Unconfigured Ad

Collapse

Totalvekt???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coolpex
    • Nov 2007
    • 344

Totalvekt???

Hei alle sammen..
    Jeg har en Extra 300L fra fun-key på ca 185cm i vingespenn.. Å jeg ser den er ca 600gram for tung i totalvekt i forhold til boka som var med.. Det er anbefalt 160 2T til den men det er montert en BGX-1 (35cc) i den fra før så jeg lurer mildt sagt på om jeg klarer få den å fly.. Klarer få den i balanse med bakmonterte servoer så det er ikke prob med den saken.. Kjøpte den uprøvd å delvis umontert av en kompis som mente det skulle gå bare flott med det opppsettet.. Så hva tror dere om det?? Alle svar mottas med stor takk =)
    ​​​Kim-Arne
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

600 gram i forholdt til hva? Det er ikke ofte at angitt vekt i manualen stemmer med det virkelig liv.

Jeg har en F3A kjerre som veier 5kg + som er 600 gram over det som er anbefalt men har ingen problemer med vertikale øvelser for det og i den sitter det en 140 motor.

Men selvfølgelig vil vekten influere på vertikale manøvre hvis du har tenkt å gjøre de mest hårete krussedullene.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• coolpex
      • Nov 2007
      • 344

Ca 600 gram tyngre enn det som var max annbefalt fly vekt i manualen.. Manualen sier 5,0 -5,4kg annbefalt og min veier ca 6,0- 6,1kg etter vekta.
      ​​​Kim-Arne

Comment

• bad scientist
        • Oct 2006
        • 1506

Det er bare snakk om rundt 10% mer en bibelen sier, og bibler liker ofte å skryte litt.
        Test stall-egenskaper i god høyde, og gi gass.
        Eventuelt, så får du se om du finner 20 steder der du kan fjerne 30 gram, men det tror jeg kan bli vanskelig. Så lenge den er balansert riktig, så er det neppe noe stort problem.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

Comment

• Stin
          • Jan 2007
          • 629

den vil nok fly greit den, men landingshastiheten vil nok bli litt høyere.
          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
          På vei inn i Hangaren.
          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• Larsern
            • Sep 2007
            • 756

Den flyr nok helt supert.
            Som sagt tidligere er det faktisk ofte at oppgitt totalvekt er vel optimistisk i forhold til virkeligheten.

Comment

• coolpex
              • Nov 2007
              • 344

Har lagt merke til at det er vanskelig å komme et stykke under det som er oppgitt i manual men har ikke prøvd med så stor "overlast" før så det bekymret meg litt.. Er vel bare få satt opp i balanse å la det stå til.. Er det like ille at modellen er fremtung som baktung?? Når det blir snakk om at tyngdepunket blir ca 2cm foran det som er oppgitt.. Har prøvd modell før som var litt baktung å det gikk ikke særlig bra..
              ​​​Kim-Arne

Comment

• Karl H.
                • Mar 2006
                • 1452

Går ut fra at det er denne http://www.fun-key.com.hk/aircraft.htm Jeg hadde Cap 232 for mange år siden. Den fløy fint, men oppgitt CG i manualen var helt på jordet. Jomfruturen var en traumatisk opplevelse, men den kom hel ned. Regnet så ut CG og rebalanserte, og da fløy den (rett fra hånda). Motoren din er stooor nok..... 150 4T er grei motor.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Larsern
                  • Sep 2007
                  • 756

Originally posted by coolpex
                  Har lagt merke til at det er vanskelig å komme et stykke under det som er oppgitt i manual men har ikke prøvd med så stor "overlast" før så det bekymret meg litt.. Er vel bare få satt opp i balanse å la det stå til.. Er det like ille at modellen er fremtung som baktung?? Når det blir snakk om at tyngdepunket blir ca 2cm foran det som er oppgitt.. Har prøvd modell før som var litt baktung å det gikk ikke særlig bra..
                  Det er nesten like ille at modellen er for fremtung som baktung. Det er iallefall min erfaring.
                  Den flyr greit level, men har veldig lyst ned mot bakken med en gang flyet legges på siden, inverted eller andre stillinger.
                  Flyet mister også fort høyde med en gang gassen dras av litt og får en lei tendens til og komme veldig fort inn for landing, blir nervøs på høyderoret pga den større hastigheten, og når farten endelig har kommet ned etter noen opp og ned justeringer virker nesten ikke høyderoret lenger når man skal ta den siste landings"flair`en" og flyet deiser i bakken.

Det er lett og korrigere fremtungt fly. Det skal ikke mye vekt til bak ved halen for og kompensere. Det er MYE bedre at flyet veier 630gram "for mye" med rett CG, i forhold til 600gram overvekt og feil tyngdepunkt.

CG er førsteprioritet, vekt kommer etterpå.

Comment

• coolpex
                    • Nov 2007
                    • 344

Jepp det er den røde å blå som du linket til.. Fint fly synes nå jeg hvertfall... Okei da skal jeg gå i gang med å få montert servoer bak i flykroppen for jeg klarer ikke få den balansert når de står der som er anvist,håper bare jeg får nok vekt på halen (ca 160g) til å få den i balanse med den motoren som er tenkt montert.. Å måtte bruke dauvekt for å få den balansert hadde jeg ikke planer om å legge inn når den er så pass tung i utgangspunktet..
                    ​​​Kim-Arne

Comment

• Olavjoergensen
                      • Jun 2005
                      • 2208

Jepp det er den røde å blå som du linket til.. Fint fly synes nå jeg hvertfall... Okei da skal jeg gå i gang med å få montert servoer bak i flykroppen for jeg klarer ikke få den balansert når de står der som er anvist,håper bare jeg får nok vekt på halen (ca 160g) til å få den i balanse med den motoren som er tenkt montert.. Å måtte bruke dauvekt for å få den balansert hadde jeg ikke planer om å legge inn når den er så pass tung i utgangspunktet..
                      Å få et korrekt C.G er langt viktigere enn de ekstra grammene det utgjør, flyr du dette flyet med C.G så langt frem og i tilleg litt tung så vil den fly meget dårlig. Anbefaler deg på det sterkeste å flytte C.G bakover. Det du ellers ender opp med er å bruke mye høyderors trim for å få flydd rett frem og derav skaper ekstra luftmotstand som følge av dette, det bidrar videre til dårligere flyegenskaper enn om du balanserer flyet rett. Korrekt c.g skal alltid ha høy prioritet for å få et bra resultat da dette er en av faktorene som virkelig forandrer på flyegenskapene.
                      Last edited by Olavjoergensen; 03-04-10, 10:55.
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

Comment

• TrondD
                        • Feb 2008
                        • 172

Jeg har hatt et par overmotoriserte fly. Og derav problemer med tung nese. Som regel har det vært nok å ta på et hull under på kroppen så langt bak som mulig, og montere batteripakken her. Vanligvis under, eller rett foran høyderoret.
                        Har skjært ut hullert med en kvass kniv, montert pakken og limt/tapet biten som er tatt ut pent tilbake på plass.
                        Riktig CG opprettet uten å legge på masse bly.
                        Trond Dullerud
                        Trondheim Modellflyklubb

Comment

• coolpex
                          • Nov 2007
                          • 344

Takk til alle som tar dere tid å svare på mine problem.. Jeg forstår saken som det skal gå bare flott og bruke det tenkte oppsettet selv om den blir litt for tung.Skal være veldig nøye med å få den rett på CG før den blir flydd.. Hvis jeg må flytte batteri bak i kroppen må jeg bruke lengre kabel på batteriet men det skulle vel gå helt greit med lengre kabel på det uten at det skulle skape problemer??
                          ​​​Kim-Arne

Comment

• bad scientist
                            • Oct 2006
                            • 1506

Takk til alle som tar dere tid å svare på mine problem.. Jeg forstår saken som det skal gå bare flott og bruke det tenkte oppsettet selv om den blir litt for tung.Skal være veldig nøye med å få den rett på CG før den blir flydd.. Hvis jeg må flytte batteri bak i kroppen må jeg bruke lengre kabel på batteriet men det skulle vel gå helt greit med lengre kabel på det uten at det skulle skape problemer??
                            Det går bra å forlenge kabelen, men husk å sikre skjøten med strips eller noe, det er aldri noe gøy å miste strømmen...
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

Comment

• coolpex
                              • Nov 2007
                              • 344

Okei da har jeg forsket litt å det ser ut som at det blir perfekt å montere servoer i halen for å få nok motvekt til den motoren som skal brukes..Så det blir spennende å se kordan det blir å gå.. Er egentlig forbauset over for en stor vektforskjell det er på bgx-1 i forhold til feks. os 160fx.. Synes ikke den virker så veldig større i effekt men en kolosal økning i vekt, 410gram faktisk..
                              ​​​Kim-Arne

Comment

Working...