Unconfigured Ad

Collapse

OSD forslag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Pleier ikke å bidra så mye til FPV diskusjoner men det er et par ting som er vesentlig forskjellig mellom de to nevnte løsningene, som bør tas i betraktning før anskaffelse:
    1. B.S. er en integrert løsning kun for OSD - punktum finale (det samme gjelder RVOSD osv.)
    2. E.T. er OSD kun et modul på toppen av en frittstående datalogger.
      Denne datalogger'en bruker jeg til en mengde andre formål som er mye mer matnyttig og intressant enn FPV.

Dette medfører at kostnaden med E.T. systemet er vesentlig lavere og det slipper å ligge på hylla og støve ned i 90% av tiden.
    Last edited by Quadrocopter; 15-01-10, 16:16.

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Poenget for oss som flyr mye FPV, men som ikke er på et høyt teknologisk nivå, er at BS funker i praksis. Det er en god inngangsbillett til seriøs FPV.
      Last edited by bjeff; 19-01-10, 12:29.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• Guest

#18 Unapproved
        Regner med at trådstarter ville ha erfaring/synspunkter på osd til sitt fly.
        Min kompis kjøpte BS til sitt fly og jeg skal prøve og få han og skrive selv sin erfaring her på forumet...Selfølgelig har han prøvd og kalibrert..Og ja han er faktisk Norsk..
        Med Eagletree sin osd pro setter du selv opp hva du vil ha med i "bilde" og hvor i "bilde" du vil ha det...Trackinga legger seg i minnet så vist du vil se "flight-recorden" kobler du bare pc til og utforske...Vist du ikke vil det så drit man i det...
        Du har også "voice"...Ei dame eller mann som sir ex. høyde...mah.eller what ever...
        Når du måtte ønske.Eller du kan be dem være stille...Det meste bestemmer du selv etter eget ønske.
        Jeg skrev om en problem jeg hadde nå i høst da det ble kuldegrader på et us-forum...Fikk svar fra Bill som vistnokk er med på utviklinga av ET at det er bug i osd når man bruker Celsius som visning..
        Dette skulle fixes på ved nye oppdatering...Imens kunne jeg bruke fahrenheit..Da ble det rett..
        ET har man mulighet for pitot-rør...altså air-speed...Det som får et fly til og fly.Eller om du vil benytte gps bakkehastighet. Du får også barometrisk høydemåler..
        Disse to for en rimelig penge..
        Jeg er ikke noe selger for ET men jeg ville bare gi trådstarter mulighet for litt feedback fra oss som har osd og erfaringer...

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Jeg går i gang med et nytt FPV prosjekt i løpet av noen uker. Jeg er blitt litt hekta etter stor suksess med siste EasyGlider FPV prosjektet, men utstyret ble kjøpt inn for lenge siden, og det har skjedd mye som jeg ønsker å endre på. I tillegg har jeg lyst å ha 2 funksjonelle modeller.

Nr. 2 blir bestående av:
          • EasyGlider etter samme lest som forrige med pusher og noenlunde samme motoroppsett (litt kraftigere)
          • EagleTreee OSD PRO med GPS
          • Airspeed sensor
          • Altimeter/vario
          • Temp sensor
          • RPM Sensor for børsteløse motorer (1 ledning)
          • Panasonic HDC-TM10 HD videokamera. Verdens letteste FullHD videokamera med optisk stabilisator (230 gram!!!!)

Modellen blir ca. 150 gram lettere enn dagens, og får mye bedre video og innspilling. OSD systemet til EagleTree virker også veldig lovende. Tenker å ha det med mikrofon i modellen, og bruke vario på øret, samt stemmevarsling på vitale verdier som batteriforbruk og airspeed. Jeg kommer ikke til å putte alt fra alle sensorer på skjermen, det blir sikkert litt mye, men alt logges slik at jeg kan se på det etterpå. Jeg kommer nok også til å kjøpe meg en EagleEyes FPV Station når den er klar slik at jeg kan logge direkte til PC på bakken. Da kan jeg lese ut alle data dersom jeg skulle miste modellen, og vite presis hvor jeg finner den.

Alt utstyret er bestilt og kommer vel utover i neste uke. Kameraet kommer om ca. 2 uker.

Det blir blogget på rc.andersh.com etterhvert som ting begynner å skje!
          Last edited by andersh; 15-01-10, 23:47.
          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Stalle-Tommy
            • Apr 2009
            • 27

Originally posted by kaklei
            Er på utkikk etter ein OSD/GPS modul til et FPV prosjekt.
            Med eller uten "return home" funksjon.
            Har kikket litt på Black stork, den ser liten å snerten ut, men er usikker på hva som finnes av sånne duppetitter.

Noen gode forslag????

Kjell Arne
            Jeg bruker RVOSD.
            Er kjempefornøyd med den, men føler det er endel å sette seg inn i før diverse autopilot-funksjoner fungerer riktig.
            Når alt er oppe, så er det jo ingenting som er bedre enn at flyet flyr hjem av seg selv hvis man skulle miste radiokontakt.. :O)

Ellers så fungerer alle intrumenter bra. Strømfordeling mellom 2 batterier, altså god redning hvis motorbatteriet skulle gå tomt, da drives servoer fra AUX batteri.

Eneste minus er kanskje at RVOSD i utgangspunktet kun kan opereres med standard sensorer. Finnes noen modifikasjoner hvis man leiter litt på nett.

Comment

• Guest

#21 Unapproved
              Osd pro

Blir spennende andersh kansje du skriv litt her når du får tingene på plass.
              Jeg har måttet kuttet ut vario på øret da lyden ble forferdelig høyt...
              Selv om du har volumkontroll på osd mellom mic,stemmevarsling og vario (1-
              ble vario høyt i forrhold til resten...Har også vol.kontroll på headsetet.
              Men tror at feilen er av installasjon messige årsaker...
              Har bestilt meg Eagle Eye antennetracking, som er under produksjon nå og skal vere ferdig for shipping i mid.Februar..
              Her nor har vi jo lite lys så det er en stund siden jeg har vert på vingene..Men sola kommer tilbake om noen dager så får håpe man får testet mere ut...Skal også prøve å få calibrert RTH(return to home) funksjon...

Lykke til andersh og alle andre

Comment

• jj
                • Nov 2002
                • 1327

Har du Fatshark briller enda Anders?

Sol trenger jeg ikke lenger. Kjøpte kamera som er såpass bra at jeg kan fly nesten bekmørket (0,2lux). Litt skremmende til å begynne med, men utrolig gøy.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Originally posted by jj
                  Har du Fatshark briller enda Anders?
                  Ja, jeg bruke de enda, men jeg synest ikke bildet er det beste. Spesielt i hjørnene blir det uklart og dradd utover. Kanskje fordi jeg bruker kontaktlinser. Jeg vurdere å bytte til skjerm. Jeg har en 26" TV på 12v som jeg hadde i båten før. Har lurt på å slenge den i bagasjerommet og forsøke det i stedet.

Glemte å nevne at jeg skal hente ut RSSI signalet fra Futaba mottakeren min, slik at jeg får mottaker signalkvalitet i % på brillene.

Og her: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1130784
                  Info her: http://www.rc-cam.com/forum/index.ph...9-futaba-rssi/

Det er en av de funksjonene jeg virkelig ser frem til. I dag aner jeg ikke hvordan status er før jeg ser "Autopilot" på skjermen, og da er den i failsafe.
                  Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• kaklei
                    • Sep 2005
                    • 458

Følger spent med prosjektet ditt Anders!
                    Jeg går for Eagletree til osd, sikkert like så bra flere av de andre, men her har jeg alle funksjonene, og vel så det som jeg tror jeg kan få bruk for.
                    Da står det bare igjen å finne en leverandør som har det jeg trenger på lager.
                    Ser det er to forskjellige gps moduler til EagleTree, V3 ogV4, den ene 5Hz og den andre 10Hz, har dette noen betydning i praksis mon tro...

Kjell Arne

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

10Hz, har dette noen betydning i praksis mon tro...
                      Ja - definitivt!

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

10Hz, har dette noen betydning i praksis mon tro...
                        Ja - definitivt!

E.T. er et bra valg å så slipper du å kaste et par lapper når du går lei eller når det kommer noe mer gadget å plugge til.

Originally posted by andersh
                        Jeg kommer nok også til å kjøpe meg en EagleEyes FPV Station når den er klar slik at jeg kan logge direkte til PC på bakken. Da kan jeg lese ut alle data dersom jeg skulle miste modellen, og vite presis hvor jeg finner den.
                        Bruker du E.T.'s sin dedikerte telemetri link så har du direkte PC kontakt i dag (den virker stadig når videosignalet forsvinner p.g.a. rekkevidde)
                        Flyr du med OSD så regner jeg med at du har en DVR - da kan du legge ut GPS posisjon på displayet og dermed har du siste leste posisjon tilgjengelig.

Videre kommer GoPro med firmware oppgradering (en eller annen gang) som gir deg mulighet for "live video" streaming - og da har du full HD opptak + FPV video funksjon i samme kamera

Comment

• andersh
                          • Apr 2003
                          • 1734

Jeg har i dag en Oracle diversity kontroller, men jeg synest den er litt stor og klumpete å ha med. Jeg synest den til ET ser mye bedre ut. Den har også denne telemetri saken innebygget med bare en USB port rett på kortet, og så kostet den ikke allverdens. Ser ut til å havne på 5-600, iallefall ilfg webben til ET.

Jeg har kjøpt hele bøtten på rcpro.no. De hadde iallefall alt på lager tidligere i uka, bortsett fra den RPM sensoren.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at 10hz er mye bedre enn 5hz. Min praktiske erfaring tilsier at GPS generelt er utrolig tregt med å oppdatere seg. Om du stiger og plutselig dykker, fortsetter GPS'en å stige lenge etter jeg har begynt å dykke, det samme gjelder fart. Man må fly stabilt i samme retning over litt tid før den viser korrekt stabil fart. Med andre ord føler jeg at GPS'en er VESENTLIG tregere enn 5 ganger i sekundet uansett. Så om tallet oppdaterer seg raskere, så hjelper det lite når det er feil....

GoPro er TREG med oppdateringene sine. Det står i maualen at jeg skal gå på webben deres for å få en "upside-down" oppdatering (at man skal kunne velge i programvaren om kameraet er montert "rett vei", eller "Oppned" så videoen blir rett vei), men oppdateringen er ikke klar.

Men video ut fra GoPro hadde vært en lanonløsning. Kameraet er veldig bra på innspilling. Jeg ser imidlertid frem til å få optisk stabilisering som tar unna litt bevegelse. Jeg vil også tro at Panasonic kameraet er enda hakket hvassere enn GoPro. Jeg har bestilt videvinkelconverter til det så jeg skal få litt synsvinkel.

Jeg tror helt klart at EagleTree OSD er blandt det beste i dag. Spesielt vil jeg trekke frem:
                          • Valgfrie plasseringer av verdiene på skjermen
                          • EKTE airspeed og altimeter. Ikke GPS verdier
                          • RSSI signalstyrke fra mottakeren (kjempefordel!)
                          • Logging
                          • Liker bedre høyde og farts instrumenteringen (rullende skala) i forhold til Dragon som jeg har i dag
                          • Lydsystem slik at i stedet for å fylle skjermen med tall, kan man sette noen grenseverdier med stemmevarsel, uten å vise de.
                          • Audio vario.
                          • Og ikke minst - HELT modulær og etterhvert som ET kommer med nye funksjoner og gadgets er det bare oppdatere programvaren og ta det i bruk.
                          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Comment

• andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

Fikk hele EagleTree settet mitt fra RCPro.no i dag. Etter å ha sett litt på sakene oppdaget jeg at OSD-modulen er feil. Jeg har fått OSD Standard i stedet for OSD Pro. Har mailet med RCPro nå i kveld og de har blingset på vareteteksten. Varenummeret og prisen er OSDSTD, men teksten de har brukt er fra PRO.

De bestiller i dag opp OSD PRO sett og de som har fått feil fra de får byttet ut OSD-modulen uten kostnad (vi har tross alt kun betalt for STD). De det gjelder skal ha fått en mail i dag.

Dette synest jeg er bra service!!

Ellers ser programvaren og opplegget med sensorer til ETS veldig bra ut. Skal lage meg til noen kabler så jeg få koblet til og testet litt med OSD Standard modulen, mens jeg venter på PRO.
                            Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

Comment

• andersh
                              • Apr 2003
                              • 1734

Beklager om jeg hijacker en tråd nå eller noe, men jeg hadde lyst å rapportere om at jeg har startet med det som kanskje var minst "standard"...

Jeg bruker Futaba 5114DPS mottakere i mine FPV-modeller (35Mhz), og en av planene mine for den nye FPV modellen var å ha signalstyrke fra mottakeren på OSD. Jeg brukte denne tråden for å finne RSSI (Relative Signal Strength Indication) utgangen på mottakeren min og har testet i kveld. Denne utgangen skal gi en spenning som skal variere symetrisk med kvaliteten på signalet mottakeren mottar fra radioen.

Det fungerer som bare juling.

Loddet på en liten ledning til utgangen som er merket på det ene bildet vedlagt (minus trenger du ikke dersom du har planer om å koble radioen til OSD). Målte spenningen jeg fikk fra denne ledningen med multimeter.

Testet dette ved å sette radioen i "servo test" program hvor han beveger servoene fra side til side.

Dersom jeg hadde radioen på like ved var den 2.04v
                              Dersom jeg gikk til naborommet var den 1.3v
                              Dersom jeg skrudde av antennen på radioen sank den til 1.6v mens jeg var noen få meter unna.
                              Dersom jeg gikk til naborommet sank den til ca. 1v og begynte å glitche.

Om jeg snudde meg litt rundt og småjusterte fant jeg ut at grensen går på ca. 1v. 0,9v var failsafe, mens 1v var noenlunde, mens 1.1v virket helt strøkent.

Ved å bruke oppskriften du finner her kobler du dette til "tempsensor 1" inngangen på OSD PRO, og gjør en kalibrering. Da ender dette opp som en signalkvalitet visning i prosent fra 0% til 100%. Suverent!

Her er en live demo.

Om du ikke har ETS OSD kan du jo forsåvidt koble denne spenningen rett på en voltmeter inngang, så har du tallet der, fordi om du må "oversette" det.

Mer eller mindre alle mottakere har RSSI signal på en pin inni mottakeren. Søk på nettet på RSSI og modellnummeret på mottakeren. Det er stor sansynlighet for at du også finner det for din mottaker.

NB: Med noen mottakere (feks. Futaba) er det anbefalt å koble inn en impedansebuffer mellom RSSI pinnen på mottakeren og inngangen på OSD PRO. Dette er fordi mottakeren bruker RSSI for å bestemme intern forsterkning av signalet. Dersom det synker litt som følge av at vi tapper den utgangen så kan karakteristikken på inngangstrinnet i mottakeren forandre seg litt. Jeg har bestilt meg en slik som jeg kobler i mellom.
                              Attached Files
                              Last edited by andersh; 19-01-10, 01:35.
                              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

Comment

• Quadrocopter
                                Moderator
                                • Aug 2007
                                • 6357

Litt mer O.T.
                                Ja er det ikke bra.
                                E.T. laget dette interfacet i 2007 for logging av Spektrum AR9000 sine antenne signaler
                                Hvis du har JR/Spektrum mottakere med FlightLog interface så kan du koble dette rett inn i en dedikert port på E.T. OSD-Pro, eller i en av E.T. sine dataloggere.

Dette gir deg mulighet til å logge:
                                • Receiver Holds – viser antall "Failsafe Holds" som har vært under flyturen (kritisk!)
                                • Receiver Lost Frames – Viser hvor mange frames som ikke ble mottatt under turen (ikke for mange, ca100 på en tur er akseptabelt)
                                • Receiver Antenna A, B, Left / Right Fades – Viser antenne fade (svakt signal) for hver av antennen til mottakeren.

Jeg bruker denne informasjonen når jeg f.eks skal plassere en AR9300 mottaker i en karbonkropp - etter noen runder nede på bakken så ser jeg med en gang hvilke antenner som ikke fungerer optimalt og i hvilken posisjon flyet er når det ikke fungere. Dette gjør det enkelt å finne punktet hvor antennen bør settes for å få det riktig.

JR/Spektrum sin lille datalogger logger de samme dataene, men bruker du Telemetri delen til E.T. så får du live data rett ut på PC'en
                                Last edited by Quadrocopter; 19-01-10, 01:47.

Comment

Working...