Unconfigured Ad
Collapse
Tips & triks for vektreduksjon!
Collapse
X
-
-
Ref. tidl. arb. kollega som kan balsa, hans mantra er material valg! D.v.s optimalisering av
hvilken balsakvalitet som skal brukes. Jeg ville ha utvidet dette til å velge helt andre
materialer enn balsa (skummplast, karbon og andre beregnbare materialer). Det han
sier om kit (byggesett) er at balsaen du får i disse ofte ikke er optimal hverken med
hensyn på styrke, stivhet eller vekt.
Slik jeg forstod han så kjøpte han ganske mye materiale ved siden av et kit enkelte
ganger for å kompensere for dårlige medleverte materialer.
Da jeg bygde i balsa for veldig lenge siden (1977-1982) ante jeg ingenting om
slikt. Dette var heller ikke nevnt i bøker om hobbyen (har 2 fra den tida)
Antar at du kan alt om dette men jeg nevner det bare siden jeg satt bare å
måpte når han fortalte om hvordan han bygget sine fly. Jeg bare limte sammen
medleverte deler ala Airfix byggesett ...
Derfor kjøper jeg ikke balsa kit, ARF eller lignende. Skulle jeg bygget i balsa
i dag så ville jeg bygget etter tegning, helst tegnet selv.
Odd H.
Jeg kommer til å bytte ut noe med carbonrør og carbon stenger og kanskje også støpe enkelte deler i carbon... Må rett og slett tenke mye på det samtidig som jeg bygger så finner jeg nok noen løsninger etterhvert!
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fastComment
-
Originally posted by trykalHvis du hadde montert ett skrå-stag på hver side av servoen mellom karbonrørene, ville den gått fra å være veldig stiv, til helt urokkelig.
Jepp, var inne på tanken men droppet det siden det bare er 1 servo.
Kanskje et alternativ for Eagle`s siderors opplegg i den scratch bygde Yakn`n hans??
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fastComment
-
Gjorde det på en Alfa Model P-47D og flyr det med langt mindre motor, batteri
og radio utstrustning enn det som er anbefalt fra Alfa p.g.a. jeg reduserte
vekt på alt.
Eksempel:
I stedet for å velge samme type servo for alle rorflater uansett belastning
så valgte jeg å ha forskjellig alt etter ror flate og utslag. Måtte skifte
hengsler og myke opp noen for å få det til men det fungerer utmerket.
Når så flyet ble langt lettere så kunne jeg også fjærne forsterkninger og
annet "rask" som ikke hadde noen funksjon lenger.
Så indirekte vekt reduksjon vil antakelig vere det som virkelig kan redusere
vekt på et godt konstruert fly.
Det som er minuset med vekt reduksjon på utstyr er at dette påvirker CG
og du må flytte utstyret stort sett fremover i flyet. Derfor kan du spare noe
på vekt i halen så er det verdt det (stor moment arm) mens sparing på vekt
runt CG eller framfor ikke er så gunstig.
Odd H.Comment
-
Ja, da var en ting til forsket på! Bensin tanken ble det denne gangen.
Har prøvd å støpe noen selv, med styrodur som emne til å støpe rundt! Disse ble bra de, men ikke fullt så lett som jeg håpet. Prøvd litt forskjellige flasker også og til slutt så fant jeg en som passer meget godt til mitt prosjekt, en Imsdal 0,7 liters flaske. Satte inn nipler, slanger og bensinfilter/klunk i denne med messingrør mellom for å slippe at klunken henger seg opp fremme i tanken. Etter jeg var ferdig med denne så oppdaget jeg at den var noe myk så jeg måtte lage til noe for å få festet den fornuftig i flyet. Jeg støpte da noen lag carbon duk rundt tanken som vil fungere som en fin avlastning for å hindre at man presser tanken sammen. Måtte uansett laget noe lignende til en 3w tank som jeg opprinnelig skulle bruke.
3w tanken med carbon festet jeg har laget veier ca 145 gram, imsdal flasken og carbon festet veier 94 gram! Tanken skal forsåvidt festes med 2 stk borrelås fester rundt hele festet og flaska. Selve carbon festet skal festes i flyet på en finurlig måte som blir avbildet senere.
Bildene sier vel sitt!
Mvh OJLast edited by Olavjoergensen; 08-02-10, 20:24.Olav Jørgensen
Low & fastComment
-
-
Comment
-
0,5ltr. flasken jeg bruker til tank i min Sbach var 19 gram, RTF ble den 45 gram til slutt. Imsdal 0,5ltr mener jeg flasken alene var 28 gram.
Spørsmål: Er man riktig klok når en går i en uke å kikker etter potensiellt lette flasker på butikken, kunne sikkert kjøpt 5 DUBRO tanker for samme prisen av den ene jeg endte opp med. Fikk mye god drikke på kjøpet da: )
Tips: Jeg var på en slik liten butikk som selger matvarer fra Asia, der var det firkantede flasker som var lette som fy, inneholdt alovera juice, ikke spesiellt godt: )Men mange gode flasker på slike butikker.
Jeg endte selv opp med flaske fra Kiwi som inneholdt eddik av alle ting, denne også med to flate sider. Det fine med denne flasken var at hullet var mye mindre enn på en vanlig flaske slik at jeg kunne kappe av hele gjenge-partiet for så å montere gjennomføringen som på en vanlig Dubrotank.
Snedig hobby dette, hehe....Bare flygreier: )Comment
-
Svar på spørsmål.
Om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i ett ultra lett prosjekt der alle gram teller, så er det ikke galskap
Men om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i en ellers umodifisert ARF, og man KUN slanker tanken, da har man vel for mye fritid, eller???????????
Driver selv og kikker etter egnet tank i min store Yak, den bør være over 2 liter, noen som har ett forslag?? Vet at det finnes noen fine brusflasker i Sverige, men her hvor jeg bor, så er det vel ikke mulig å komme lenger vekk i fra Sverige.Knut Erik
But it flies, so who cares??
www.torqueroller.com
Steikje galen
www.skalamodellflyklubb.no
www.teamflyingcircus.comComment
-
Svar på spørsmål.
Om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i ett ultra lett prosjekt der alle gram teller, så er det ikke galskap
Men om man leter etter en ultra lett flaske som skal stå i en ellers umodifisert ARF, og man KUN slanker tanken, da har man vel for mye fritid, eller???????????
Driver selv og kikker etter egnet tank i min store Yak, den bør være over 2 liter, noen som har ett forslag?? Vet at det finnes noen fine brusflasker i Sverige, men her hvor jeg bor, så er det vel ikke mulig å komme lenger vekk i fra Sverige.
De selger matolje på runde og firkantede flasker fra 0,5 til 5 liter til en brøkdel av prisen til norske matbutikker, veldig tynn plast...Kenneth DavidsenComment
-
Svar på spørsmål.
Driver selv og kikker etter egnet tank i min store Yak, den bør være over 2 liter, noen som har ett forslag?? Vet at det finnes noen fine brusflasker i Sverige, men her hvor jeg bor, så er det vel ikke mulig å komme lenger vekk i fra Sverige.
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fastComment
-
Men hvis du kjøper inn en haug med forskjellige flasker og veier dem vil du se at Imsdal langt på nær er av de letteste flaskene. Når du i tillegg forsterket den med carbon så kunne du gått for en av de ultra tynne flaskene. husker ikke navnet på den men jeg hadde en meget lett 0,5ltr vannflaske, litt spesiell form for "diamant" mønster i plasten, den finnes også som 0,7ltr på Shell. Men uansett er jo en Imsdal mye lettere enn orginale tanker.
0,5ltr. flasken jeg bruker til tank i min Sbach var 19 gram, RTF ble den 45 gram til slutt. Imsdal 0,5ltr mener jeg flasken alene var 28 gram.
Spørsmål: Er man riktig klok når en går i en uke å kikker etter potensiellt lette flasker på butikken, kunne sikkert kjøpt 5 DUBRO tanker for samme prisen av den ene jeg endte opp med. Fikk mye god drikke på kjøpet da: )
Tips: Jeg var på en slik liten butikk som selger matvarer fra Asia, der var det firkantede flasker som var lette som fy, inneholdt alovera juice, ikke spesiellt godt: )Men mange gode flasker på slike butikker.
Jeg endte selv opp med flaske fra Kiwi som inneholdt eddik av alle ting, denne også med to flate sider. Det fine med denne flasken var at hullet var mye mindre enn på en vanlig flaske slik at jeg kunne kappe av hele gjenge-partiet for så å montere gjennomføringen som på en vanlig Dubrotank.
Snedig hobby dette, hehe....
Man er kanskje ikke riktig klok som flyr rundt å ser på alt av flasker som potenielle "gram-sparere" i et prosjekt!
Men som Eagle nevner så er det ikke en ARF som skal slankes, men et helt prosjekt helt fra grunnen av, har satt opp en liste i forhold til en jeg kjenne med samme modell og jeg mener jeg skal ha klart å slanke den minst 1 kilo allerede. Håper på 1,5 kilo hvertfall
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fastComment
-
Men jeg skal si deg det at sparer du alle gram du kan på en ellers lett og godt konstruert ARF så er jeg overrasket over hvor mye vekt det går an å spare. På min Sbach 50cc øyner jeg nå en vekt på under 6,5 kg, det kan vel ikke være så aller værst, men som du sier det er vel ikke så mye vits i kun å slanke tanken: )Bare flygreier: )Comment
-
Har kjøpt 2 flasker til nå. Både den diamant formede flasken som heter isklar norwegian natural water og bonaqua begge på 0.7 liter. Veier de i kveld.
Mvh OJLast edited by Olavjoergensen; 09-02-10, 20:02.Olav Jørgensen
Low & fastComment
-
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment