Unconfigured Ad

Collapse

Preflight scheck, ikke dumt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Preflight scheck, ikke dumt

Lagt til meg en (u)vane å alltid sjekke alle ror før jeg flyr, og fikk bevis for at det ikke er dumt i helgen. Skulle fly en zagi, og der gikk ene servoen under prechecken.

Hadde ikke vært rare økonomiske å hente flyet, i 80 cm snø, men for en jobb å gå kanskje 400 meter i snøføyka....

Jeg sjekker alltid alle rorene før jeg tar av, selv om det er 3 eller 4. batteri.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • tor77
    • Sep 2008
    • 15

glem heller ikke rekkeviddetesten heller. spesielt etter kræsj. har gjort meg en dyrebar erfaring med det også hehe

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Joda, den beste drillen å alltid huske før takeoff; går alle ror, og går de rette vegen?
      Bør sitte hele tiden. Med computerradio kombinert med mange modeller med på stripa og gjerne ekstra ivrig vil dette grunnleggende hindre medlemskap i balanserorklubben
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• torqueflite
        • Sep 2008
        • 48

Når det gjelder både oppsett og gjennomgang av sjekkliste har mange mye å lære

Jeg har medlemskap i balanserorklubben; propellklubben; vingestrikklubben; og et æresmedlemskap i "Oss som glemte å dra ut antenna".

Det viktigste er at man lærer av de feil man gjør, og forhåpentligvis bedrer sine egne rutiner. For min egen del kan jeg garantere at siste tabbe ennå ikke er gjort, men jeg har lært meg å gjennomgå en grundig sjekkliste før avreise hjemmefra, plus en kvikk sjekk før hver avgang.

Comment

• spitmk16
          • Oct 2005
          • 1367

Originally posted by torqueflite

Jeg har medlemskap i balanserorklubben; propellklubben; vingestrikklubben; og et æresmedlemskap i "Oss som glemte å dra ut antenna".

Det viktigste er at man lærer av de feil man gjør, og forhåpentligvis bedrer sine egne rutiner. For min egen del kan jeg garantere at siste tabbe ennå ikke er gjort, men jeg har lært meg å gjennomgå en grundig sjekkliste før avreise hjemmefra, plus en kvikk sjekk før hver avgang.
          "glemte å dra ut antenne-klubben" er jeg med i. Heldigvis var det en billig E-starter, som var stabil som fy, og det gikk bra. Men når det går bra, er man vell ikke med i klubben vel....hehe
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Rappis
            • May 2007
            • 198

Blanserorsklubben har jeg aldri klart å bli medlem av, som full size flyger så gjør du slike sjekker helt automatisk før hver avgang. Men "glemte å slå på idle up (flight mode) bryteren før man dro inverted" klubben har jeg klart å bli medlem av, to ganger.

Comment

• patternplanes
              • Jun 2009
              • 253

jeg sjekker bare rorene på begynnelsen av dagen, ikke før hver tur men skal begynne å sjekke før hver tur. Har selv opplevd at rorhornet på siderorservoen har hoppet av mellom eller i en tur
              Kristoffer Rosmo
              Vingtor RC Klubb
              Great Planes Super Sportster 40
              SebArt Wind S110
              Clik 2.0

Comment

• Raptor
                • Sep 2003
                • 837

Sjekker bestandig..ror etc.

Originally posted by spitmk16
                Lagt til meg en (u)vane å alltid sjekke alle ror før jeg flyr, og fikk bevis for at det ikke er dumt i helgen. Skulle fly en zagi, og der gikk ene servoen under prechecken.

Hadde ikke vært rare økonomiske å hente flyet, i 80 cm snø, men for en jobb å gå kanskje 400 meter i snøføyka....

Jeg sjekker alltid alle rorene før jeg tar av, selv om det er 3 eller 4. batteri.
                Tar bestandig check. La det bli en vane. Mange forsømmer også rekkeviddesjekk...
                Klimatiske forhold kan begrense rekkevidden. Bestandig sjekker jeg på benken hjemme etter hjemkomst. Hengsler, ror, skruer, tilstand etc. etc. Foran hver tur sjekker jeg at servoene er med og like raske. Problemet er at en servo kan ta kvelden etter X antall turer og det gjerne i lufta Aldri opplevet det selv men sett det.
                Last edited by Raptor; 25-02-10, 20:13.
                Mvh.
                Rolv Leirro

Comment

• Sniper
                  • Nov 2005
                  • 1386

Og husk nå for all del å slå på strømbryteren på seilflyet før du kaster det ut på hanget..
                  Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Jostein
                    • Jan 2008
                    • 1161

Originally posted by Rappis
                    Blanserorsklubben har jeg aldri klart å bli medlem av, som full size flyger så gjør du slike sjekker helt automatisk før hver avgang. Men "glemte å slå på idle up (flight mode) bryteren før man dro inverted" klubben har jeg klart å bli medlem av, to ganger.
                    Å? Jeg pleier som regel å slå på idleup allerede mens jeg bærer heliet jeg..
                    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Raptor
                      • Sep 2003
                      • 837

Burde nesten hatt karantene...

Originally posted by torqueflite

Du burde nesten hatt karantene...he he..
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

Comment

• torqueflite
                        • Sep 2008
                        • 48

Jepp! Nevn tabben - jeg har gjort den. Etter flere tiår med den mentale instilling at påstanden "det går aldri" er en god grunn til å gjøre nettop dét, har min fadesekonto etterhvert blitt rikholdig. Dette i tillegg til min, ifølge yngre medlemmer av familien, legendarisk distré tilnærming til utfordringer har gitt meg mange timer med reparasjoner og annet nødvendig etterarbeid.

Karantenetiden tas i perioder med dårlig vær, slik som nå.

Comment

• Superstar40
                          • Dec 2002
                          • 1667

I NM i fjor i Sport 07 klassen gikk jeg i bakken under take off da jeg for første gang under et stevne ikke hadde tatt flight check. Det venstre balanseroret sto på fullt utslag nedover slik at servoen ble låst og med påfølgende pen høyresving rett etter take off. Blir nok siste gangen man ikke sjekker ut før flight.

Murphies lov slo til for fullt også, reservemodellen hadde en motor som ikke ville gå og måtte avbryte omflyging etter 3 øvelser.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• troasb
                            • Dec 2008
                            • 591

Medlem av balanserorsklubben er jeg også, og det var ikke gøy. Første tur med ny Skymaster 60 med ny Rossi 61 og ny radio, retracts og det hele, men heldigvis var alt reparerbart. Men dette er over 25 år siden. Har siden derfor alltid vært ekstra nøye med balanserorene
                            Futaba T8FG-S
                            Noen planker og noen visper

Comment

Working...