettere.
          Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
          Spikkestad

Comment

• Larsern
            • Sep 2007
            • 756

Originally posted by affa
            Hei,

Høres tungt ut....

Det er få fly som flyr bedre med mye Watt. Hold vingebelastningen nede på ett vettug sted. Tror jeg ville holdt meg til EF sine anbefalinger

Dette var nesten litt morsomt. I en "review" du har gjort tidligere av Seagull edge 540
            syntes du en vekt på 6,3kg var bra på denne størrelse modell.

5,5kg på en 2m modell som denne er helt topp tror jeg. Flyr nok lett som en fjær.

Er du relativt fersk slik som meg, vil du nok bli meget positivt overrasket over flyegenskapene. Har ikke personlig erfaring fra akkurat denne, men Extreme flight virker for og kunne sakene sine.

Lars.

Comment

• spitmk16
              • Oct 2005
              • 1367

Originally posted by affa
              Hei,

Høres tungt ut....

Jeg har erfaring med 2 fly fra denne fabrikanten tidligere, og problemet med de var altfor baktung. Jeg har prinsipp om å ikke legge bly i nesen på el fly, og derfor må motoren veie litt.

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5876

Originally posted by Larsern
                Dette var nesten litt morsomt. I en "review" du har gjort tidligere av Seagull edge 540
                syntes du en vekt på 6,3kg var bra på denne størrelse modell.
                Lars.
                Men så er det også stor forskjell på en all round modell med bensinmotor enn en modell som er beregnet for elektro og utrolig lett bygget med mye mindre treverk.

Og på elektro ville jeg definitivt pint ned vekta. Flyr bedre samt forlenger flytiden da man trenger mye mindre effekt underveis.

Og Seagull Edge er en helt annen klasse som nevnt. Nye Extra 78" til EF er en ren imac/3D maskin og ikke beregnet i den rangen som Edge er.

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6935

Er jo vanskelig å få vekta noe ned på en ARF, uten å rive av betrekning og påta seg en svær ekstrajobb.
                  Når man vet at 2x2 patternmodeller flyr på skinner og oftest veier 4,99 kilo bør extraen fly finfint på 5,5 kilo. Men du må få en del over 2kW til propellen. Hadde ikke satset på den HC-motoren personlig, er ikke glad i å lime magneter
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• palsor
                    • Jan 2008
                    • 638

Hei, denne modellen kommer i to versjoner. Elektro modellen er ute for salg nå og
                    forbrenningsmotor versjonen kommer en gang på ny året.

Det er byggetråder på rcgroups og flyinggiants.

Hilsen Pål
                    Helikopter:
                    T-rex 600E fbl pro, goblin 500, warp 360
                    Radio
                    Spektrum dx 18

Comment

• spitmk16
                      • Oct 2005
                      • 1367

Originally posted by peppern75
                      Høres veldig ut som du tenker på denne: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._230Kv_/_3150W

Den kan gi 3150 watt med riktige batterier og riktig propell. Har selv brukt den på en 9,2 kg skala modell, med 10 celler og 20x12 prop. da ga den ca 2200 watt

Elektro fly blir ofte lettere enn bensin fly. Har bygd om 3 stk til elektro og alle ble lettere.
                      Er den jeg kommer til å kjøpe. Skal ikke handle motor inn riktig ennå, er noe jeg kjøper sist inn, sammen med esc og batterier. Er jo dette som raser mest i pris.

Comment

Working...