Unconfigured Ad

Collapse

Funtana 3D 40

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samsung
    • May 2003
    • 184

Funtana 3D 40

Noen som har dette flyet. Ser at smallsize selger det. Vurderer et 3D fly og har tenkt på dette flyet eller U-Can-Do 3D.
    Synes egentlig at Funtanaen er en god del bedre for øyet.
  • Godseieren
    • Apr 2003
    • 296

Hei!
    Jeg har nettopp tatt jomfruturen på min Funtana 40, og jeg er meget fornøyd. Den flyr utrolig bra. Gleder meg noe helt desperat til motoren begynner å "løsne". Kjører motoren skikkelig rikt ennå, fordi jeg var så ivrig etter å prøve flyet at jeg ikke hadde tid til mere enn 2 tanker innkjøring. Det er vanskelig å hovre ennå p.g.a at throttle-responsen er så treg grunnet den rike blandingen. Regner med å klare å hovre på ca. 1/2 throttle når motoren er ferdig innkjørt.
    Motorvalget mitt ble SC 52 2-takt, en lettstartet og sprek motor. Det er muligens lettere å hovre med en 4-takts motor fordi den reagerer mere "kontant" på throttle, men jeg valgte en 2-takt fordi jeg TRODDE det ble lettere. Det var derfor litt skuffende å måtte feste 75 gram bly til motorbukken i tillegg til mottakerbatteriet. Særlig ettersom jeg egentlig ønsket meg en 4-takt! Hele stasen veier 2550 gram. Nesten det samme som U-Can-Du, men mye penere

PS. Vingene er forresten ferdig skjøtet så det er bare å hengsle de søte små balanserorene.
    Mvh
    Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Samsung
      • May 2003
      • 184

Høres meget bra ut. Skriv gjerne en ny rapport etter at motoren har løsnet.
      Har aldri hatt eller satt meg inn i 4-takts motorer. Noen som har forslag til motor som liker litt hovring og sånt

Comment

• Kekar
        • Apr 2003
        • 123

Vil anbefale den nye Saito 82 med APC 13x4w eller hvis du vil ha maks kraft Saito 100 den er tyngre, men hovrer på 1/3 gass.
        Eller YS 63 er også ett bra valg, nesten like kraftig som den nye Saito 82`n
        What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

Comment

• MicroMac
          • Jan 2003
          • 632

Originally posted by Godseieren
          Hei!
          Jeg har nettopp tatt jomfruturen på min Funtana 40, og jeg er meget fornøyd. Den flyr utrolig bra. Gleder meg noe helt desperat til motoren begynner å "løsne". Kjører motoren skikkelig rikt ennå, fordi jeg var så ivrig etter å prøve flyet at jeg ikke hadde tid til mere enn 2 tanker innkjøring. Det er vanskelig å hovre ennå p.g.a at throttle-responsen er så treg grunnet den rike blandingen. Regner med å klare å hovre på ca. 1/2 throttle når motoren er ferdig innkjørt.
          Motorvalget mitt ble SC 52 2-takt
          Du hoovrer sikkert greit med SCmotoren men er redd du må høyere enn halv gass.
          Har en Irvine 53 på en Laser 3D (vekt tom 2225gr)Denne henger på omtrent halv trottel. Med omtrent 300gr mer så tviler jeg på om SC en klarer det samme. Har litt vansker med og se at SC en er merkbart sterkere enn Irvinen på mellomregisteret. Håper for din del at jeg tar feil. Skal bli artig å høre.
          YS63 er vel omtrent optimal for både Funtana og Laser 3D men innkjøpspris og sær fuel (20-20) gjorde at jeg kuttet ut den
          mvh MM

Comment

• Godseieren
            • Apr 2003
            • 296

Du hoovrer sikkert greit med SCmotoren men er redd du må høyere enn halv gass.
            Det er mulig du har rett, men jeg har Dynapipe på motoren som jeg synes hjelper bra på effekten.

YS63 er vel omtrent optimal for både Funtana og Laser 3D men innkjøpspris og sær fuel (20-20) gjorde at jeg kuttet ut den
            Jeg hadde akkurat samme følelser for YS motoren. Og bare som en morsom detalj; Hangar 9 anbefaler Saito 72 til Funtana 40, men ser du nøye på bildet på esken ser du at det er en YS 63 som sitter i snuten på flyet.
            Mvh
            Gunnar Børseth

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Dynapipe, er det effektpipe?
              Til 3D er visstnok ikke effektpiper ideelt siden gassresponsen er litt uvant i forhold til "vanlig" demper....
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jon V.
                • Aug 2004
                • 11

Funtana S 40

Jeg har en Funtana med Saito 72 og APC 13x4w.
                Flyet er absolutt å anbefale for generell moroflyging og gjør det meste av 3d du ønsker. Stabil og lett å hovre/torque-rolle (torquer fort når du treffer vertikalen riktig så det er bare å holde tunga rett i munnen..) Positive walls er litt flikkete, negative helt stabile, harrier er også lettest inverted. Blender er helt stabil og klatrer med full gass. Min er svak i knife-edge, og du merker det lite effektive sideroret godt når du er ute å kjøre i hovre manøvre... (ja, jeg har sterk nok servo!)
                Flyet gikk sammen som en drøm og ser fremdeles nytt ut etter en sesongs moro. Flyr veldig sakte og ukritisk på low-rates og tåler et CG laaangt bak oppgitt (ikke fullt så ukritisk da )
                Fint fly!

Jon

Comment

• Jon V.
                  • Aug 2004
                  • 11

PS.

Min veier 2,4 kg med Hitec digitalservoer, 2100mah Nimh batteripakke og carbonlinker.

Jon

Comment

• Godseieren
                    • Apr 2003
                    • 296

Dynapipe, er det effektpipe?
                    Til 3D er visstnok ikke effektpiper ideelt siden gassresponsen er litt uvant i forhold til "vanlig" demper....
                    Det er riktig, men jeg kan justere lengden på pipa og dermed effektkurven. Dermed (håper jeg iallefall) unngår jeg at pipa "slår inn" akkurat rundt hovringsturtall og gjør hovring helt håpløst.

og tåler et CG laaangt bak oppgitt (ikke fullt så ukritisk da )
                    Hvor langt bak? Jeg har nemlig 75 gram bly i nesa som jeg godt kunne tenke meg å bli kvitt.
                    Mvh
                    Gunnar Børseth

Comment

• Jon V.
                      • Aug 2004
                      • 11

Ifølge manualen er bakre anbefalte CG 14,5 cm. Jeg flyr min på 17,8 cm.
                      Trenger litt nedror ved landing men ingen stygge tendenser.

Jon

Comment

• Godseieren
                        • Apr 2003
                        • 296

Takk for tipset, Jon! Da kommer jeg til å flytte CG litt bakover når jeg blir bedre kjent med flyet.
                        Mvh
                        Gunnar Børseth

Comment

Working...