Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,4 Ghz gir dårlige vaner....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2,4 Ghz gir dårlige vaner....

    Jeg har nå hatt 2,4 Ghz en stund, og fått den "uvanen" å bare å skru på senderen uten å spørre andre. Dette går jo utmerket med 2,4 som alle vet. Problemet var bare det at jeg hadde 35 mhz på ett fly, fordi jeg manglet motaker. Jeg skrudde på den, uten å tenke over det, helt til jeg så at jeg også styrte flyet ved siden av, med min stikke.

    God lærdom var det.

    Ingen skade skjedde, men var en oppvekker.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Sier meg helt enig her.....

    Det er livsfarlig å få en 35mhz sender mellom hendene, når man er vandt med 2,4ghz til vanlig.
    Youtube: Flygutta
    -----------------------------
    Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
    Heli: T-rex 700,T-rex 450
    Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
    (34 år ung)
    www.flygutta.com
    www.vfkm.no

    Comment


    • #3
      det er derfor jeg holder meg til 2,4 ghz
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        Det samme kan man si om mye

        Eg flyr 35Mhz men eg flyr stort sett alene(flatt område, ser langt). Da eg skulle fly med noen lokale i fjor så skulle eg akkurat til å slå på senderen min mens en annen fløy da tanken slo meg. Var bare et par sekunder fra å slå senderen på, så det kunne gått galt.

        Konklusjonen min var at det er ikke bra å fly for ofte alene
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          NLF anbefalter at man bruker klype også på 2.4
          Man må da lage mange 2.4 klyper.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by nomore View Post
            Det samme kan man si om mye

            Eg flyr 35Mhz men eg flyr stort sett alene(flatt område, ser langt). Da eg skulle fly med noen lokale i fjor så skulle eg akkurat til å slå på senderen min mens en annen fløy da tanken slo meg. Var bare et par sekunder fra å slå senderen på, så det kunne gått galt.

            Konklusjonen min var at det er ikke bra å fly for ofte alene
            Heilt einig med den der konklusjonen
            FPV-DUDE

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kleffa View Post
              Sier meg helt enig her.....

              Det er livsfarlig å få en 35mhz sender mellom hendene, når man er vandt med 2,4ghz til vanlig.
              Ikke minst fordi man ikke er vant med å trekke ut antennen

              Comment


              • #8
                Helt enig, flyr nå stort sett 2,4 , har et på vanlig 35 band å slo på som spitmk uten å tenke... heldigvis gikk det bra, men bare såvidt, så en tankevekker er det

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kjetilmh View Post
                  NLF anbefalter at man bruker klype også på 2.4
                  Man må da lage mange 2.4 klyper.
                  Og om man flyr Fasst blir radioen veldig tung også,for man må jo ha 80 klyper festet til den
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by kjetilmh View Post
                    NLF anbefalter at man bruker klype også på 2.4
                    Man må da lage mange 2.4 klyper.
                    Vi har hatt dette i et par år allerede hos oss. Fungerer helt greit. 35MHz-klypene er blå og nummerert selvsagt, mens 2,4GHz kun er grønne bare for å markere at en har 2,4GHz.
                    Erlend Moen
                    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by elektrodude View Post
                      Og om man flyr Fasst blir radioen veldig tung også,for man må jo ha 80 klyper festet til den
                      Hmm, den skjønte jeg ikke ? Fasst bruker vel inntil 7 kanaler om jeg ikke husker feil.

                      Comment


                      • #12
                        Bruker en av gangen, men skifter frekvens ca 500 ganger i sekundet (bruker hele spekteret)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Rappis View Post
                          Hmm, den skjønte jeg ikke ? Fasst bruker vel inntil 7 kanaler om jeg ikke husker feil.
                          FASST hopper mellom 80 frekvenser/kanaler på 2.4-båndet. Jeg har noen screenshots fra spektrumanalysator som viser dette liggende et sted (skal se om jeg finner dem i løpet av helga).

                          Til sammenligning: Her er to bilder av 2.4-båndet med en DSM2-sender (de med litt peiling på signalbehandling vil nok kjenne igjen (sin x)/x formen på DSSS signalet i bilde 2).
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Oki, jeg mente bare å ha lest at den hoppet mellom 7 ulike frekvenser, men det er muligens da feil. Men da kan ikke båndbredden på signalet være særlig stort dersom den skal klare og lure inn 80 frekvenser på det smale båndet ? Men nå er det vel heller ikke særlig store datamengder det er snakk om i ett slikt system.

                            Men siden du later til å ha endel greie på dette, vet du om den bruker en frekvens som allerede er fyllt opp med datatrafikk (f.eks. en frekvens hvor det foregår WLAN kommunikasjon som er full, eller en videooverføring), eller vil den elegant hoppe bukk over denne frekvensen ? Grunnen til at jeg spør er fordi mange sier at man vil få trøbbel med FPV på 2,4GHz og futaba fasst, mens futaba selv sier at det går greit.

                            Comment


                            • #15
                              Hoppingen følger et fast mønster (pseudorandom sequence på fagspråket), og tar ikke hensyn til andre signaler på frekvensbåndet, men siden tiden det sendes/mottas på hver frekvens er så kort har det liten betydning på RC signaler (signalet inneholder en del "overhead" som muliggjør feilkorrigering, så litt pakketap her og der er ikke noe nevneverdig problem med moderate forstyrrelser). Min erfaring med FASST og FPV på 2.4 er FASST forstyrrer videomottakeren, men ikke omvendt (med mindre du bruker 1W videosender og svir av inngangstrinnet på FASST-mottakeren).

                              Comment

                              Working...
                              X