Unconfigured Ad

Collapse

Radio til seilfly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • protex
    • May 2002
    • 54

Radio til seilfly?

Hei!
    Jeg er ganske nybegynner på modellfly fronten.
    Har nesten bygd ferdig en "Gentle Lady" seilfly, men jeg mangler radio, mottaker, 2 servoer, batteri og bryter. Er det noen som kan anbefale meg en "pakke" som er rimelig(ca. 1000.-)?
  • klausre
    • Oct 2025

Tusen kroner blir noe litt for lite hvis du ønsker en ny flyradio, men du kan muligens finne noe brukt. Hvis du ønsker en ny radio tror jeg at Hitec Focus 4 eller SANWA
    VG600
    er de rimeligste alternativene på markedet. Focus 4 koster rett under to tusen og har fire kanaler med utslagsbegrensning(Dual Rate) og servo reversering på alle
    kanaler. Radioen leveres med èn mottager, 3 stk. servo, bryter og oppladbare batterier m/lader. Sanwa'n koster rett over to tusen kroner og leveres med mottager, 4 servoer,
    batteripakker, lader og bryter med mer. Hitecen kan du få kjøpt hos Modellhobby AS og SANWA'n kan du få kjøpt hos RC-flight.

PS! En ting du skal være klar over er at billige radioer ikke er like driftsikre som de dyrere. Dette kommer av at det er brukt billigere komponenter og lignende for å presse prisen mest mulig.

Comment

• Thomas Revå
      • Apr 2002
      • 150

Ville kjøpt noe brukt hvis du må ha noe til den prisen, vanlig pris på brukt 4 kanaler i ok stand m. servoer, mottager, batteri osv. er vel ca. 1000 kroner

Comment

• protex
        • May 2002
        • 54

Takk for tipsene
        Kanskje jeg går for en ny Hitec Focus 4, syns det virker litt usikkert å kjøpe brukt.
        Hva vil det si at radioen er programmerbar eks. Hitec Flash 4? Er dette en stor fordel? Har en "Hi boy turbo" byggesett som jeg har tenkt å fly etter jeg har prøvd seilfly.

Comment

• klausre
          • Oct 2025

Her er i allefall spesifikasjonene til Focus 4 radioen:

4-Channel Microprocessor Controlled Transmitter
          5 Model Memory
          Digital Trims
          Mode I or Mode II capable
          End Point Adjustments For All Channels
          All Channel Servo Reversing
          Exponential Rates On Channels 1, 2 And 4
          Auto Engine Cut Switch
          3 Pre-Set Mixes, Aileron - Rudder, Elevon, V-Tail
          Trainer Jack
          In-Flight Timer And Alarm
          Low Battery Warning

Comment

• Natrajk
            • Feb 2002
            • 195

Hei!

At en radio er programmerbar vil si at man kan mikse funksjoner i radioen. Dette kan for eksempel være at man gjør slik at når man bruker balanseroret så legges det automatisk inn litt sideror. Dermed får man mer koordinerte svinger.
            Slike ting er nyttig for litt avanserte modeller (både innen acro, seil og scala), men jeg tror ikke du trenger å tenke på det enda.

Dersom du blir bitt av flyging kommer du sikkert før eller senere til å kjøpe en slik sender, men den Hitec senderen Klausre skrev specsene til har alt du trenger (og mere til) både til Gentle Lady'en og Flyboyen.
            Den vil også være god nok til mange modeller etter det.

Lykke til!
            Kjartan
            mvh Kjartan

Comment

• Ulven
              • Jun 2002
              • 451

For å kjøpe brukt, og du bruker QXL så vær litt obs på det du kjøper ikke er for gammelt.
              Har hørt om noen som har brent seg å handlet en "flott" radio, så var fuktskade i, antennen på mottaker var kuttet på midten, 3 forskjellige servoer osv...
              Kjøper du nytt kan du føle deg litt tryggere...
              Jeg selv fikk tak i en Futaba 6Xs radio til et par tusen, kostet 3900 i butikken... var ikke synlig at den var brukt en gang
              Med vennlig hilsen / Best Regards
              Freddy Ulvseth
              http://freddy.ulven.com/rc

Comment

Working...