Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innfallsvinkler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innfallsvinkler

    Holder på å bygge meg en liten lekemodell (90cm vingespenn, lavvinget, store rorflater), etter egen fantasi. Har et lite problem: hvordan skal jeg få vingene og staben til å få innfallsvinkel på 0 grader i forhold til kroppen, eller, hvordan får jeg målt det? Håper noen har noen bedre ideer enn meg her

  • #2
    Man får kjøpt et instrument kalt incidence meter, tror det er robart som lager det

    Comment


    • #3
      Hei
      Går utfra at du skal ha symetriske profil siden du vil ha 0 grader angrepsvinkel? Angrepsvinkelen er vinkelen mellom thrust-linja gjennom flyet, og korden i profilet. Så for å måle det passer du bare på at det er like langt fra midten av bakkant på vingen til thrust linje som fra midten av forkant til thrust linje.

      Hvis det er vanskelig å få til på det aktuelle flyet, så kan du enten kjøpe et incidence-meter, eller ta i bruk øyemålet. Tegn inn korden på vingetippene, og ca thrust linje på skroget og sikt.

      - Richard Pleym

      Comment


      • #4
        Vector: jeg har ikke råd til sånt, har viktigere ting å bruke penger på, som Swallow f.eks.

        Richard: Er det noen glupe triks jeg burde bruke for å finne thrust linja, eller er det bare å tenke hvor motoren skal "dra"? Skjønte poenget ditt, skal vel alltids greie å få til det..

        Comment


        • #5
          Hei
          Thrustlinja er en tenkt linje gjennom flyet, paralell med akselen på motoren (før evt side/nedtrekk). Enkelt og greit den linja du setter alle vinkler på flyet i forhold til, både motortrekk og angrepsvinkel på stab og ving.

          Incidence-meter er uforholdsmessig dyrt ja! Utrolig hvor langt man kommer med øyemål på modellfly.

          - Richard

          Comment


          • #6
            Hvordan innstiller man angrepssvinkelen på en vinge med asymmetrisk profil? Det er et høyvinget fly. Skal det være nedtrekk og evt høyretrekk på motoren?

            <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Johs1 den 2002-06-06 20:39 ]</font>

            Comment


            • #7
              Høyretrekk skal det stort sett være uansett, 2 grader er vel ganske standard. Nedovertrekk er jeg ikke så sikker på, men det jeg har bygd av høyvingede modeller har det vel stort sett vært litt nedovertrekk på.

              Comment


              • #8
                Dersom det er et ARF fly du har er ofte høyretrekket alt lagt inn i platen du fester motoren i. (Dersom du ser at den ser litt skeiv ut er det sikkert gjort på forhånd) Da trenger du ikke tenke noe særlig på det.

                Ca. 2 grader nedtrekk skulle sikkert funke.
                Dersom det er en trainer du har, er disse nokså snille når det gjelder slike innstillinger.

                Kjartan
                mvh Kjartan

                Comment


                • #9
                  OK, takk for svar vedr motorinnstilliger. Jeg har asymmetrisk vingeprofil med mer buet overside enn underside. Problemet er vel å finne ut hvor "korden " i profilen går. Dette vet jeg ikke hvordan gjøres. Og når man vet dette så er neste spørsmål hvor mye åpningsvinkel på vingen man skal ha. Dette fremgår ikke av byggetegningen, så jeg lurte på hva som er vanlig her.

                  <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Johs1 den 2002-06-08 10:03 ]</font>

                  Comment


                  • #10
                    Hei

                    Korden er fortsatt en linje mellom midten av forkanten og bakkanten på profilet. Hvor høy angrepsvikel du skal ha er litt værre å anta.. Er dette et byggesett? tegning? ARF? Eget design? Med mindre det er det siste så er riktig vinkel oppgitt i manual eller tegnet inn på tegningen, så er det bare å måle.

                    Når det gjelder motortrekk, så må du ha litt høyretrekk for å motvirke "vridningen" fra motoren. Siden du bruker halvsymmetrisk profil så vil flyet klatre ved gasspådrag for å motvirke den effekten litt bruker man nedtrekk.

                    - Richard Pleym

                    Comment


                    • #11
                      Det er et byggesett, men et nokså gammelt, svensk sett, hvor tegningen er dårlig og slurvete. Annleggsflaten for vingen er feil på tegningen, slik at den passer ikke med buen på vingens underside. Å finne kordens begynnelse i bakkanten er nok greitt, men det er verre foran, da buen er mye større, og det er ikke helt enkelt å vite hvor midten er!

                      Comment


                      • #12
                        Ja, da spørs det egentlig bare hvor nøyaktig du trenger å ha det. Jeg ville i dette tilfelle tatt det på "gefylen". Du kommer ikke så mange grader feil med øyemål!

                        Med mindre byggesettet er nøyaktig utstanset, så vil ikke den buen passe uansett. Det du gjør da er å tilpasse festene slik at du har den angrepsvinkelen du skal ha, og alt ser rett ut når vingen er skrudd på (hvis du ikke har vingestrikk da)
                        Så tar du vingen av, legger gla-plast rundt vingen i rota, og smører anleggsflaten med sparkel før du monterer vingen igjen.

                        Når dette har tørket en stund, tar du av vingen og vips har du en perfekt tilpasset bue. Alternativet er mange frustrerende timer med skarp kniv.

                        - Richard Pleym

                        Comment


                        • #13
                          Johs1,

                          innfallsvinkelen på vingen ligger oftest i området 0- 3 grader avhengig av vingeprofil. I ditt tilfelle vil jeg anta at 1 - 2 grader er det riktige.

                          Richard viser en god metode for å lage tilpasningen mellom vinge og skrog, men før du gjør det bør du stille vingen og fly litt. Prøv så med litt mer og litt mindre vinkel og se om det er forskjell av betydning (dvs. om du klarer å oppfatte forskjellen). Du justerer vinkelen enklest ved å legge tynne balsafliser under forkant eller bakkant.

                          Når du finner den vinkelen du synes er best kan du gjøre den endelige tilpasningen.

                          Med mindre du er ekstremt nøye når du bygger så vil du ikke klare å lage den profilen du teoretisk skal ha. Dette gjelder alltid for balsabygde vinger og nesten alltid for isoporvinger. De mest ekstreme fartsmaskinene som er støpt i epoxy har tilnærmet riktige profiler, og min påstand er at finjustering av vinkler kun har betydning for disse modellene. For oss som driver med hverdagsflyging vil forskjellen være liten.

                          Det er derfor TLAR-prinsippet funker best (That Looks About Right)....
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment


                          • #14
                            Riktig!

                            Det er prøv og feil som gjelder i vår bransje. Disse tingene kan beregnes VELDIG teoretisk og korrekt. Men med de relativt store unøyaktighetene som ligger til grunn i alle vanlige byggeteknikker, så er det bare å glemme.

                            Prøv å spørre noen av F3A- gutta med egenkonstruerte konkurranse maskiner om de vet hva de har for vinkler på ving og stab. Mange aner det ikke. De har rett og slett prøvd seg frem til noe som funker.

                            - Richard

                            Comment

                            Working...
                            X