Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket arf fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soloflying
    • Aug 2004
    • 201

Hvilket arf fly?

Ok. nå er jeg ikke helt sikker. hvilket fly bør jeg velge? jeg har allerede en trainer, og har fått noe erfaring fra det, men er likevel nybegynner. det står mellom ready on floats, cessna cardinal on floats eller jupiter on floats? hadde vært kjekt å få en anbefaling.
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?
  • Skau
    • Aug 2004
    • 62

super sport 40

Hei. Dette var det flyet jeg begynte og fly med etter traineren. Super Sport .40 er en ypperlig modell for de som akkurat er over nybegynnerstadiet, og som nå ønsker å prøve seg på mer avansert flyging. Den semisymmetriske vingeprofilen gjør modellen svært godt egnet for akrobatikk, samtidig som at den gir godt løft i lave hastighter.

Ta en skikk på www.modellers.com der har de den
    Attached Files
    Skau

Comment

• Niklas
      • Sep 2003
      • 899

Jeg har både Ready og Jupiter. begge er veldig gode å fly, men de er kansje litt tunge. Hvis du kan å fly greit ville jeg gått for Jupiter, selv om jeg selv har gått over til å fly Ready litt igjen.(mest for å skole besten, pappa og et par stykker fra klassen.)

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

På flottører? Er uten tvil Cessnaen som er penest! Regner med at Ready og Cessnaen flyr ganske likt så da må utseendet være det som avgjør
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Niklas
          • Sep 2003
          • 899

Grunnen til at jeg ikke kjøpte Cessnaen var at den var større og trengte dermed en større motor, i tilleg fortjente den en firtakter og det hadde jeg dessverre ikke råd til

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Jupiteren er egentlig ikke beregnet med flotører og derfor litt krøkkete å få til (men flyr fint med de). Jupiteren er vel det av flyene som flyr finest uansett, men Cessnan er kansje det beste valget med flotører (og nest best med hjul). Uansett her er litt om Jupiter: http://www.algonet.se/~gardstad/juppe/juppe.htm
            mere om flotør montasje på Jupiter http://sigvard.freeservers.com/flottorer.html
            Glem ikke Beaver fra samme selskap, den er pen både med og uten flotører. Se forøvrigt bildene av denne (berre lækkert).
            http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=1897
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Niklas
              • Sep 2003
              • 899

Har ikke Cessnaen bredere understell enn Readyn?

Comment

• Soloflying
                • Aug 2004
                • 201

jeg trodde at ready hadde et understell som kunne lett tas av og byttes med hjul? er det slik på alle modellene?

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Ja unntatt Jupiter (der må en skru det bakre flotør festet av fra det hjemmelagde festet, men det er heller ikke noe pes). Ready har ett problem med ett noe smalt understell som gjør flyet "bikkete" på bana. Tror jeg ville ha prøvd ett av de andre om det skal gå mye med hjul.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Soloflying
                    • Aug 2004
                    • 201

ok, dette var mange forskjellige svar.. men bare ett ord nå: ready, cessna eller jupiter?

Comment

• Grimmy
                      • Jul 2002
                      • 73

jupiter m.53

Comment

• aero.carbon
                        • Aug 2004
                        • 4

Hei. Etter 35 år i denne hobbyen og formann/ instruktør i klubben her jeg bor, vil jeg ikke anbefale noen av såkalte "uknuselige" modellene. Har sett så mye rart med de der. For det første er de ikke uknuselige. For det andre er de alt for tunge, for det tredje så har samtlige fly i klubben hatt uhell der vinger har falt av i luften eller at vitale deler har løsnet i luften, med fatale konsekvenser. Når det blir kaldt i luften (vinter) har de veldig lett for å sprekke, plastunderstell som knekker ved bare en litt hard landing. Dessuten er det ikke noe som helst lim som er brukbart til disse flyene, en kan rubbe så mye en vil, ingenting sitter. I vår klubb med rundt 30-40 medlemmer er det slutt på kjøp av disse flyene. Har selv hatt både jupiter og carosel. Jeg var heldig med caroselen min. (bygd etter tegning) Vingen spratt ikke av før neste eier hadde kjøpt det.

Så hold deg unna disse flyene, finnes SÅ masse fly som er bedre enn disse spagetti flyene.

Mvh aero.carbon

Comment

• Psyko-lefse
                          • Feb 2004
                          • 1438

Originally posted by aero.carbon
                          Hei. Etter 35 år i denne hobbyen og formann/ instruktør i klubben her jeg bor, vil jeg ikke anbefale noen av såkalte "uknuselige" modellene. Har sett så mye rart med de der. For det første er de ikke uknuselige. For det andre er de alt for tunge, for det tredje så har samtlige fly i klubben hatt uhell der vinger har falt av i luften eller at vitale deler har løsnet i luften, med fatale konsekvenser. Når det blir kaldt i luften (vinter) har de veldig lett for å sprekke, plastunderstell som knekker ved bare en litt hard landing. Dessuten er det ikke noe som helst lim som er brukbart til disse flyene, en kan rubbe så mye en vil, ingenting sitter. I vår klubb med rundt 30-40 medlemmer er det slutt på kjøp av disse flyene. Har selv hatt både jupiter og carosel. Jeg var heldig med caroselen min. (bygd etter tegning) Vingen spratt ikke av før neste eier hadde kjøpt det.

Så hold deg unna disse flyene, finnes SÅ masse fly som er bedre enn disse spagetti flyene.

Mvh aero.carbon
                          Okey, dette virket litt rart. Beklager at du har hatt dårlig erfaring med disse modellene, men må si meg uenig.

Nei, de er ikke uknuselige, men det er søren meg ikke langt ifra. Har hatt så harde landinger/krasjer med readyen min, at hvis eg hadde hatt en blasamodell, hadde eg hatt opptenningsved resten av vinteren. Har hatt nose-down fra 60 meters høyde, rett i vannet, uten så mye som en skramme.

Og de er lette å reparere! Epoksy biter på, bare du pusser litt på forhånd. Du trenger heller ikke å bruke for mye av det.
                          Og når det gjelder deler som flyger av i luften, dette er ikke flyet sin feil, det er de som bygger de! Hvis flyet blir bygd slik som det skal, detter ikke ting av. Dette gjelder alle fly, ikke bare uknuselige plast-fly. Og vingen er fult mulig å forsterke litt før du limer den sammen hvis du vet den kommer til å bli kjørt hardt

en annen fordel med plastfly, er at de takler vann mye bedre enn balsa. Ingenting er verre enn råtten, oppsvumlet balsa!

Ville kjøpt jupiteren med 53, selv om eg ikke har erfaringer med denne modellen.
                          Morten Smøraas

Comment

• aero.carbon
                            • Aug 2004
                            • 4

Kan ikke være samme flyene vi snakker om......

Comment

• Samsung
                              • May 2003
                              • 184

Har Jupiter m. rossi45/paulsenpotte. Har ikke brukt den på vinteren men er egentlig godt fornøyd med den..mitt første motorfly.
                              Motoren er vel litt i underkant kanske. Fått noen harde landinger men flyet er like helt. Noen proppeller har det gått men...

Comment

Working...