Unconfigured Ad

Collapse

Handle fra utlandet (USA)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • st_torvund@hotmail.com
    • Dec 2007
    • 10

Handle fra utlandet (USA)

Er det noen som har erfaringer fra å handle fra utlandet og som kan anbefale noen gode netsteder som også kanskje sender varene som "gave " uten at det påkommer toll og avgifter? Noen erfaringer fra dette og hva som evt påkommer av kostnader?
    Torvund
  • Kaptein Kok
    • Apr 2009
    • 296

Hvis du sender via jetcarrier.com så er det din egen samvittighet som setter grensene...

Comment

• yak
      • Mar 2008
      • 302

det er ikke toll på modellfly /utstyr ,men du må betale 25% norsk moms ved fortolling på varer fra usa

Comment

• vaffel
        • Jun 2005
        • 102

Jeg har handlet fra en hel haug utenlandske sider!

Rc711.com sender stort sett som gave
        Mange fra ebay er hyggelige å sender som gave dersom man ber om det.

Ellers har jeg handlet fra Towerhobbies.com, hobbycity.com, rc711.com, dealextreme.com, pluss en rekke butikker jeg ikke helt husker navnet på nå.

Så, regler:

Du kan få inn varer for inntil 200kr momsfritt. Og dersom det er en gave - 1000kr.
        Men du kan risikere at tollvesenet åpner pakken din og sjekker at både innhold og verdi stemmer.

Dersom det blir bestemt at du må betale moms, kommer det et ekspedisjonsgebyr fra posten på 150kr om jeg ikke husker feil, i tillegg til 25% på verdien. Dersom du sender med FedEX og UPS (tror jeg) fikser leverandøren momsbehandlingen for deg, og da blir det billigere gebyrmessig.

Dersom de åpner pakken, og det ikke er vedlagt faktura, eller om faktura er mangelfull (f.eks. verdi på varene i pakken) kan pakken din bli fryktelig forsinket, og du må sende inn en mer troverdig faktura før pakken blir sendt videre til deg. Selv har dette skjedd meg, og pakken ble værende på gardemoen i 4 uker ekstra.

Men stort sett går det veldig bra å få ting tilsendt, både med og uten juks på moms! Mange (kanskje de fleste) nettbutikker i USA sender ikke som gave - iom at det er de som da står ansvarlig. Mens fra Asia gir de blanke i regler og sender stort sett alt som gave!

Jeg har ingen problemer med utenlandshandel i alle fall. Har ennå ikke hatt noen negativ erfaring med dette.

Hjalp dette?
        Stolt eier av;
        CNC Fres

Comment

• st_torvund@hotmail.com
          • Dec 2007
          • 10

Takker for god og nyttig informasjon. Ja dette hjalp for meg!!

Har dere noen gode eksempler på nettbutikker i Asia?
          Og hva er jetcarrier? kan en velge å bruke disse til å frakte varene en bestiller? Hvordan fungerer dette?
          Torvund

Comment

• Sniper
            • Nov 2005
            • 1386

Har nettopp handlet en Extra 330L fra USA, som ble sendt via jetcarrier. Fungerer forbasket bra, til og med selv om jeg var ærlig med hensyn til verdi (privat kjøp). Gå inn på www.magnum.no hvor alt er forklart
            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• vaffel
              • Jun 2005
              • 102

dealextreme (har ikke så mye RC-utstyr - men har fri frakt!) og rc711.com er fra Asia. Har handlet med begge flere ganger og er kjempefornøyd! Handler du fra dealextreme, kan det være en ide og betale litt ekstra for ekstra frakt. Gratisfrakta tar ofte lang tid.
              Stolt eier av;
              CNC Fres

Comment

• orjanp
                • Nov 2007
                • 726

Ved handel fra utlandet gjelder følgende regler.

Vareverdi under 200 kroner, fritt inn i Norge. Dersom varen koster over 200, legges det til 25% mva på vareverdi og frakt. Posten tar 108 kroner for jobben ved verdi mellom 200 og 1000. Og 216 dersom verdien er over 1000 kroner.

For gave gjelder følgende to forutsetninger. Verdi under 1000 kroner og privat avsender.

Den vanligste nettbutikken utenifra er vel hobbyking.com

Ørjan...
                Ørjan Pettersen
                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• Kyrre
                  • Feb 2009
                  • 2322

Når man har valget bør man velge Express eller EMS av flere grunner. Det går fortere i alle ledd, pakken blir levert på døren og fortollinsgebyret er inkludert i frakta. Og prisforskjellen mellom vanlig frakt og Express er sjelden mer enn gebyret så man sparer faktisk på det når man må fortolle. Unntaket er når man bestiller småtteri som ledinger, skruer etc, da er prisforskjellen såpass at man sparer en del på vanlig frakt. Men erfaringsmessig er det da uansett verdt de ekstra pengene for å slippe all ventingen.

Comment

Working...