Unconfigured Ad

Collapse

Komme i gang med pattern/akrobatikk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mailman13
    • Mar 2004
    • 172

Komme i gang med pattern/akrobatikk

Etter at jeg fikk GWS Formosa'n min med Axi og lipo på vingene har jeg fåt blod på tann (flyet overasket stort)

Vingtreff (roll, loop, stall turn, osv...) går rimelig greit. Knifedge, utvendig loop, snaproll og kanskje en brukbar punktroll går på en bra dag, men hvordan går man egentlig frem for å lære et program som Nordic? Begynner man bare med å lese programmet på et stykke papir og så prøve seg frem på enkeltmanøvre til det faller sammen på et vis?

Jeg tror jeg kan trenge litt lesestoff, jeg flyr mest på Stavollen (BMFK), men der har jeg faktisk ikke sett et eneste patternfly annet enn den lille isopor-etterligningen min i sommer
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Når jeg trener på VT pleier jeg å fly gjennom hele programmet, og hvis det er noe som jeg ikke får til så hopper jeg bare et steg tilbake.
    Noen mener at slik er det greit å trene på Nordic også. Men andre mener at du må ta litt og litt, f.eks. alle former for loopmanøvere en dag og f.eks. roller den neste osv.

Men det er sikkert mer erfarne folk enn meg som kan hjelpe deg!!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Til Nordic er det greit at du har en medhjelper som leser deg gjennom øvelsene.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jon Wold
        • Sep 2002
        • 949

Det greieste er å dele programmet opp i små biter. Forsøk etpar kombinasjoner først og så sett sammen hele programmet når du er komfortabel med alle øvelsene.

Tren sammen med andre. Spesiellt i begynnelsen, ellers vil du bare få deg masse stygge uvaner som er vanskelige å bli kvitt senere.
        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Jon Wold
          • Sep 2002
          • 949

PS- Hvis du fly i Bærum, snakk med Jon Vestby, han fly en Zen 120. Han er blitt ganske rå på Nordic i sommer (hei Jon!)
          MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

Jeg heier på det med å ha en som står bak deg og sparker deg i foten.. Du lærer utrolig mye av det! (takk Per...) Du tror ikke selv du trenger såååå mye sideror!

Det første jeg begynnte å trene på var å fly rette legger Høres banalt ut, men det er VANSKELIG!!!
            Deretter gjorde jeg som jon sier, delte opp programmet. Sto og trente utvendige looper til jeg blei skikkelig lei, for så å trene litt til
            De øvelsene jeg VET jeg ikke er noe god på krever mer øvelse. Det som er litt dumt er jo selfølgelig at man aldri får øvd nok...
            Det er bare å stå på! Følelsen av å ha gjennomført sin første Nordic-konkurranse er UBESKRIVELIG

Lykke til!
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Jon V.
              • Aug 2004
              • 11

Veeel, hvis Jon W hadde hatt en motor som gikk skikkelig...
              Takk for de pene ord uansett!
              Synes du har fått noen gode råd fra Thinnthinn og Jon W. Rette linjer frem og tilbake langs stripa er grunnlaget for hele sekvensen, men ikke så veldig moro å trene på i begynnelsen. Selv har jeg også delt opp programmet i mindre sekvenser og fløyet dem om og om igjen til det sitter sånn nogenlunde (eller til jeg ble lei...) før jeg gikk videre. Når jeg endelig kom igjennom hele programmet fant jeg ut at jeg ikke kunne fly rette linjer...
              Jeg synes også det er viktig å få se hvordan øvelsene egentlig skal se ut! Jeg trodde f. eks. at en firkantloop skulle være firkantet... dumme meg.
              Det er også vanskelig å se geometrien i øvelsene skikkelig når du er helt fokusert på flyet. Et ekstra sett med øyne er til kjempegod hjelp.
              Sist men ikke minst, fortsett å ha det gøy!!!

Hilsen Jon V

Comment

Working...