Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hei!
Er ny i faget. Og hver gang jeg skal lime et eller annet , så ender det opp med masse kliss på fingrene. Er det noen bais tips jeg har gått glipp av her? man bruker vel ikke hansker?
Bjørnar, Trondheim bkhans-1@broadpark.no
Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
Jeg bruker ivertfall normalt gummi/latex hansker når jeg limer med epoksy og kontakt lim (for det kan bli noe ordentlig kliss), ellers er jeg vel som de fleste av og til litt uheldig med ca mellom fingrene (men det forsvinner av seg selv etter ett par dager) og trelim er bare å vaske av seg under springen. Etter hvert så blir en litt forsiktigere og lærer seg å planlegge fremmover i lime opperasjonen slik at en slipper å bytte grep eller gjøre ting som drar limet utover (t.d. kjekt å ha samlet alt en trenger FØR en starter å lime)
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Et godt tips hvis man merker at man har fått lm på fingrene, ikke begynn å ta på ting. Særlig ikke det synlige av flykroppen og vingen. Det setter bare stygge merker. Unngår man det får man en finere modell og det er alltids kjekt å ha.
Tørk det av med en gammel t skjorte eller en slags fille hvis du merker at du har fått lim på fingrene og vent til det har tørket helt. Tørker du av litt ,men det sitter igjen litt fester nesten all slags balsa eller andre småting seg i fingrene og gjør jobben vanskeligere
Snakker av god erfaring ette å ha bygd opp noen "pyntemodeller" og seilfly, som er ustyrbare, fra bunnen av.
Jeg pleier å bruke "slegge-og-spett" metoden.. Superlim fjernes med tapetkniv... Ikke helt bra, men jeg er litt nisse, så bekjymring mot Alfalfa sitt middel er tilstedeværende
Det er VELDIG viktig å beskytte seg mot epoxyen FØR man får det på fingrene (evnt. ansiktet, nesa, kona osv..) ! Bruk skikkelige hansker som tåler epoxy, og kast dem når du har sølt ferdig! "Alle" modellflybyggere gjør vel det??
Beskytte seg mot epoxy? Hvorfor det? Er det farlige stoffer eller noe. Vet også at f.eks. Zap(superlim) kommer med advarsler, men jeg har aldri merka at jeg har tatt noe skade av det, og tro det eller ei. Jeg ha hatt det i munnen, nesa og øynene. Uten å gå noe nærmere inn på det
Superlim (Cyanacrylat) ble jo laget til medisinske formål først (lime sammen sårede soldater...), så jeg tror ikke det er så ille skadelig! -Men for alle del! IKKE drikk store mengder for å teste DEN teorien...
Epoxy kan fremkalle alergiske reaksjoner. Dersom du først blir alergisk mot epoxy blir du aldri kvitt det! Det kan gå lang tid før du merker noe, men når det først kommer er det visst ikke noe overveldende behagelig!! -Og etter det kan du ikke så mye som være i samme kommune som en flaske epoxy! (-Eller i alle fall ikke ha kontakt med stoffet!)
Dessverre gjelder dette med alergi okså CA lim, etter hva jeg har forstått er dette heller ubehagligt så luft godt når du limer med CA (det er gassen som er problemet tror jeg) og ungå hudkontakt med epoksy.
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Ja! Å fytti rakkern! Gassen er nok detr værste! Jobber i et rimelig tett rom, bare noen små lufte kanaler (som alltid står åpne) også noen små vinduer. Men da jeg bygde før og holdt på med zap eller andre superlimtyper og av og til dope, så tror jeg ikke jeg var helt klar i pappen da jeg gikk ut Glemte som oftest å åpne opp vinduene
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment