Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beste monterings rekkefølge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beste monterings rekkefølge?

    Vanligvis så står det halemontering først. Så monterer man servoer til halen, og så understell. Motorfeste og slikt gjerne til slutt.

    Er dette mest idielle monterings rekkefølge?

    Dette kan jo utmerket godt monteres anderledes.

    Håper noen kan komme med kommentar på monterings rekkefølge, som har erfart å montere i en annen ordning.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Originally posted by spitmk16 View Post
    Vanligvis så står det halemontering først. Så monterer man servoer til halen, og så understell. Motorfeste og slikt gjerne til slutt......
    Begynner alltid med det vanskeligste først (i seilfly sammenheng så er det vingene) - da er jeg klar i tankegangen og full av pågangsmot. Det er alltid deilig å vite at veien frem til mål blir enklere og enklere.

    På motorfly følger jeg produsentens bruksanvisning - hvis denne ikke finnes blir rekkefølgen:
    1. Vinge-ror + horn + servo
    2. Hale partiet + halehjul og servo (pull-pull)
    3. Understell
    4. Regulator og motor
    5. Batteri fester
    6. Mottaker + kabling inne i canopyen
    7. Resten av kosmetikken
    8. Justering av CG og ror-utslag.

    Dette er min måte som i hovedtrekk er lik for motor og seil. Jeg har ikke bygget fuel modeller eller 2m ++ (elektro) så her kan sikkert rekkefølgen variere.
    Last edited by Quadrocopter; 02-03-10, 12:47.

    Comment


    • #3
      Tidligere fulgte jeg rekkefølgen til produsent, men jeg har kommet frem til at jeg foretrekker å starte med motor og cowling, servoer og overføringer, så slipper jeg å skade halen mens jeg mukler og knoter for å få det til å passe. Jeg synes også at det er myyye enklere å feste rorhorn før jeg fester rorene til modellen. Hvis det er et kit, så liker jeg også å ha så mye som mulig av elektronikk og slikt installert før jeg trekker modellen, mindre sjanse for å skade finishen.
      Cg prøver jeg å tenke på hele veien, men det blir selvsagt gjørt ferdig helt til slutt.
      Tank og throttleoverføringer prøver jeg å gjøre omtrent samtidig, da den ene nesten alltid kommer i veien for den andre
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Originally posted by bad scientist View Post
        Tidligere fulgte jeg rekkefølgen til produsent, men jeg har kommet frem til at jeg foretrekker å starte med motor og cowling, servoer og overføringer, så slipper jeg å skade halen mens jeg mukler og knoter for å få det til å passe. Jeg synes også at det er myyye enklere å feste rorhorn før jeg fester rorene til modellen. Hvis det er et kit, så liker jeg også å ha så mye som mulig av elektronikk og slikt installert før jeg trekker modellen, mindre sjanse for å skade finishen.
        Cg prøver jeg å tenke på hele veien, men det blir selvsagt gjørt ferdig helt til slutt.
        Tank og throttleoverføringer prøver jeg å gjøre omtrent samtidig, da den ene nesten alltid kommer i veien for den andre
        Var nettopp det jeg også tenkte på. Dersom man monterer motor og cowling først, så unngår man mange skader. Samtidig som man monterer servoer i kroppen.

        Skal teste dette på neste fly
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment

        Working...
        X