Unconfigured Ad

Collapse

Tips & triks for vektreduksjon!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

    #31
    Originally posted by TrondD
    Jeg laget canopy av carbon på en 50ccm Edge for noen år siden. Denne kom på akkurat halvparten av vekten til originalen. (som ble brukt som støpeform)
    Jeg var ikke så sparsom på epoxyen heller. Så det nok mer å hente.

    Ok, godt å vite. Jeg skal hvertfall gi det et forsøk så får jeg se hvordan resultatet blir når den havner på vekta!

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment

    • Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

      #32
      Originally posted by Ofly61
      Ref. tidl. arb. kollega som kan balsa, hans mantra er material valg! D.v.s optimalisering av
      hvilken balsakvalitet som skal brukes. Jeg ville ha utvidet dette til å velge helt andre
      materialer enn balsa (skummplast, karbon og andre beregnbare materialer). Det han
      sier om kit (byggesett) er at balsaen du får i disse ofte ikke er optimal hverken med
      hensyn på styrke, stivhet eller vekt.

      Slik jeg forstod han så kjøpte han ganske mye materiale ved siden av et kit enkelte
      ganger for å kompensere for dårlige medleverte materialer.

      Da jeg bygde i balsa for veldig lenge siden (1977-1982) ante jeg ingenting om
      slikt. Dette var heller ikke nevnt i bøker om hobbyen (har 2 fra den tida)

      Antar at du kan alt om dette men jeg nevner det bare siden jeg satt bare å
      måpte når han fortalte om hvordan han bygget sine fly. Jeg bare limte sammen
      medleverte deler ala Airfix byggesett ...

      Derfor kjøper jeg ikke balsa kit, ARF eller lignende. Skulle jeg bygget i balsa
      i dag så ville jeg bygget etter tegning, helst tegnet selv.

      Odd H.
      Problemet på disse byggesettene fra Exclusive Modellbau er at materialene og konstruksjons teknikken er meget god. Det er lette stive konstruksjoner med veldig fine materialer så det er vanskelig å gjøre noe spesielt meed materialene akkurat her, var litt enklere med de gamle byggesettene fra Carl Goldberg hvor nesten alt var tung finer
      Jeg kommer til å bytte ut noe med carbonrør og carbon stenger og kanskje også støpe enkelte deler i carbon... Må rett og slett tenke mye på det samtidig som jeg bygger så finner jeg nok noen løsninger etterhvert!

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment

      • Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

        #33
        Originally posted by trykal
        Hvis du hadde montert ett skrå-stag på hver side av servoen mellom karbonrørene, ville den gått fra å være veldig stiv, til helt urokkelig.

        Jepp, var inne på tanken men droppet det siden det bare er 1 servo.
        Kanskje et alternativ for Eagle`s siderors opplegg i den scratch bygde Yakn`n hans??

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment

        • Ofly61
          • Apr 2008
          • 785

          #34
          Originally posted by Olavjoergensen
          Problemet på disse byggesettene fra Exclusive Modellbau er at materialene og konstruksjons teknikken er meget god.
          .
          .
          Da antar jeg er det å fin regne på utstyrs vekter som vil gi mest reduksjon.
          Gjorde det på en Alfa Model P-47D og flyr det med langt mindre motor, batteri
          og radio utstrustning enn det som er anbefalt fra Alfa p.g.a. jeg reduserte
          vekt på alt.

          Eksempel:
          I stedet for å velge samme type servo for alle rorflater uansett belastning
          så valgte jeg å ha forskjellig alt etter ror flate og utslag. Måtte skifte
          hengsler og myke opp noen for å få det til men det fungerer utmerket.

          Når så flyet ble langt lettere så kunne jeg også fjærne forsterkninger og
          annet "rask" som ikke hadde noen funksjon lenger.

          Så indirekte vekt reduksjon vil antakelig vere det som virkelig kan redusere
          vekt på et godt konstruert fly.

          Det som er minuset med vekt reduksjon på utstyr er at dette påvirker CG
          og du må flytte utstyret stort sett fremover i flyet. Derfor kan du spare noe
          på vekt i halen så er det verdt det (stor moment arm) mens sparing på vekt
          runt CG eller framfor ikke er så gunstig.

          Odd H.

          Comment

          • Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

            #35
            Ja, da var en ting til forsket på! Bensin tanken ble det denne gangen.
            Har prøvd å støpe noen selv, med styrodur som emne til å støpe rundt! Disse ble bra de, men ikke fullt så lett som jeg håpet. Prøvd litt forskjellige flasker også og til slutt så fant jeg en som passer meget godt til mitt prosjekt, en Imsdal 0,7 liters flaske. Satte inn nipler, slanger og bensinfilter/klunk i denne med messingrør mellom for å slippe at klunken henger seg opp fremme i tanken. Etter jeg var ferdig med denne så oppdaget jeg at den var noe myk så jeg måtte lage til noe for å få festet den fornuftig i flyet. Jeg støpte da noen lag carbon duk rundt tanken som vil fungere som en fin avlastning for å hindre at man presser tanken sammen. Måtte uansett laget noe lignende til en 3w tank som jeg opprinnelig skulle bruke.
            3w tanken med carbon festet jeg har laget veier ca 145 gram, imsdal flasken og carbon festet veier 94 gram! Tanken skal forsåvidt festes med 2 stk borrelås fester rundt hele festet og flaska. Selve carbon festet skal festes i flyet på en finurlig måte som blir avbildet senere.
            Bildene sier vel sitt!

            Mvh OJ
            Attached Files
            Last edited by Olavjoergensen; 08-02-10, 20:24.
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment

            • Ofly61
              • Apr 2008
              • 785

              #36
              Originally posted by Olavjoergensen
              .
              .
              forsket på! Bensin tanken ble det denne gangen...
              Imsdal 0,7 liters flaske.
              .
              .
              Med eller uten kullsyre? Forholdsvis tykk(tung) bunn i slike flasker
              som inneholder kullsyre mener jeg ...

              Odd H.
              Last edited by Ofly61; 08-02-10, 21:18.

              Comment

              • Olavjoergensen
                • Jun 2005
                • 2208

                #37
                Originally posted by Ofly61
                Med eller uten kullsyre? Forholdsvis tykk(tung) bunn i slike flasker
                som inneholder kullsyre mener jeg ...

                Odd H.

                Uten kullsyre, meget tynn plast i denne flasken hele veien! Mye tynnere enn f.eks en Cola flaske

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment

                • cissaman
                  • Feb 2008
                  • 324

                  #38
                  Originally posted by Olavjoergensen
                  Uten kullsyre, meget tynn plast i denne flasken hele veien! Mye tynnere enn f.eks en Cola flaske

                  Mvh OJ
                  Men hvis du kjøper inn en haug med forskjellige flasker og veier dem vil du se at Imsdal langt på nær er av de letteste flaskene. Når du i tillegg forsterket den med carbon så kunne du gått for en av de ultra tynne flaskene. husker ikke navnet på den men jeg hadde en meget lett 0,5ltr vannflaske, litt spesiell form for "diamant" mønster i plasten, den finnes også som 0,7ltr på Shell. Men uansett er jo en Imsdal mye lettere enn orginale tanker.

                  0,5ltr. flasken jeg bruker til tank i min Sbach var 19 gram, RTF ble den 45 gram til slutt. Imsdal 0,5ltr mener jeg flasken alene var 28 gram.

                  Spørsmål: Er man riktig klok når en går i en uke å kikker etter potensiellt lette flasker på butikken, kunne sikkert kjøpt 5 DUBRO tanker for samme prisen av den ene jeg endte opp med. Fikk mye god drikke på kjøpet da: )

                  Tips: Jeg var på en slik liten butikk som selger matvarer fra Asia, der var det firkantede flasker som var lette som fy, inneholdt alovera juice, ikke spesiellt godt: )Men mange gode flasker på slike butikker.

                  Jeg endte selv opp med flaske fra Kiwi som inneholdt eddik av alle ting, denne også med to flate sider. Det fine med denne flasken var at hullet var mye mindre enn på en vanlig flaske slik at jeg kunne kappe av hele gjenge-partiet for så å montere gjennomføringen som på en vanlig Dubrotank.


                  Snedig hobby dette, hehe....
                  Bare flygreier: )

                  Comment

                  • Eagle
                    • Jan 2006
                    • 1299

                    #39
                    Svar på spørsmål.
                    Om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i ett ultra lett prosjekt der alle gram teller, så er det ikke galskap
                    Men om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i en ellers umodifisert ARF, og man KUN slanker tanken, da har man vel for mye fritid, eller???????????

                    Driver selv og kikker etter egnet tank i min store Yak, den bør være over 2 liter, noen som har ett forslag?? Vet at det finnes noen fine brusflasker i Sverige, men her hvor jeg bor, så er det vel ikke mulig å komme lenger vekk i fra Sverige.
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment

                    • Krazy-K
                      • Jul 2006
                      • 339

                      #40
                      Originally posted by Eagle
                      Svar på spørsmål.
                      Om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i ett ultra lett prosjekt der alle gram teller, så er det ikke galskap
                      Men om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i en ellers umodifisert ARF, og man KUN slanker tanken, da har man vel for mye fritid, eller???????????

                      Driver selv og kikker etter egnet tank i min store Yak, den bør være over 2 liter, noen som har ett forslag?? Vet at det finnes noen fine brusflasker i Sverige, men her hvor jeg bor, så er det vel ikke mulig å komme lenger vekk i fra Sverige.
                      Ingen dum idé å stikke innom en Asiatisk matbutikk
                      De selger matolje på runde og firkantede flasker fra 0,5 til 5 liter til en brøkdel av prisen til norske matbutikker, veldig tynn plast...
                      Kenneth Davidsen

                      Comment

                      • Olavjoergensen
                        • Jun 2005
                        • 2208

                        #41
                        Originally posted by Eagle
                        Svar på spørsmål.
                        Om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i ett ultra lett prosjekt der alle gram teller, så er det ikke galskap
                        Men om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i en ellers umodifisert ARF, og man KUN slanker tanken, da har man vel for mye fritid, eller???????????

                        Driver selv og kikker etter egnet tank i min store Yak, den bør være over 2 liter, noen som har ett forslag?? Vet at det finnes noen fine brusflasker i Sverige, men her hvor jeg bor, så er det vel ikke mulig å komme lenger vekk i fra Sverige.
                        2 liters Coca Cola, sprite eller fanta fra Svinesund er en bra start det!

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment

                        • Olavjoergensen
                          • Jun 2005
                          • 2208

                          #42
                          Originally posted by cissaman
                          Men hvis du kjøper inn en haug med forskjellige flasker og veier dem vil du se at Imsdal langt på nær er av de letteste flaskene. Når du i tillegg forsterket den med carbon så kunne du gått for en av de ultra tynne flaskene. husker ikke navnet på den men jeg hadde en meget lett 0,5ltr vannflaske, litt spesiell form for "diamant" mønster i plasten, den finnes også som 0,7ltr på Shell. Men uansett er jo en Imsdal mye lettere enn orginale tanker.

                          0,5ltr. flasken jeg bruker til tank i min Sbach var 19 gram, RTF ble den 45 gram til slutt. Imsdal 0,5ltr mener jeg flasken alene var 28 gram.

                          Spørsmål: Er man riktig klok når en går i en uke å kikker etter potensiellt lette flasker på butikken, kunne sikkert kjøpt 5 DUBRO tanker for samme prisen av den ene jeg endte opp med. Fikk mye god drikke på kjøpet da: )

                          Tips: Jeg var på en slik liten butikk som selger matvarer fra Asia, der var det firkantede flasker som var lette som fy, inneholdt alovera juice, ikke spesiellt godt: )Men mange gode flasker på slike butikker.

                          Jeg endte selv opp med flaske fra Kiwi som inneholdt eddik av alle ting, denne også med to flate sider. Det fine med denne flasken var at hullet var mye mindre enn på en vanlig flaske slik at jeg kunne kappe av hele gjenge-partiet for så å montere gjennomføringen som på en vanlig Dubrotank.


                          Snedig hobby dette, hehe....
                          Hm, skal se eter denne diamant formede flasken. 0,5 liter blir litt lite til rposjektet så jeg må ha en 0,7 flaske.
                          Man er kanskje ikke riktig klok som flyr rundt å ser på alt av flasker som potenielle "gram-sparere" i et prosjekt!
                          Men som Eagle nevner så er det ikke en ARF som skal slankes, men et helt prosjekt helt fra grunnen av, har satt opp en liste i forhold til en jeg kjenne med samme modell og jeg mener jeg skal ha klart å slanke den minst 1 kilo allerede. Håper på 1,5 kilo hvertfall

                          Mvh OJ
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment

                          • cissaman
                            • Feb 2008
                            • 324

                            #43
                            Originally posted by Eagle
                            Men om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i en ellers umodifisert ARF, og man KUN slanker tanken, da har man vel for mye fritid, eller???????????

                            Men jeg skal si deg det at sparer du alle gram du kan på en ellers lett og godt konstruert ARF så er jeg overrasket over hvor mye vekt det går an å spare. På min Sbach 50cc øyner jeg nå en vekt på under 6,5 kg, det kan vel ikke være så aller værst, men som du sier det er vel ikke så mye vits i kun å slanke tanken: )
                            Bare flygreier: )

                            Comment

                            • Olavjoergensen
                              • Jun 2005
                              • 2208

                              #44
                              Har kjøpt 2 flasker til nå. Både den diamant formede flasken som heter isklar norwegian natural water og bonaqua begge på 0.7 liter. Veier de i kveld.

                              Mvh OJ
                              Last edited by Olavjoergensen; 09-02-10, 20:02.
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment

                              • cissaman
                                • Feb 2008
                                • 324

                                #45
                                Originally posted by Olavjoergensen
                                Har kjøpt 2 flasker til nå. Både den diamant formede flasken som heter isklar norwegian natural water og bonaqua begge på 0.7 liter. Veier de i kveld. Mvh OJ

                                Nice, mener 0,5 ltr. flasken av isklar var 21 gram: )
                                Bare flygreier: )

                                Comment

                                Working...