Unconfigured Ad

Collapse

Det koster så lite, men betyr så mye.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Det koster så lite, men betyr så mye.

Min flotteste opplevelse på stripa var når jeg kom med min nye cessna 182, vingespennet var på 165 cm og elektronikken er ikke mye å skryte av. Smånærvøs så sendte jeg flyet til værs og flere folk klappet når det var under kontroll.

Den gleden at folk klappet og syns mitt billige fly var bra, sitter. Det koster så sykt lite å gi sånne kommentarer, men betyr så sykt mye.

Jeg håper flere vil oppleve det samme dette året, uansett om modellen koster 3000 kr å få istand eller 100 000.

Jeg syns flymodell hobbien er mest trivelig når man kan fly den modellen man vil og kose seg med den. Spiller ingen rolle om den koster 1000 kr eller 100 000 å få til.

Moralen er: for å glede en selv, er det lurt å glede andre....
    Last edited by spitmk16; 18-02-10, 17:38.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • audifrik
    • Mar 2008
    • 497

husker følelsen selv.
    min første epo cessna til 1700 kr...
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• Margarus
      • Aug 2008
      • 322

husker det selv ja... mine første turer alene i en cessna epo fra elefun, det var ikke oss lokale klubben men på div marker.
      første vellykkede takeoff og landing var med twm mach1 trainer. sto bare der og rista huska eg i det det gikk opp for meg at jeg landet det fint, ble mangen turer med den traineren jeg "avanserte" med andre modeller.god tider det første dagene på stripa
      MvH Marius Leirdal

Comment

• Litespeed
        • Jun 2005
        • 1064

Originally posted by spitmk16
        Min flotteste opplevelse på stripa var når jeg kom med min nye cessna 182, vingespennet var på 165 cm og elektronikken er ikke mye å skryte av. Smånærvøs så sendte jeg flyet til værs og flere folk klappet når det var under kontroll.

Den gleden at folk klappet og syns mitt billige fly var bra, sitter. Det koster så sykt lite å gi sånne kommentarer, men betyr så sykt mye.

Jeg håper flere vil oppleve det samme dette året, uansett om modellen koster 3000 kr å få istand eller 100 000.

Jeg syns flymodell hobbien er mest trivelig når man kan fly den modellen man vil og kose seg med den. Spiller ingen rolle om den koster 1000 kr eller 100 000 å få til.

Moralen er: for å glede en selv, er det lurt å glede andre....

Helt Enig ! Vi er der ute på våre modellflystriper for å ha det Gøy , hva man har det gøy med spiller ingen rolle... Det å glede å hjelpe andre inn i denne fantastiske hobbyen er utrolig givende synes jeg..
        Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Ofly61
          • Apr 2008
          • 785

Originally posted by spitmk16
          .
          .

.
          .
          Veldig bra men det mangler en liten detalj den modellen til 100 000 er mest sansynlig
          FARLIG for sine omgivelser inkl. piloten! Den til 1000 er mest sansynlig ganske harmløs.

Så de som gleder seg over å fly noe til 100 000 f.eks et jetfly. De flyr altså noe
          som lett kan brukes som et missil. Med kamera så kan det siktes ganske bra også...

Litt å tenke på for de som MÅ fly stort, dyrt og bråkete for å ha det gøy.

Odd H.

Comment

• tomin
            • Dec 2005
            • 255

desverre så opplevde jeg det at folk kom bort til meg og lurte på om det derre der kunne komme i lufta da jeg dukket opp med et billig fly på en modellfly stripe i grenlands området for 5 - 6 år siden , de drepte lysten momentant .
            Pike perfection x3
            Race M
            victor
            Mini Corado
            Graupner mc 32
            Graupner mz 24
            [/QUOTE]

Comment

• Larsern
              • Sep 2007
              • 756

Jeg synes nesten mere synd på de folka enn på deg. Tenk at finnes så stusselige folk her i verden...

Comment

• sveininge
                • Dec 2007
                • 1205

Jeg hater slike mongoer som skal rakke ned på billig "china" drit som de sier. jeg har truffet på de noen ganger og har opptil flere ganger flydd de i senk med mitt billige china skvip. det skal ikke være nødvendig og selge levra for og ha en fin hobby.

Men det er som spitmk16 sier at det er veldig kjekt med positive tilbakemeldinger på det billige rc utstyret
                Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• djzn
                  • Oct 2007
                  • 97

Da var vi på`n igjen og rakke ned på oss som flyr jet, jeg tror det er litt misundelse ute og gå
                  det kommer litt an på hvordan man bruker utstyre det går mange biler på norske veien med over 500hk det kan også brukes som missil. jeg synes det er på tide at vi modellflyere står sammen uanset hva vi flyr.. sammme om du fly noe til 1kr eller 1 mil det er ikke leketøy uansett.
                  Man kan bli blind av en propell fra en litten depron kjerere og vis den treffer riktig!
                  Det kommer altid ned!!

Christian O

phoenix rc club
                  jetmodellklubben (jets of norway)
                  mikronor rc team

www.mikronor.no
                  www.jetsofnorway.no
                  www.phoenix-rc.org

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Stigmatisering går vel i "alle retninger"... Jeg flyr helst jet selv, men det er ikke veldig lenge siden sist jeg hjalp en nybegynner i gang med sin ARF dingsemodell av ettellerannet fabrikat. Hjalp han å få start på sakene, fløy den en tur, og deretter fikk han prøve seg litt. Han hadde flytt litt simulator og var faktisk ikke så ille.

I skumringen på kveldingen flydde han sin første tur helt solo, landet og det hele. På dag 1!!!! Tror fyren hadde smilt hele veien rundt om det ikke var for øra...

Så om han var missunnelig på min modell aner jeg ikke, men jeg var missunnelig på at han kunne begynne på den måten! Det var pokker ta hardere bud den gangen jeg begynte!!
                    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• tor77
                      • Sep 2008
                      • 15

En liten nybegynnerhistorie

Det var pokker ta hardere bud den gangen eg begynte!!!!hehe det kan du si. Har sett flere nybegynere i dag kommet i gang relativt fort med sin nyinnkjøpte rtf eller arf modell klar til flyging i løpet av få minutt eller noen få timer.

Husker tilbake når eg som tenåring stifta mitt første bekjentskap med rc fly. Ivrig og helt oppsatt på tanken om å få meg fly satt eg å bladde i en uttgått Norwegian Moddelerskatalog fra 1984 å studerte moddelene å maste på gamlekaren om lov til å bestille. Gamlekaren var skeptisk å mente eg heller burde bestille en båt men etter nok masing så blei det gitt lov vis eg lovte å hogge all veden hans det året.

Da|veden var hogget å i hus var det endelig duket for å sende et brev til Tønsberg med bestiling av fly og litt etter kom det ei pakke i posten med et balsabyggesett av en Junior 100 trainer. I motsttning til dagens arf fly så skulle det nå gå både høst, vinter og vår før en uerfaren og ung modellbygger ble færdig med flyet. flyet ble trekt med hvit film og blå stripe og vingen medblå film og hvit stripe. Ble utrolig tøft syntest eg.Moderen var ikke like impnert da strykejernet hennes var helt blått og fullt av fastbrent film under etter litt for mye varme.

Flyet ble utstyrt med en eldre Os 10 motor og Sanwa radio. Så var det etter ca et års slit endelig klart for jomfrutur. I utgangspunktet så var det nå meningen å ha med en kyndig person i begynelsen, men desverre så var den kyndige personen eg kjente satt ut av helsemesige årsaker. Dermed ble det prøving på egenhånd. Jeg var rimelig sjelven i buksene da vi endelig hadde fått starta motoren og kompisen min sto klar til å kaste den ut. Og JA til dere som ikke har gjetta det........det tok ca to og ett halvt sekund fra modellen ble kasta ut til den lå i steinrøysa nedenfor.

Men modellen var liten og lett og robust bygget så skadeomfanget var ikke allverden så etter noen kvelder så var den klar igjen. Deretter ble det prøving på nytt og historien gjentok seg. ca 20 ganger tror eg. Før det endelig skulle gå bra. Modellen var forholdsvis sakte gående og lett flyd så det gikk faktisk bra når den endelig var kommet opp og siden så har det gått bedre.

Nei det var tøffere å være modellflyger før, men du verden så moro det var!!!

mvh Tor Eivind
                      Last edited by tor77; 19-02-10, 04:55.

Comment

• Alfalfa
                        • Jul 2002
                        • 988

Husker mitt første fly da jeg var 11...
                        Det var da vi måtte lære på den harde måten..

Spart lenge og kjøpte en Robbe Charter med dritlat OS MAX 20FP... Kjøpt hos Leke-Olsen på Lillehammer.. Charter var det som ble brukt som trainer på flyklubben på Lillehammer på midten av 80-tallet.. Husker enda vagt noen møter på Bøndenes Hus.. Hehe!

Min Charter ble både tung, skjeiv og jævlig og cg ble antagelig (mal)plassert ganske way off.. Betrekningen var i det minste ganske blå, med hvit stripe..
                        Mener å huske at det var solartex som ble brukt, sammen med hvit Humbrol...

Faren min sponset radio fra Modellers, hobbykatalogen i 1985 tror jeg..
                        Sanwa Stac MKII FM.. Mener å huske den hadde masse fancy stash.. Kan nevne i fleng: Servoreversering...
                        Mulig det også var dualrate på en eller to kanaler..

Første turen skulle gjøres på idrettsbanen i Øyer nedenfor der jeg bodde, og d#€elskapen ble varmkjørt og linet opp før throttlen ble åpnet på full øs..
                        Utrykket "bråker mer enn det går" ble antagelig oppfunnet der og da..
                        Den sleit seg ganske motvillig avgårde over gresset, og med fullt høyderor, full gass og en innbitt pilot som sikkert sto på tå, greide den omsider å komme seg opp fra bakken.. Problemet var at rullebanen var slutt og gjerdet rundt idrettsbanen var neste punkt... Dv.s. flykroppen og stort sett alt det andre kom over, men understellet (på flyet) gjorde ikke det...

Kort fortalt, Moder Jord gikk seirende ut..
                        Det ble mye liming og greier før neste forsøk, men da i Mesnalia.. Med kyndig hjelp fra en snill fyr der, så fikk vi det opp..
                        Men jeg vet han fikk det med seg hjem og gjorde noen (en del) endringer, før jeg fikk det tilbake og etter en stund (uker/mnd) så fløy jeg solo...

Når man vet hvor mye man har surret og k@#det for å få det til selv, så er det litt blandede følelser når man ser unge i dag med isoporfly og nintendofingre som har hatt et kvarter på simulator og som flyr bokstavelig talt rett ut av boksen...

Men jeg er sikker på at mestringsfølelsen er den samme, og den unner jeg absolutt alle som opplever den!
                        Har lært opp tre stk. til å fly de siste par årene, og ansiktsutrykket på de når de flyr solo første gang er belønning nok for meg!

Og gi nå f#€n i om noen flyr jet, seil, heli eller whatever... Sover du dårlig pga. at noen har annet utstyr enn deg, så er det faktisk hjelp å få for sånt..

Og som jeg har sagt før utallige ganger: Eneste grunnen til å holde på med dette er fordi det er gøy..
                        Blir det for mye "greier" og alvor, så flagger iallefall jeg ut (igjen!)..

Comment

• Hansi79
                          • Feb 2007
                          • 587

Hardere før
                          Mye bra lesing her
                          Måtte le litt av denne setningen.
                          "Utrykket "bråker mer enn det går" ble antagelig oppfunnet der og da.."

Startet med fly selv i 1992-93 tror jeg. Arvet en linestyrt jet med sinna cox motor i nesa.
                          Om den lina var for kort vet jeg ikke men svimmel ble man.
                          Den line modellen ble fort historie men motoren flyttet jeg over til nyinnkjøpt fly. Kom i en eske med masse balsa å et stort ark. Her var det bare å finne fram limtuben. Baby het den. Tror blått var populært i "gamle" dager for flyet mitt ble trekt med mors strykehjern i ja denne blå fine fargen Strykejernet ble mitt etterhvert siden hvite klær med blåe fartstriper ikke var noe ho syns var så stas. Med 2 kanals radio som også var arvet skulle farkosten testes. Etter timesvis med tull siden motoren ikke ville starte tenkte jeg at fly skal den om jeg må kaste den utfor et fjell. Som tenkt så gjort. En times gange til nærmeste fjell å med svetten silende var jeg endelig på toppen. Til min store frustrasjon så er batterier til elektronikken flatt. Om det var pga alt hadde stått på når jeg ikke fikk start på motoren eller om den aldri ble slått over til OFF før gåturen opp fjellet vet jeg ikke. Faen, det er langt hjem å enda lengere til nærmeste butikk. 2 km.
                          Vel, fly skulle den samme hva. Friflukt hadde jeg eksperimentert mye med et gammelt trainerfly mine brødre hadde en gang på 80 tallet å justerte inn høyde og sideror og kastet flyet ut fra fjellet. Det tok noen runder før det gikk i fjellveggen. Ikke mye skader men det flyet fløy aldri igjen. Konfirmasjonspengene gikk med til nytt utstyr. En liten dechatlon, ferdigbygd fra smallzice i oslo når dem lå ved slottet. Den ble testflydd av brodern(dreven pilot den gangen) men vingen knakk i luften første turen hans og den ble gravlagt på stedet. En kjapp tur til en fyr i moss som selger fra garasjen så fikk jeg med en stick med os 15FP. Par kvelder med bygging før den var klar. Den lærte jeg meg å fly med. Dette var når jeg var på ferie hos brodern sørpå. Når jeg skulle hjem å møtte opp med et modellfly på Fornebu med 150 cm vingespenn under armen så smilte alle. Jeg fikk med meg hele flyet inn på et SAS MD 80, tror jeg det var?. Fikk eget sete jeg og flyet, å alle flyvertinnene var så blide å hyggelige.
                          Tror ikke man hadde fått lov til det i 2010.
                          The rest is history som dem sier.

Det geniale med ARF er at alle kan prøve seg for en billig penge. Syns man ikke det er no morro så har man ikke tapt all verden å blir man hekta så har man fått en grei innføring i modellflysporten.
                          Men det forutsetter at det man kjøper virker. Ellers er man like langt.
                          Last edited by Hansi79; 21-02-10, 22:52.
                          I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

Comment

• -GAS-
                            • Jun 2007
                            • 1323

Originally posted by Ofly61
                            Veldig bra men det mangler en liten detalj den modellen til 100 000 er mest sansynlig
                            FARLIG for sine omgivelser inkl. piloten! Den til 1000 er mest sansynlig ganske harmløs.

Så de som gleder seg over å fly noe til 100 000 f.eks et jetfly. De flyr altså noe
                            som lett kan brukes som et missil. Med kamera så kan det siktes ganske bra også...

Litt å tenke på for de som MÅ fly stort, dyrt og bråkete for å ha det gøy.

Odd H.
                            Begynner å bli lei denne innstillingen jeg nå. VI DRIVER MED SAMME HOBBY! Ellers en fin og betydningsfull tråd
                            Christen
                            http://jetsofnorway.com/

Comment

• audifrik
                              • Mar 2008
                              • 497

Originally posted by Christen
                              Begynner å bli lei denne innstillingen jeg nå. VI DRIVER MED SAMME HOBBY! Ellers en fin og betydningsfull tråd
                              støtter denne.
                              modellfly er modellfly, og helikopter er helikopter uansett om det koster 1000 kr eller 100 000 kr.
                              like morro for den som flyr det uansett.
                              min mening hvertfall.
                              Lower, Lower, oops.
                              Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

Working...