Unconfigured Ad

Collapse

FPV Videobilde støyer + GPS problem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

FPV Videobilde støyer + GPS problem

Har fått testet Easyglider vraket min litt, den er nå fullbestykket med utstyret den skal inneholde. Når dette er optimalt skal alt utstyr over i en ny modell.

Men jeg sliter litt med et par ting..
    Ombord har jeg 1,2GHz sender (TX video/lyd), 35Mz mottaker (RC), eagle tree osd pro med gps modul.
    Jeg får veldig mye støy i bildet på skjermen min, går bra så lenge jeg bare svever, men når motoren er i gang, støyer bildet iblant ganske mye, servoene står også veldig og "knurrer". Det jeg da lurer på, hvor og hvordan skjermer jeg for støy?? Den kan jo komme både fra motor og regulator. Alle kablene ombord nå ligger foreløpig uskjermet

Som jeg har fått med meg fra før, gps'en fungerer dårlig mot 1,2Ghz, men jeg måtte jo prøve, siden det er 1,2 jeg hadde liggende. Resultatet er veldig dårlig, bare tullball all infoen som gps'en sender videre. Så, hva gjør jeg?
    Er vel vanskelig å skjerme dette på noe vis, da jeg regner med at det er signalene som sendes ut som er problemet.
    Er det annen sendefrekvens jeg kan bruke som ikke ødelegger for gps'en?

Hvorfor får vi ikke en egen mappe for FPV på forumet??

Kjell Arne
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by kaklei
    ..Ombord har jeg 1,2GHz sender (TX video/lyd),.......Jeg får veldig mye støy i bildet på skjermen min, går bra så lenge jeg bare svever, men når motoren er i gang, støyer bildet iblant ganske mye, servoene står også veldig og "knurrer". Det jeg da lurer på, hvor og hvordan skjermer jeg for støy?? Den kan jo komme både fra motor og regulator. Alle kablene ombord nå ligger foreløpig uskjermet.......Kjell Arne
    1. For høy effekt!!!!!
    2. Jalla Video sender i det ulovlige1.2GHz båndet!
    3. Video Tx-antenne for nærme GPS og resten av elektronikken?
    4. ESC for nærme video delen av elektronikken?
    5. Dårlig skjerming mellom OSD/video del og ESC, Tx osv - prøv å strukturer plassering.
    Last edited by Quadrocopter; 27-03-10, 10:18.

Comment

• kaklei
      • Sep 2005
      • 458

Originally posted by Quadrocopter
      1. For høy effekt!!!!!
      2. Jalla Video sender i det ulovlige1.2GHz båndet!
      3. Video Tx-antenne for nærme GPS og resten av elektronikken?
      4. ESC for nærme video delen av elektronikken?
      5. Dårlig skjerming mellom OSD/video del og ESC, Tx osv - prøv å strukturer plassering.
      Takker for svar.
      Effekten er vel en ting, men er det noen kabel som kan støyskjermes, feks videosignalet, ferittkjerne fra esc. eller lignende??
      Siden det blir støy i bildet når motor går, må det være noe å hente der. Kan jo prøve å omstruktrere litt, men ser ikke helt hva jeg skal rokere på..

Kjell Arne

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Takker for svar.
        Effekten er vel en ting, men er det noen kabel som kan støyskjermes, feks videosignalet, ferittkjerne fra esc. eller lignende??
        Siden det blir støy i bildet når motor går, må det være noe å hente der. Kan jo prøve å omstruktrere litt, men ser ikke helt hva jeg skal rokere på..

Kjell Arne
        Du kan skjerme men det blir en nesten håpløs jobb - støyen fra ESC/motor kan komme gjennom pluss kabelen eller rett og slett stråles over.

Prøv en annen ESC å se om det blir bedre.

Banana servoer tyder på høy effekt...

Comment

• bajas
          • Aug 2009
          • 54

Har fått testet Easyglider vraket min litt, den er nå fullbestykket med utstyret den skal inneholde. Når dette er optimalt skal alt utstyr over i en ny modell.

Ombord har jeg 1,2GHz sender (TX video/lyd), 35Mz mottaker (RC), eagle tree osd pro med gps modul.
          Jeg får veldig mye støy i bildet på skjermen min, går bra så lenge jeg bare svever, men når motoren er i gang, støyer bildet iblant ganske mye, servoene står også veldig og "knurrer". Det jeg da lurer på, hvor og hvordan skjermer jeg for støy?? Den kan jo komme både fra motor og regulator. Alle kablene ombord nå ligger foreløpig uskjermet

Som jeg har fått med meg fra før, gps'en fungerer dårlig mot 1,2Ghz, men jeg måtte jo prøve, siden det er 1,2 jeg hadde liggende. Resultatet er veldig dårlig, bare tullball all infoen som gps'en sender videre. Så, hva gjør jeg?
          Er vel vanskelig å skjerme dette på noe vis, da jeg regner med at det er signalene som sendes ut som er problemet.

Kjell Arne

HEHEH.. dette høres kjent ut...

Når det kommer til støy på bildet når du kjører så er det nok escen din, men også andre ting som jeg tar senere..
          Det beste er hvis du har to batterier, et motorbatteri og et videobatteri. Jeg kjenner ikke eagle tree så bra, men regner med at de har to batterintak som de fleste OSDer. De vi alltid ta stømmen fra det batteriet med størst spenning så da forsvinner støvet etter 200meter flying. I min EZglider (måtte den hvile i fred) hadde jeg hare et 3sell 500mha batteri til video.

Hvis du ikke vil ha to batterier kan du lage deg et lite filter... bruker det på de små flya (UFO Og Tricopteret). fungerer prima.. sjekk vedlagt fil... det negative er at det som regel blir liggende ca 0,5 volt over filteret slik at spenningen på batteriet lest på OSDn viser ca 0,5 feil (12.4 volt viser 11.8 og 10v vider 9.5v).. men det regner du ut i hode mens du flyr. Det er trots alt bare nummer.

Det neste som må skjekkes er avstanden mellim escen og videosenderen, og da spessielt ledningene mellom escen og motoren. Har merka noen ganger at disse sender ut MYE støy som påvirker senderen, men sært nok så forsvinner støyet bare med å flytte senderen 10cm vekk fra escen.

PS... på FPV er det alltid best å flytte sender, esc, og GPS rundt slik at de er lengst vekk fra hverandre på flyet..

Og dermed kommer jeg til GPSen din... Flytt antenna så lang unna senderen du bare kan..
          På min EZglider (måtte den hvile i fred) så hadde jeg en del problem med jibberisj på GPSen (jeg bruker 2.4) og ente til slutt med a sette GPSantenna helt bak på halen, og da fungerte den fint.

Når det kommer til knurring i servoene så vet jeg ikke, hva slags motager har du? hvor ligger RCantenna de i fly? hva slags servoer har du??
          Attached Files

Comment

• Erik er snill
            • Aug 2008
            • 86

To batterier hjalp godt hos meg, så det er et godt råd. Bruk et lite batteri til dette - regn ut hvor myew du bruker på en tur så du ikke mister bildet ...

Comment

• Rally-Kåre
              • Feb 2008
              • 330

Kjell Arne
              Ang støy på video-overføring: Kva type mikrofon har du?
              Den type mikrofon som har "3-pins" som passar inn på ein servoledning, laga mye problem for meg i starten når eg begynnte å bruka den.

Tips: Skru ned volumkontrollen (gain) på mikrofonen, til minimum, dette løyste mine problem ang støy på video!
              FPV-DUDE

Comment

• kaklei
                • Sep 2005
                • 458

Får etter hvert litt mere kjøtt på beina, takker.

Har forsøkt å rokere litt på utstyret i flyet.

Motor + regulator lengst fram, så kommer Eagletree e-logger, batteri, osd-pro, og mothaker bakerst.
                Sender sitter helt bakerst ved haleroten, gps sitter bak canopy, kamera i canopy. (Flyet er så stygt at det nekter å la seg fotografere)

Det hjalp nok litt, men er fortsatt en del støy, skal få lagt ut en snutt, mulig noen kan ane hva slags forstyrelser det er ut i fra filmen.

Viser seg også at det støyer iblant om motor er av.

GPS modulen funker ikke, bare tullball dataene fra den. Må nok se meg om etter sender med annen frakvens.

Skal prøve å sette inn et dedikert batteri til kamera/sender. Men det er så trangt om plassen at flyet buler snart ut tungt blir det også..

Har ingen mikrofon ombord forløpig, sender lydinfo fra osd pro via senderen. Dette kan jeg enkelt kutte ut for å teste.

Kjell Arne

Comment

• bjeff
                  • Jul 2007
                  • 2010

Jeg bruker Bajas´ filter. Det ble mye bedre bare med filteret, men ikke perfekt. Da jeg satt videosenderen ut på vingen ble det helt supert.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

Comment

Working...