Announcement

Collapse
No announcement yet.

90 motor i en seagull edge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 90 motor i en seagull edge

    hei

    jeg har overtatt en seagull edge 540 modell
    den har vsp ca 2m
    og har anbefalt glow motor 120 til 160 2takt.

    jeg vil gjerne bruke den motor jeg har liggende som er en supertiger 90 2takt ring motor.
    hvilken propell kan jeg prøve med på her? 3d eller hovring er ikke aktuelt i dette tilfellet.
    rolig fin sport flyging.

    har hatt meget dårlig erfaringer med denne 2takteren montert oppned i en laser200 tidligere, fikk den aldrig til og funke skikkelig,
    nå starter jeg med nytt mot og vil montere den sideveis med potta nedover og håper på det beste.
    MvH Marius Leirdal

  • #2
    90 2t er vel det Seagull anbefaler for en 170cm av samme type.
    Min erfaring med Seagull fly er at de er veldig tunge.
    Jeg hadde ikke villet prøvd på det en gang...
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      du må regne med 6-700 gram bly i nasen med den 90 motoren

      Comment


      • #4
        Tviler sterkt på at det spiller noen særlig rolle hva slags propell du setter på den motoren i et så stort fly. Du får neppe nok kraft/fart til å fly trygt uansett uten å bruke større motor.
        Tror nok at du vil klare å tvinge den opp, men bare nok til å stalle rett i bakken igjen.

        Gjorde et lignende eksperiment for endel år siden, dog med et annet fly, -og fikk vel flydd et par-tre meter før det ble fyringsved av flyet...
        Terje

        Comment


        • #5
          vil bare bekrefte det de andre sier her da eg har en seagull ultimate 90size. Altså en størellse eller to mindre en din og denne sliter selv med en SC108 så nå står det motorbytte for tur. Ellers så er eg veldig førnøyd med ultimaten

          Comment


          • #6
            Du kan få kjøpe en OS max 108 motor av meg med helt ny bison potte på..
            Motoren er ikke mye brukt men går og starter veldig lett.
            skal få kjøpt den billig av meg. send meg en PM

            denne motoren går som bare det selv montert på hodet
            Min Hjemmeside..

            http://sveininge.iflogg.com

            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

            Comment


            • #7
              hmm ja får tenke litt.
              må få flyet i hus først,
              vis det må bli noe ny motor så blir det nokk bensin.
              25 kubikker kansje?

              jeg hadde jo 90en i en 1.8m gammel laser og den gikk veldig fint di gangen motoren funka greit da. var ingen problemer med fart der..

              ser ikke helt for meg at flyet endrer så mye flystil vis jeg går fra 90 til 108. er der virkelig så mye kraft og hente i det lille ekstra volum?
              MvH Marius Leirdal

              Comment


              • #8
                jeg har hatt denne motoren i en showtime 4d 90.. og den hovrer som bare det med den motoren..
                Min Hjemmeside..

                http://sveininge.iflogg.com

                Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                Comment


                • #9
                  min mening..

                  Det er strengt tatt ikke vingespennet som er avgjørende for hva slags motor du bær ha i snuta. Vekt er helt avgjørende, og flytype og vingeprofil er ganske viktig.
                  Her snakker vi om et rimelig tungt fly, med symmetrisk vingeprofil (Gjetter jeg) og rimelig store rorflater. Det er ikke flytypen man vil ha undermotorisert. Det er designet for at du skal ha litt krefter.
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    108 motoren blir nok også liten.
                    Uten direkte kjennskap til nettopp ditt fly vil jeg påstå at det er liten vits i å gå under Seagull sin minste anbefaling på nitro. Med bensin ville kanskje prøvd en 36ccm, større blir kanskje for tungt og mindre vil jeg tro gir for lite futt.

                    Hadde en cmpro Edge på 175cm eller deromkring med 108 og det var slappe greier...
                    Terje

                    Comment


                    • #11
                      det er vel dette flyet det snakkes om
                      (MFN) ModellflyNytt.no

                      Comment


                      • #12
                        mener det var 2 meter ja.
                        husker ikke helt. var en i klubben som krasja den sist treff vi hadde. så overtar jeg den for å fikse den opp var ikke så store skadene.
                        han hadde en 34cc bensiner i den.

                        kommer tilbake med mer info når jeg får modellen i hus nermeste dagene.
                        MvH Marius Leirdal

                        Comment

                        Working...
                        X