Unconfigured Ad

Collapse

Hrmf-grrr-spytt-blæ!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Hrmf-grrr-spytt-blæ!

Har en Aeroworks Yak54 50cc som jeg har forsøkt å sette opp etter alle kunstens regler for å ha et "storfly" som jeg kan være litt stolt over.
    Utstyret er:
    DL50 med DA50 canister m. røyknippel
    Sullivan røykpumpe m. 500ml tank
    Meizlik 23x8 Propell
    Alu-spinner
    Aeroworks karbon understell
    Aeroworks karbon halehjul
    Dyre hitec-servoer
    Stilige fuelnipler til både bensin og røyk
    Smart-Fly powersystem EQ6+ med optisk killswitch
    2s 5000mah lipo til radio og tenning
    +++++

Problemet er at dritten virker ikke!!!!!!!

Har hatt flyet i luften en håndfull ganger, og alltid tatt det ned igjen etter kort tid pga et eller annet dritt.
    Først var motoren heeeeelt på nabojordet feiljustert. Fikk det fikset.
    Så røyk throttleservoen (heldigvis under varmkjøring på bakken)
    Så kutta røykpumpa (ok. ikke kritisk, men irriterende) - Måtte ha ny.
    Så røyk throttlelinken (quick-link i metall) - Litt høy puls under landinga, men gikk greit.
    Så røyk pluggen.
    Så gikk batteriet til helv... og tok med seg tenningsanlegget.
    Og på toppen av det hele er flyet så tungt at det ikke er noe kos å fly sammenlignet med en litt mindre (1.80vsp) elektro-yak jeg har.
    Og nå ser det ut til at tenninga har gått igjen.

Alternativene sånn som jeg ser det nå er rcmarked (men det virka faen heller ikke når jeg skulle legge ut flyet for salg når jeg var som sintest i ettermiddag), eller å elektrifisere hele greia.

Er det noen her som har peiling på om denne (http://hobbycity.com/hobbycity/store..._230Kv_/_3150W) på 12cellers 4500mah 35c batteri (2 av de 6cellers batteriene jeg bruker i den litt mindre yak'en) vil bli nok til dette flyet?
    Motor og regulator har jeg fra før, så hvis det er brukbart gidder jeg ikke kjøpe nytt.

Hvis noen vil ha en knapt innkjørt dl50 med canister kan den hentes i myra bak huset.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Uffda, hørtes ikke ut til at du har hatt hellet med deg.
    Tror ikke at den elektromtoren du nevner vil ha noe problem med det flyet, men tør ikke love noe.
    Hvis ikke bensinmotoren har sunket for dypt nedi myra kan du godt få sende den til meg

Ikke vær lei for røykanlegget, vi vil vel ha klarvær når vi flyr -vil vi ikke?

Synes det var litt pussig med den motoren som alt gikk galt med, har du mye erfaring med bensinfly fra før, eller har du prøvd å få hjelp av noen som har det?
    Terje

Comment

• strofe
      • Sep 2004
      • 249

WOW førr ei utblåsning!! Deilig å få det ut
      Mvh
      Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
      http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

Av og til får man eit fly fra "helvete" har hatt eit slikt fly for 20 år siden, eit helsikes mareritt. Har akkurat nå en 80" CMP Zero fighter som også kommer derfra. Det har gått 6mnd siden eg bestillte det, og frem til i dag har eg flydd 4 minutter med det. Koster masse energi og ikke minst penger slike fly
        Bare bli kvitt hele skiten før du blakker deg, når det begynner slik blir det aldri bra Eg skal gi Zero'n 1 tjangse til for den er bare så drittøff.

Skulle jo svare deg også tenkte eg glemte meg helt bort. den motoren du linker til kan du trekke opp mot 3000W utav. Så den skal kunne erstatte en 50cc greit, om den ikke veier 10-12 kg da Eg har en samme motor liggende som venter på en Pilot-RC Sbach 342 Thunderbird 01 CF 29% å bo i. Må bare få ferdig det flyet fra en viss plass først
        Last edited by elektrodude; 06-05-10, 19:04. Reason: for selvopptatt
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• bid63
          • Jan 2008
          • 177

Har solgt alle mine bensinmotorer jeg og, det var ikke min greie. Flyr forøvrig denne http://hobbycity.com/hobbycity/store...unner_(Eq:5240) i en 30% SD extra og med 10celler 5000mAh og det fungerer bra for meg, men tviler på om du har noe nytte av røykpumpa.

Comment

• jeeeeeeright
            • Mar 2008
            • 1052

Det var helt fantastisk å få det sagt!
            Bensinmotoren har jeg ikke kommet så langt med at den har havnet i myra ennå, har ikke giddet å ta flyet inn fra bilen ennå. Og angående erfaring med bensinmotorer, så har jeg litt erfaring fra før (2 andre motorer/fly), men fikk en "ekspert" til å stille inn denne etter alle kunstens regler når jeg begynte å plages.
            Hadde egentlig bestemt meg for å følge rådet over her å bare selge dritten, men skal gi den en ny sjangs med elektromotor. Ulempen er at jeg skulle bruke dette flyet til IMAC, men tviler på at jeg får flytid til program x2 med 12s4500mah og flyvekt på drøyt 8kg.
            Alternativt kan man jo bare selge hele hangaren og kjøpe seg golfkøller.

Eller forresten:
            2x Sapac Wilga2000 Brushless - den ene satt opp for nattflyging, AR500 rx
            Greatplanes extra300 Patty Wagstaff med VPP ("4D") Rimfire motor, spektrum 6300, Spektrum mikroservoer og 4 x 3s450mah batterier
            Parkzone Micro Sukhoi BNF
            Multiplex Cargo 4-motors "bombefly" med 4 børsteløse inrunnermotorer, HXT900 servoer, 4x 30amp esc, 15amp UBEC, AR7000 rx
            Multiplex Funjet med sterke turnigyservoer, Turnigy 100amp esc, HET2w25 1200watts motor, AR500 rx - Dette flyet ble kåret til raskeste fly på Fagernes 2010
            Haikong YAK55 50-size med turnigy 50-55 motor, 80amp esc, spektrum digitalservoer, AR7000 rx
            Sebart Angel 50 med Hacker A50-16s motor, 80amp esc, spektrum digitalservoer, AR7000 rx
            Peakmodel Yak54 25% 1,80vsp, Scorpion 4025-12 motor, 100amp esc, 4x 6s4500mah 35c batterier, AR7000 rx
            HK 250 og 500 Heli ny i esker med anbefalt oppsett
            En haug lipoer i diverse størrelser, en iCarger 208 lader, en Hyperion Duo3 lader, 24V-50A PSU, masse reservedeler, servoer, motorer +++
            Spektrum DX7 radio med 2x 2650mah lipo
            Lederstilling i Lofoten RC-Klubb
            Og den fordømte Aeroworks-Yaken beskrevet i førstepost

Alt sammen byttes mot slettet hukommelse, sinnsro og OK golfkøller
            Last edited by jeeeeeeright; 06-05-10, 20:38.
            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Margarus
              • Aug 2008
              • 322

har en gammel putter kølle i kjelleren, og lederstillignen kan være ok å ha?

håper det ordner seg
              MvH Marius Leirdal

Comment

• nybegunda
                • Jun 2003
                • 729

En mogwai er IKKE et kjeledyr!!

Jeg vet hva som har hendt hos deg!
                Du er rammet av GREMLINS. De har en spesiell forkjærlighet for fly og tekniske dippedutter.
                Jeg så en dokumetar om disse skapningene en gang rundt 1984 og i denne dokumentaren fikk vi se at de hadde tuklet i styreskapet på en trappeheis og at de eldre damen som bodde der som følge av dette ble skutt ut gjennom taket på huset sitt.
                De kommer seg hit liggende inne i deler som er importert fra Asia og sprer seg deretter til andre apparater.
                Disse formerer seg raskt og jeg mener å huske at eneste måten en kunne stoppe disse på var med vann. Løsningen i dokumentaren skulle vise seg å være en svømmehall. Så finn en tom svømmehall og hiv alt du eier oppi. Glem for all del ikke en eneste ting da det kan gjemme seg en der også.
                Når jeg skriver dette ble jeg vettskremt selv. Jeg har sittet å bygget på en tucano i flere uker nå og plutselig en kveld var den blitt blytung (helt uten noen spesiell grunn)... Pokkers HD servoer! Jeg syntes riktig nok jeg hørte latter fra den ene da jeg koplet til strøm på den.
                Jaja flyttebil til badeland neste!
                Hvis du er så heldig å bli kvitt disse vil jeg råde deg spesiellt til å ligge unna all handel med mr. Wing i fremtiden.
                For sikkerhets skyld ville jeg ikke handlet med noen som har et navn som høres ut som lyden du får når du slipper en stålkule nedi en tynnvegget stålbakke.

For mer info:

Lykke til!
                Last edited by nybegunda; 06-05-10, 23:17.
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• jehembre
                  • Mar 2006
                  • 145

Mener det ikke er noe galt med modellen, men heller en haug med "uhell" med utstyret.

Se på video her fra ca 3:00: http://www.youtube.com/watch?v=Qrx00...ayer_embedded#!
                  Ser denne modellen tung ut?

I denne tråden kan du lese litt om mine erfaringer med flyet(les gjerne kun siste innlegg): http://trmfk.no/forum/viewtopic.php?...r=asc&start=30

Hvis du har fulgt med IMAC-miljøet de siste 2 åra så kan du se at det ikke er flyet det er noe galt med, men heller piloten .

mvh
                  John Erik Hembre

Trondheim Modellflyklubb

Comment

• RGJ
                    • Jul 2004
                    • 922

Er det noen her som har peiling på om denne (http://hobbycity.com/hobbycity/store..._230Kv_/_3150W) på 12cellers 4500mah 35c batteri (2 av de 6cellers batteriene jeg bruker i den litt mindre yak'en) vil bli nok til dette flyet?
                    Motor og regulator har jeg fra før, så hvis det er brukbart gidder jeg ikke kjøpe nytt.
                    har lagt ut "broren" til denne motoren på rc marked da den ikke passet hos meg ..skulle erstatte en jeg hadde men målene på den stemte ikke.
                    den gamle er fløyet med 5000 10s og en apc 20x13 dette gir mer enn nok til en litt overtung F3a modell (2x2) har ikke prøvet den på 12s.
                    tenkte 350,- for den om du er int.
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

Comment

• Guest

#11 Unapproved
                      DL =drit. DLE er mye bedre(og DA)
                      Har hatt en DL i fingrene men den tror jeg hadde dead-stick 90% av turene.
                      Fikk igjen ny DLE, og den har fungert 100%. (ikke min maskin)

Comment

• jeeeeeeright
                        • Mar 2008
                        • 1052

Originally posted by anders e
                        DL =drit. DLE er mye bedre(og DA)
                        Har hatt en DL i fingrene men den tror jeg hadde dead-stick 90% av turene.
                        Fikk igjen ny DLE, og den har fungert 100%. (ikke min maskin)
                        Hvis du husker det, var det denne motoren (og flyet) vi sto et kvarter å prøvde å flikke igang på Fagernes...
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Guest

#13 Unapproved
                          Ja klart jeg husker det.
                          Den vi hadde var også vond å starte. Prøv en ny DA , DLE ,ZDZ , 3W.
                          Tror du vil få fine dager da.

Vet at så lenge de heter DL er det 50% sjangse for at du får tak i en som bare kødder.

Comment

• jeeeeeeright
                            • Mar 2008
                            • 1052

Da er flyet elektrifisert med tidligere nevnte oppsett. Fasiten ble 5553watt / 132amp / 9300rpm på full spiker med 23x8 meiszlik propell (litt i overkant, men satser på at det går bra i veldig korte bursts). Uten å ha veid flyet vil jeg anslå at det ble i alle fall en kilo lettere, og jeg har MYE mer krefter så dette virker lovende.
                            Nå venter jeg bare på at det skal klaffe med at både jeg og kameramannen skal klare å lure seg vek fra respektive fruer en kveldsstund for testing før pinsetreffet i Narvik. Tenker det er et par stykker som skal få seg elektrosjokk der!
                            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Guest

#15 Unapproved
                              Spennende.
                              Da regner jeg med film av fly og pilot

Fant et bilde med en kjent kar, da med bensinmotor i flyet.
                              Attached Files
                              Last edited by Guest; 18-05-10, 16:25.

Comment

Working...