Unconfigured Ad

Collapse

"Glitching" (?) i Hitecservo HS55

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OJ
    • Mar 2004
    • 178

"Glitching" (?) i Hitecservo HS55

Hei,

lite spørsmål om Hitec HS55 som er montert i en Wild Beast. Jeg flyr en del på et jordet rett ved der jeg bor. Når jeg flyr rette legger hender det at flyet stuper litt ned og opp igjen på samme kurs "humper" på en måte. Det ser ut som om det er noe med høyderoret eller kan det være turbulens? Skjer bare noen få meter over bakken på et jordet med høyt gress.

Har også hørt flere snakke om "glitching" i servoer, men jeg aner ikke hva det er....

Takker for innspill.....

Regner også med å få høre hvor dårlig Hitecservoer er, har Hitec i alle mine fem fly, ikke ennå hatt problemer med noen av de.....

OJ
    The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

Hei!
    Det kan være mye rart egentlig..

En ting kan være at servoen din har et "dead-spot" rundt senter, dv.s. at potmeteret er dårlig akkurat der senter er... Dette er mest vanlig på haleservoene på heli... De sentrerer dårlig og blir rett og slett upresise..
    Siden det kun oppstår på det ene punktet så er det lite trolig.. Da hadde du merket det hele tiden.

Har mere tro på at det kan være gravd ned en eller annen høyspentkabel eller at det er noen signaler som blir reflekteret akkuret på det stedet, slik at du opplever en glitch i mottageren.
    Det er alikevel pussig at det kun er (som jeg har forstått) høyderoret som glitcher... En skikkelig glitch vil du som regel merke ved at det ikke er noe kontakt på noen av funksjonene i kortere eller lengre tidsrom...
    Et fly vil da som regel kunne endre kurs i den perioden...

Hvis du flyr der når det er helt vindstille og du fortsatt opplever det samme så høres det rart ut om det skulle være turbulens også...

Er det noen andre som flyr der som har samme problem?

Har du en annen mottager så kunne det vært et forsøk verdt å bytte for å se om det blir værre/bedre... Isåfall vil det kunne bli lettere å feilsøke videre...

Har hatt noen artige radioproblemer selv og etter å ha gravd frem igjen endel modeller fra jorda så har jeg null problemer med å kvalifisere meg til jobber som geolog eller arkeolog...
    Jeg KAN det med å grave dypt nå...
    Hva forskjellig korntyper etc. gjør av skade på flyene begynner jeg også å få en grei oversikt over... Hehe...

Så et lite tips kan være å holde litt god høyde akkurat over det stedet inntill du finner ut hva det kan være...

Lykke til....

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Kan godt være glitcher ja... På de fleste servoene kan man rense potmeterne og stramme sleperne så dem blir gode igjen, men på HS-55 har jeg gitt opp. Potmetrene er så teit laga at dem ikke kan renses... et banalt plastdeksel over og ingen skruer å komme til.
      Hadde jeg gidda hadde jeg saksøkt Hitec for den dritten dem lager, spesielt HS-55!! (Måtte bare si det) Nå tror jeg at jeg nærmer meg en feilprosent på 100 når det gjelder glitching på de 9stk HS-55 jeg kjøpte rundt juletider... bortsett fra den ene som aldri har rørt på seg siden den var død fra første øyeblikk Har hatt dem i Flubber, Jumping Jack, T3D Wild Beast, et par Vertigoer og en Pinto og samtlige fly har hatt hikkaser og blitt tildelt Waypoint eller Dymond-servoer så dem kan brukes til å fly med. Handla 2 HS-81 for et par år siden, og dem stod og hikka hele tida. Der kunne jeg heldigvis rense og smøre potmeterne og dem funker brukbart i en liten seiler ennå. HS-81 er viden berømt for å si takk for seg etter få turer hvis dem kobles til throttelen Bra saker?
      Har dessverre 5-6 nye HS-625MG liggende. Dem skulle inn i min Lambada, men nå dytter jeg inn Graupner 5077 i stedet for...
      Hurra for Hitec
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• OAK
        • Jul 2002
        • 863

Originally posted by joo
        HS-81 er viden berømt for å si takk for seg etter få turer hvis dem kobles til throttelen Bra saker?
        Hehe...det hørtes kjent ut ja. Har brukt opp 3 HS-81 som throttle-servo på ett av flyene mine i løpet av 2 år (ikke flydd det spesielt mye).

OAK

Comment

• OJ
          • Mar 2004
          • 178

Hei igjen og takk for svar..

Tror teorien til Alfalfa har noe for seg, for det skjer stort sett på det samme stedet. Skal teste mer, melding følger....

OJ
          The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

En "glitch" er det samme som radiostøy, altså er det mottageren som gir et signal til servoen om å bevege seg. Sjekk at mottakeren er frisk og at den er montert vekk fra støyende utstyr. Flyving ved høyspent kan også gi masse problemer.

Er ikke HS81 en servo med metall drev? Om det så er, så er det dumt å bruke den på throttle. Tenk all den vibrasjonen fra motoren som blir overført direkte til disse usselt spe potmeterene. Ikke rart de går i stykker. Bruk heller en servo med plast eller delrin drev.

/Tom Erik
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

En "glitch" er det samme som radiostøy, altså er det mottageren som gir et signal til servoen om å bevege seg. Sjekk at mottakeren er frisk og at den er montert vekk fra støyende utstyr. Flyving ved høyspent kan også gi masse problemer.

Er ikke HS81 en servo med metall drev? Om det så er, så er det dumt å bruke den på throttle. Tenk all den vibrasjonen fra motoren som blir overført direkte til disse usselt spe potmeterene. Ikke rart de går i stykker. Bruk heller en servo med plast eller delrin drev.

/Tom Erik
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Jeg har opplevd det samme, altså glitch på høyderor. Dette er en elektromodell med GWS Naro HP-servoer. For min del virker det som problemet er radiostøy, og det er antageligvis motorsystemet mitt som gjør det. Da jeg fløy modellen med JR 600 mottaker, jeti 180 regulator og Speed 400 fikk jeg kraftig glitching. Nå flyr jeg med en 7-kanals Jeti, Schulze future regulator og Hacker B20. Får glitching bare nå og da, men tilsynelatende i samme område som før (geografisk).

Jeg har andre modeller som bruker Jeti180/speed 400/JR-oppsettet, uten glitching.

Jeg har prøvd forskjellige ting for å finne ut hva problemet er, og det meste tyder på at plassering av mottaker i forhold til batteri og regulator er avgjørende.

Min konklusjon er derfor at problemene skyldes interne forhold i modellen, ikke eksterne påvirkninger.

Prøv å flytte litt rundt på mottaker og antenne og se om det hjelper.
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Et tips til dem som flyr med regulator ombord i flya: I tillegg til å legge RX så langt unna regulatoren som mulig skal man tvinne ledningene fra regulatoren til motoren. Dette vil redusere indusert støy en del.

Comment

• OJ
                    • Mar 2004
                    • 178

Et lite spørsmål til joo:

kjenner du noen som flyr elektro som ikke har regulator ombord?

OJ

Comment

• Superstar40
                      • Dec 2002
                      • 1667

Har opplevd både at det er termikk og radiostøy. Da jeg flyr elektro på et større grøntområde som er omkranset av blokker med åpning i mellom opplever jeg stort sett alltid at når Woody passer en åpning mellom blokkene så kaster den på seg eller stiger/synker avhengig av vindretningen. Woody har aldri glitchet da det er bra avstand mellom motor og regulator og fra regulator til RX, samtidig så går støtstengene bakover fra utsiden på flykroppen.

På Sky Arrow har jeg hatt store problemer med glitching da motoren er montert bak oppe på hovedvingen. Dette betyr at støtstenger til høyde/sideror ligger parallelt med ledningen fra batteri til regulator og kontaktene til batteri/regulator ligger rett ved siden av mottakeren. Plasseringen av utstyr er vanskelig å gjøre noe med da batteriet må være helt foran pga tyngdepunktet, RX må være der den er for å komme til og plassering av motor/regulator får man ikke endret. Har opplevd at kommer jeg borte i en av støtstengene med en skrutrekker eller lignende beveger servoer seg og motorene går rundt. Løsningen var å legge skumgummi mellom RX og batteriledning og Y-kabel til balanserorene ble lagt i god avstand til regulatoren. Etter at det ble gjort er problemet helt borte.

Oppsettet er en Ceremark 400 speed motor, CC pixie 20 ESC og enten JETI 5+ eller Micro 6 light RX fra ACTeurope (Moss Hobby). Servoene som er brukt er Waypoint W084 for side/høyde og 2 stk W060 for balanseror.

Så det kan i følge min erfaring være både termik og glitching.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

OJ: Nei, jeg kjenner ingen som flyr ELEKTRO uten regulator, men jeg vet det fins elektrosystemer med bare en bryter til motoren.....

Mine Hitec-servoer som har glitchet har gjort det helt tydelig og på flere flysteder. Og det har vært en som har gått berserk av gangen....

De gangene jeg har forstyrrelser nu til dags er når jeg flyr deprondingser lavt og langt unna med kortantenna på senderen og med mottakere med kort rekkevidde... det overrasker meg ikke og skyldes at jeg glemmer å sette på den store antenna på senderen Man kan ikke forvente at en Penta-mottaker skal fungerefeilfritt 150 meter unna og i bakkehøyde.

Comment

• OJ
                          • Mar 2004
                          • 178

Hei igjen...

Nettopp kommet inn fra krasj... WildBeasten gikk rett i bakken. Testet rekkevidden etterpå og jeg kan bare gå 7-8 meter unna med senderantennen inne før jeg mister kontakten med mottageren en Elektron 6. ligger feilen i mottageren da? Var ute før idag med en Schultze 435 og den merket jeg ingen problemer med...

OJ

Comment

• OJ
                            • Mar 2004
                            • 178

Da ser det ut som om jeg har funnet feilen. Ser ut som om det har vært dårlig kontakt i skjøteledningen mellom kontrolleren og mottageren. Kjøpt ny idag og flydd 26 minutter uten noe problemer...

Takker så mye for alle tips og råd!!

OJ

Comment

Working...