Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er dette ett modellfly eller fly? (hva sier regelverket?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er dette ett modellfly eller fly? (hva sier regelverket?)

    Snakker nå om tenkt tilfelle og ikke reelt.

    Vel, jeg kjøper fullsize cessna 182, stapper i servoer så alle kontroller kan bli styrt fra en radio. Kan jeg i teorien fly dette flyet på stripa? (krever stor flyplass). Snakker her om servoer som styrer alle enhetene i cockpitten.

    Eller jeg kjøper samme flyet, river ut hele cockpiten, og så sørger ejg for at alle styreenheter er som vanlig modellfly. Blir dette mere lovlig?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Stilig tanke. Ville du i tilfelle konvertert til elektro-oppsett?

    Comment


    • #3
      Ville nok heller valgt en P-51, Spitfire eller F-16.....
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #4
        Hørt rykter om at noen har gjort dette med et mikrofly en gang, men ikke i Norge, som sagt, bare et rykte.
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          NASA har jo gjort det med en Boeing 720 (Versjon av 707) og de kræsja den med vilje!!
          Store gutter med store leker! Hehe!
          SAS faser ut noen av 737-500 sine. Blir et stort "modellfly" det

          Stig-Arne Isaksen

          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

          Comment


          • #6
            Tror regelverket sier at "modellfly" grensa går ved 150 kg. Når det er tyngre enn dette, blir det vel for UAV å regne, med allt det regelverket som følger det. Så tror nok ikke at dette hadde gått. Men om man er stille om sitt prosjekt, så går jo alt ann
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #7
              Poenget med lover er at de skal forholde seg til det virkelige livet. I dette tilfellet er det åpenbart ikke modellfly, kanskje UAV, og om det ikke er det, så må det lages en ny lov dersom Spitmk16 skulle prøve seg. Men det gjør han ikke,så det er ikke noe å snakke om.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Når det nye regimet blir innført er det vel bare å glemme alt over 25 kg uansett..
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bjeff View Post
                  Poenget med lover er at de skal forholde seg til det virkelige livet. I dette tilfellet er det åpenbart ikke modellfly, kanskje UAV, og om det ikke er det, så må det lages en ny lov dersom Spitmk16 skulle prøve seg. Men det gjør han ikke,så det er ikke noe å snakke om.
                  Vel, jeg håper virkelig at det ikke er lovlig faktisk. Det er flere grunner til det, blandt annet den reduserte sikkerheten, mot å ha en pilot i flyet. En Cesssna 182 der modellflyver leker bajas foran masse tilskuere, nei takk. Og at slike fly kan fint brukes til andre ting enn forlystelser (smugling, terror osv).

                  Meg personlig, hadde ikke omgjort ett realsize fly til modellfly.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Nå hadde det nok vært enklere å smugle/terrorisere med ett konvensjonelt modellfly med dagens teknologi. Tenker da på FPV og autopiloter koblet opp mot gps koordinater.

                    Husker amerikanerene fant noen modellfly/droner i Irak som ble hevdet at kunne brukes som WMD.

                    Comment


                    • #11
                      Det er enklere å bruke en sykkel til terror enn FPV, du får mye mere sprengstoff inn i ramma og selve ramma lager dødelige splinter. FPV er heldigvis nesten ubrukelig til terror. Prøv å sende opp en funksjonell bombe (husk at det ikke er sprenglegemet, men metallet rundt som dreper). Hva Bush-regimet regnet som WMD kan vi sette en strek over. Det er selvsagt mulig å lage en kjempesvær drone, men det kreves veldig mye kunnskap og erfaring for å kunne benytte den effektivt, og det vil definitivt ikke være snakk om "FPV". Dersom du er gal nok til å prøve noe slikt, er du for gal til å få det til. Eller så jobber du for en stat.

                      Når det gjelder smugling, så kan du maks få med deg 5–10 kilo med en gigantisk drone, så da blir det ren matematikk. Da ville jeg valgt båt. Jævlig kjedelig å fortelle Alfonso i Columbia at modellflyet styrta ved Svinesund og at 1 million dolares lar vente på seg (import til eget forbruk kan derimot bli en morsom vri for å få bukt på evt egne narkoproblemer).

                      Summa summarum: FPV er kjedelig og vanskelig.
                      Last edited by bjeff; 27-07-10, 15:07.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Et forsøk ble gjort på Notodden for en tid tilbake - i hvert fall tilsynelatende: http://www.heddata.no/bilder/bigrc.jpg
                        Krasj? Nei - det var en touch-and-go med for mye touch og for lite go.

                        Comment

                        Working...
                        X