Unconfigured Ad

Collapse

Lære seg hovring... hvilket fly anbefales da?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ulven
    • Jun 2002
    • 451

Lære seg hovring... hvilket fly anbefales da?

Hei,

Jeg vet at "ekte fly hovrer ikke".. men har litt lyst til å trene litt på det.. virker litt spennende og krevende..
    Jeg har ikke noe fly som er egnet for dette og kan derfor tenke meg å kjøpt meg et lite.. f.eks vertigo eller lignende...
    Hva ville dere anbefalt av modell for å trene på dette?

og en ting til.. hva står det neders på prislappen (altså summen) på en slik modell?
    Trenger: fly, motor, servoer, mottaker m/x-tall, farts. reg., og batteri..
    Sender har jeg.. hva mer trengs?
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Hovring kan du i teorien trene med det meste av flymaskiner som har mer dragkraft i nesa enn vekt på flyet
    Et lite tips når du skal begynne å trene hovring: IKKE sett nesa på flyet opp og begynn å jage etter det på himmelen, men finn ut hvordan du skal "plante" det i hoover på følgende måte: trekk opp til hovring og finn ut hvor mye gass det trenger... se hvilken veg det ramler ut og IKKE korriger! Gjør dette flere ganger i "nok" høyde. Sannsynligvis ser du et mønster i oppførselen. Nå kan du begynne å møte med rorinputs FØR det faller ut og opplever kanskje at du får plantet det i hoover uten å jage etter det Her har du utgangspunktet ditt for å hovre... Kjenn ditt fly, lykke til!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Ulven
      • Jun 2002
      • 451

Takk, det var flott info.. hehe.. jeg har forsøkt å hovre litt med både CAP'en min (med MOKI 30 bensinmotor, men gikk ikke).
      Så har jeg forsøkt litt med Super STunten min, men må ha en annen propell tror jeg.. det er en SC91 4-takt på den, må vel ha en 16x8 wide kanskje?

Uansett, når jeg har forsøkt har jeg febrilsk forsøkt å korrigere til jeg ser mannen med jåen, (eller flyet ser kornet på åkeren nærme seg raskt)..
      Uten hell.. men neste gang skal jeg forsøke det du kom med der..
      Samtidig, lønner seg vel med STORE utslag kanskje, eller?
      Freddy Ulvseth

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Det er OK med nok utslag, spesielt sideroret. Problemet er at ikke alle fly har god nok respons på sideroret så man får stoppet driftingen
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jon V.
          • Aug 2004
          • 11

Et lite poeng til angående hovring.

Hvis du vil unngå å torque rolle må du ha et fly hvor balanserorene går ganske langt inn mot kroppen slik at de får kontakt med propellens slippstrøm. Du kan evt "jukse" litt ved å la flyet stå noen grader opp mot vinden for å unngå å begynne å torque. Jeg hadde veldig god hjelp av simulator i begynnelsen (Realflight G2). Det er vanskelig å hovre/torque rolle høyt oppe og langt unna og du må være veldig tidlig ute med korreksjonene for ikke å falle ut. Når du endelig tør å gjøre det lavt (ikke så veldig skummelt på sim...) blir det mye enklere.
          Bruk så store utslag på høyde og sideror som modellen tillater og propell med liten stigning. Plenty med motor er godt å ha for å "skyte deg ut" av øvelsen når det går galt (og det kommer det til å gjøre noen hundre ganger )
          Vertigo og de andre lette skum/depron modellene (Ikarus Shock flyer?) er kjempefine til dette. Mye billigere enn å kræsje et "ordentlig" fly.
          Lykke til, og mist ikke motet. Etter å ha prøvd meg litt i Nordic fant jeg ut at det er lettere å hovre enn å fly en pen loop...

Jon

Comment

• Aeroholiker
            • Aug 2003
            • 360

Hei

Kan anbefale T3D II Wild beast til hovretrening.
            Hadde så godt som ingen hovretrening før jeg kjøpte den, men nå er jeg der

Det har tatt xx timer, men det er et veldig billig alternativ!
            Geir Bjelkarøy

http://www.phoenix-rc.org

"Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

Comment

• Ulven
              • Jun 2002
              • 451

Hmm.. høres fristende ut..

Hvis fjernkontrollmannen blir dømt og jeg får erstatningspengene blir det absolutt en slik maskin i stua.. hehe..
              Freddy Ulvseth

Comment

• Alfalfa
                • Jul 2002
                • 988

Jeg har en FuntanaS .40 med .61 2-takts motor... Er den OK å trene hovring med??
                Blir vel jomfrutur i helga hvis værgudene gidder å se i nåde til meg...

Har ikke flydd særlig 'morokjærrer' før, men...
                Mest "kosefly" og vanlige fly..
                Noe spes. jeg bør tenke på med den modellen??

Comment

• widowmaker
                  • Mar 2004
                  • 317

Kjøp deg en vertigo først som sist. Etter x antall innlegg her på forumet fra både undertegnede og joo, så tror jeg konklusjonen er den at billigere moro skal du leite lenge etter. bare søk på vertigo, så får du opp diverse forslag til oppsett når det gjelder motor, batterier etc.
                  Og lykke til med rettssaken! Håper du får tilbake dobbelt....
                  Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Supra25
                    • Sep 2003
                    • 1825

Originally posted by Alfalfa
                    Jeg har en FuntanaS .40 med .61 2-takts motor... Er den OK å trene hovring med??
                    Med riktig propell og motortrekk så burde den kombinasjonen hovre uten problemer. Men...som andre har sagt her så er det dyrekjøpt trening hvis du skulle finne på å falle ut mens du står der 2m over bakken.. Kjøp en Vertigo, T3 Wildbeast e.l. i depron og prøv å hovre med disse først. Det er veldig uvant i begynnelsen og hvis oppsettet ditt ikke er 100% så må du regne med å ratte en del med stikkene.. Throttle, balror, side- og høyderor må alle kombineres i riktig proporsjon til hverandre til riktig tid. Det er mye billigere å feile på dette med en depronkjerre.

Jo lavere du hovrer jo lettere er det å kontrollere hva som skjer..men så er jo også feilmarginen mindre!!

Lykke til !!

Odd
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

Comment

Working...