Unconfigured Ad

Collapse

Forsjell på kvaliteten på fly når det gjelder uhell?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Forsjell på kvaliteten på fly når det gjelder uhell?

Jeg har en gammel yak fra extreme flight. Den har vært i bakken endel ganger, og bærer selvfølgelig preg av det, men det flyr fortsatt.

Sist så fløy jeg inn i en snøhaug, ene vingen tok tak og rett i bakken gikk det selvsagt. eneste skaden var understellet. Har også hatt noen andre uhell med dette flyet.

Lønner det seg å investere litt i modellen, da extreme flight ikke er akkurat billigst.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Det handler vel mer om hvilken strategi de som lager flyet har for denne modellen. Ta feks. Great Planes Patty Wagstaff 2 meter Extra. Den er en tangs. Bygget ekstremt robust og blir derfor også litt tung, men flyr veldig bra likevel.

Sebart har en ca. 2 meter Katana som er et fly i samme klasse, men her har fokus vært å bygge modellen så lett som mulig. Denne modellen tåler overhodet ikke uhell like bra, men flyr helt ufattelig bra pga godt design og lav vekt.

Begge deler er modeller jeg regner for å være av god kvalitet!

Det samme gjelder også mer rimelige merker, hvor feks. Kyosho sine trainere tåler en krig, mens Seagull sine modeller tåler mye mindre.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• nomore
      • May 2006
      • 517

Apropo det. Kjøpte en Phoenix ARF trainer model i balsa og ferdig trekt som mitt første fly. I løpet av to kræsj var denne så og si totalvrak(ødelagt vinge og knekt kropp). Nå er jo disse flyene såpass billig at det bare er å kjøpe ny, men finnes det ARF balsatre modeller som det går ann for eks å kjøpe ny vinge til?

Eg har også en MPX EasyGlider som naturligvis er langt enklere å bare lime i sammen, samt at man får enkeltdeler til den.
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Originally posted by nomore
        Apropo det. Kjøpte en Phoenix ARF trainer model i balsa og ferdig trekt som mitt første fly. I løpet av to kræsj var denne så og si totalvrak(ødelagt vinge og knekt kropp). Nå er jo disse flyene såpass billig at det bare er å kjøpe ny, men finnes det ARF balsatre modeller som det går ann for eks å kjøpe ny vinge til?

Eg har også en MPX EasyGlider som naturligvis er langt enklere å bare lime i sammen, samt at man får enkeltdeler til den.
        For eksempel for Great Planes og Hangar 9 kan man kjøpe vinger, kropp osv. som reservedeler. Problemet er at norske forhandlere ikke lagerfører disse delene. Om man da skal få de til å ta inn en vinge til deg blir den mest sannsynlig bortimot like dyr som kit'et på grunn av fraktkost.

Tower Hobbies har det meste av deler til Great Planes, men pga størrelsen blir det igjen frakten som ødelegger regnestykket.

Min erfaringer tilsier ikke at prisen på et fly sier noe om holdbarheten ved uhell. Samme som er sagt av alle andre her. Det man betaler for er prestanda.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• spitmk16
          • Oct 2005
          • 1367

Originally posted by arhennie
          For eksempel for Great Planes og Hangar 9 kan man kjøpe vinger, kropp osv. som reservedeler. Problemet er at norske forhandlere ikke lagerfører disse delene. Om man da skal få de til å ta inn en vinge til deg blir den mest sannsynlig bortimot like dyr som kit'et på grunn av fraktkost.

Tower Hobbies har det meste av deler til Great Planes, men pga størrelsen blir det igjen frakten som ødelegger regnestykket.

Min erfaringer tilsier ikke at prisen på et fly sier noe om holdbarheten ved uhell. Samme som er sagt av alle andre her. Det man betaler for er prestanda.
          Det tror jeg og, men jeg mener at produsentene kan fint lage raske og lette fly, men samtidig tåle en krasj relativt bra.

Min Extreme flight yak, er ikke dyrere enn andre fly, men du verden hvor mange ganger det har gått i bakken. Flyet er jo ikke ut idag, men det flyr.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...