Unconfigured Ad

Collapse

Hvorfor vil modellen min absolutt vri seg i inverted loop?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ulldott
    • Apr 2003
    • 95

Hvorfor vil modellen min absolutt vri seg i inverted loop?

Hei,

har en Tracer 40 fra GP som flyr meget bra men jeg har en liten utfordring når jeg skal fly vertikalt åtte-tall og inverted looper siden flyet har en tendens til å krenge over når jeg er på bunn av loopen og begynner å dra oppover. Jeg mener flyet er bra sideveis balansert og rorene står rimelig nøytralt. Noen som har noen tips ?

-Ulldott
    Attached Files
  • Supra25
    • Sep 2003
    • 1825

Heisann,

Med krenging regner jeg du mener en 'roll' bevegelse og ikke at den bare drar ut til siden?
    Skjer det kun ved utvendig loop eller skjer det samme hvis du kjører flere innvendige looper etterhverandre?
    Er høydrorene helt identisk satt opp?
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

Comment

• ulldott
      • Apr 2003
      • 95

Ja jeg mener roll, normal loop fungerer bra.

Comment

• Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

Nå fikk jeg akkurat en PM i fra OJ som jeg regner med du kjenner godt, og han nevnte noe om at du hadde fått teften på Nordic. Det er bra!

Jeg skrev til han at hvis du\dere ville så er det bare å legge turen opp til stripa vår når jeg er der og så kan jeg ta en kikk på doningen din samt se hvordan den oppfører seg i lufta. Kanskje vi finner ut hva som er galtiorden..
        Odd Sundet

Comment

• ulldott
          • Apr 2003
          • 95

Hehe...verden er ikke stor

Ja, det høres bra ut og jeg kommer gjerne en tur. Vi kan jo prøve å avtale noe til uka ?

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

De skulle passe bra det. Blir vel noe flyging til helga også, men den skal flettes innimellom alle disse flyrelatierte arrangementene...Gardermoen, Øvrevoll og Tønsberg...
            Så vi satser på go'vær !
            Odd Sundet

Comment

• mailman13
              • Mar 2004
              • 172

Det er ikke umulig du har for stort utslag på høderoret ditt, drar man for hardt med store utslag og stor fart skjer akkurat det som du beskriver. Det har noe med at man staller ut rorflaten, men akkurat aerodynamikken i det er det andre her som kan bedre enn meg. Prøv å sette ned utslagene litt, f.eks 80% dualrate og se hvordan den blir.

Hadde samme problem på Formosa'n min, hard høyderorsbruk f.eks i bunn av looper førte til at flyet skar ut av loopen og la seg nesten over på rygg, reduserte utslagene til 60% og den ble god som gull.

Comment

• Erik Jenssen
                • Mar 2004
                • 45

Jeg holder en liten knapp på siste forklaringen.

Jeg eksperimenterte litt med svære ror på et normalt akrofly for å prøve å hovre modellen. Det gikk passe greit, men bi-effekten var at modellen vred seg ut av loop når rorutslagene ble for store.

Jeg tror det er fordi vingeflatene og den øvrige flykonstruksjonen ikke var laget for så brå utslag.
                Erik Jenssen

Comment

Working...