Unconfigured Ad

Collapse

TGS 9 x 6 E Sport Propell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • troasb
    • Dec 2008
    • 591

TGS 9 x 6 E Sport Propell

Jeg kom i skade for å bestille disse til mine 25 motorer. Det står ikke på dem at de kun er til elektro, men jeg skjønte jo etterpå da jeg så det stod E, samt at det fulgte med masse bøssinger at det nok var en elektropropell. Det følger med bøssing som passer til fuelmotor. Jeg synes de virker ganske solide og forsøkte en på en 25 motor da jeg var tom for andre propeller og det gikk fint. Er dette farlig?

Jeg synes også det er rart at det er egne propeller til elektro, særlig når det er snakk om elektromodeller som yter som en fuelmotor. Jeg har en Sebart Angel 50 med en Hacker A50-16 S, og propellene som er anbefalt der står det tydelig at de kun er til elektro. Er det vibrasjonene i en glow motor som gjør at de trenger sterkere propeller?
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Du har stempelslag i en fuelmotor, en elektromotor drar jevnt hele vegen rundt. Derfor er propeller til fuel kraftigere innerst enn elektropropellere.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• kjetilmh
      • Jun 2006
      • 990

Hei

På en glow motor er det jo propellen som er sving hjul.
      Så hvis propellen blir for lett , så tror jeg det blir vanskelig og få lav tomgang.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• troasb
        • Dec 2008
        • 591

Originally posted by kjetilmh
        Hei

På en glow motor er det jo propellen som er sving hjul.
        Så hvis propellen blir for lett , så tror jeg det blir vanskelig og få lav tomgang.
        Det er kanskje et poeng, men det merket jeg ikke noe til. Og når jeg sammeligner med tidligere erfaring med lette trepropellere kontra tunge glassfiberpropeller så kan jeg heller ikke huske noen merkbare forskjeller med hensyn til tomgang, derimot fungerte trepropellene oftest best. Vi brukte mye Zinger trepropeller den gangen.

Det var tre typer propeller som ble brukt i mitt miljø den gangen: Kavan gul, Kavan blå og Zinger trepropeller. Kavan gul var en nylonpropell som aldri brakk, men den var myk som smør, og ikke helt trygg på motorer fra 40. og oppover. Så man ble litt uglesett om man brukte dem til annnet enn Cox motorer. Kavan blå var i en glassfiber/nylon konstruksjon og var mye stivere og bedre, men så brakk den også ganske lett. Sjef var Zinger, men de brakk jo også lettest. Så kom MK med glassfiberpropeller som var bra og ble mye brukt, men de var tunge i forhold til de andre. Master airscrew kom også inn den gangen og ble sett på som omtrent Kavan blå. Til slutt måtte vi bruke veldig dyre trebladete glassfiberpropeller på 60. F3A modellene for å komme igjennom støykontrollen. Husker ikke helt hva de het.
        Futaba T8FG-S
        Noen planker og noen visper

Comment

Working...