Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Ble litt svar skyldig i dag da jeg fikk et spørsmål om hvilke regler som gjelder for hvor og når man kan fly modellfly. Kan man egentlig fly på ethvert jorde med ethvert fly bare man har grunneiers tillatelse? (noe jeg mente man stort sett kunne).
Og ja; jeg har fulgt med på de siste dagers diskusjon her, men lurte på om det finnes noe konkret pr i dag
Last edited by Sniper; 11-04-10, 23:08.
Reason: Skriveleif
Ble litt svar skyldig i dag da jeg fikk et spørsmål om hvilke regler som gjelder for hvor og når man kan fly modellfly. Kan man egentlig fly på ethvert jorde med ethvert fly bare man har grunneiers tillatelse? (noe jeg mente man stort sett kunne).
Og ja; jeg har fulgt med på de siste dagers diskusjon her, men lurte på om det finnes noe konkret pr i dag
Per i dag ingen regler, med unntak av:
I enkelte bestemmelser for nasjonalparker/verneområder står det at det ikke er lov å bruke modellfly (og også gjerne snøscooter, båt med motor osv).
Det er som regel restriksjoner rundt flyplasser, men dette er til dels stedsavhengig.
Nå har NLF til enhver tid hatt en definisjon av modellfly, men dette er ikke noe som er lovpålagt.
Definisjonen (ikke endelig) lyder:
Definisjon av modellfly.
Et modellfly er et ubemannet luftfartøy med begrensede dimensjoner og vekt, og som ikke er en ballong eller drage. Det er med eller uten motor. Det brukes utelukkende til konkurranse, sport og rekreasjon. Det skal kun flys visuelt uten bruk av synsbedrende midler annet enn vanlige briller/ kontaktlinser for korreksjon av syn. Det har ikke funksjon for autonom flyging. Det har ikke utstyr for å drive overvåking, data innsamling1) eller andre kommersielle formål.
1.Sikkerhets relatert data og kommunikasjon (batteri overvåking, turtall, hastighet etc.) mellom modell og pilot er tillatt med godkjente og/eller CE-merkede systemer laget for modellfly.
Last edited by tema95; 12-04-10, 06:33.
Reason: Glemte noe!
Definisjon av modellfly.
Det har ikke utstyr for å drive overvåking, data innsamling
Hva med en modell som har kamera og tar bilder/video er da ikke en modell?
Er jo utrolig mange som bruker kamera på modellen for å lage noen filmsnutter eller tar luftfoto, meg selv inkludert (selv om det er lenge siden jeg fløy).
Hva med en modell som har kamera og tar bilder/video er da ikke en modell?
Er jo utrolig mange som bruker kamera på modellen for å lage noen filmsnutter eller tar luftfoto, meg selv inkludert (selv om det er lenge siden jeg fløy).
Jeg vil ikke fortsette en detaljdiskusjon her. Dette kommer opp på ledermøtet og vil også bli sendt klubbene.
Men jeg forventet et spørsmål av din type, og du skal få et foreløpig svar hvorfor det er formet som det er:
Fotografering fra lufta er i de fleste tilfelle underlagt tillatelse og kontroll (bl.a. fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet).
Det kan også lett tolkes å være komersiell virksomhet, selv om de fleste gjør dette for moro skyld.
I vår definisjon har vi vært sterkt opptatt av å skape et "vanntett" skille mellom modellfly til sport, rekreasjon, fritid og bruk av modell/UAV/UAS/luftfartøy til andre formål.
Vårt primære mål er altså å sørge for at alle kan fortsette å fly modeller uten alt for mange restriksjoner, og så får evt de som vil fly med kamera, gps, fpv-utstyr og annet som ikke direkte er sportsrelatert eventuelt søke om de tillatelser som trengs. Hvis det blir utkommet da.
Det er "fordbud" mot modellfly i reservat
--- Klippet fra Lovdata ---
For reservatet gjelder følgende bestemmelser:
.
.
4. Motorisert ferdsel til vanns og til lands, samt lavtflyging under 300 m er forbudt. Forbudet gjelder også bruk av modellbåter, modellfly og brettseiling.
.
.
--- Klipp slutt ---
I tillegg til lover kan det også vere komunale forskrifter og politivedtekter.
Stort sett går begrensningene på bruk av motoriserte(fuel) fly. Flyr du
seilfly (inkl. elektro m/ lavt støynivå) så er det få begrensninger. Er størrelse
og vekt og oppførsel fornuftig så tror jeg neppe du vil oppleve problemer.
Flyr du derimot "villmann" i agurk tida for aviser og andre medier f.eks
over badestranda til lokal politikerne (med småunger) så tipper jeg du får
reaksjoner ...
NB! Legg merke til at de har glemt modellbiler og modellstridvogner i
lovteksten ...
Det er ingen formelle regler som gjelder modellfly, men det er mange andre regler som kan få betydning for om man kan fly eller ikke og evt. for hva man kan gjøre.
Det er f.eks. også restriksjoner for motorisert ferdsel i utmark som gjelder all friluft i mark som ikke er innmark, dvs. ikke dyrket mark. Det er således ikke bare i nasjonalparker at motorisert ferdsel ikke er tillatt: http://www.lovdata.no/all/hl-19770610-082.html
("Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy")
Modellflyging er ikke luftfartøy etter luftfartsloven (selv om enkelte mener at de likevel er det når de flyes som FPV og at det derfor kan settes restriksjoner på slik flyging), så det kan også stilles spørsmålstegn ved i hvilken grad modellfly rammes av denne bestemmelsen men hensett formålet, tror jeg den kan det.
Grunneier kan også innen visse grenser sette restriksjoner på motorisert ferdsel på sin eiendom.
Jeg er ikke kjent med at det er noen forskjell på komersiell og fritidsflyging rettslig sett, men ser at modellflyseksjonen har dette skillet. Det kan f.eks. ha betydning for f.eks. forsikringsdekning.
Moralen er vel egentlig: Fly forsiktig, ikke plag noen slik at vi unngår at det kommer restriksjoner på modellflyging i tiden som kommer... Forbud etter annen type regulering av dette tror jeg det er mange av oss som ikke ønsker.
er vel en regel som sier at modellfly har du maks lov til og fly 100 meter vekk.
Da tror jeg samtlige modellflygere er lovbrytere gitt, hehe. 100 meter er ikke langt
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment