.........*klø seg i hodet*....Jeg har en Yak 50cc fra ole's rcshop der jeg må legge inn over 400g bly i nesa for å få den rimelig bra balansert. (dvs den balanserer da rett bak vingerøret). Er det riktig i ett slik type fly?? aldri hørt noen har lagt i bly forran på dem. Jeg har en dl50 motor med pittspotte i snuta, og batteri til tenning om mottager er lagt så langt frem jeg fikk den. noen som har erfaringer eller tips???
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tyngdepunkt på Yak 50cc
Collapse
X
-
Tyngdepunkt på Yak 50cc
Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkomposittTags: None
-
Ok, jeg kjøpte den brukt for en stund siden og eiern sa at jeg bare skulle legge batterier så lang forran som mulig osv. Jeg gjorde d og testa uten å tenke no mer på CG, la ikke inn no bly. Har flydd den noen turer nå og ikke vært komfortabel med den. Sjekka CG igår og da viste det seg at det lå ca 6cm bak vingerøret.. ikke rart den oppførte seg litt unormalt kanskje=) CG skal vel være ca midt på vingerøret???....Blir ny testtur idag, så for vi se om den er blitt bedre å fly =)Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Originally posted by ronnynorge View PostJa bruk vingerøret som referanse punkt. Jeg hadde alt montert på motordoom,lykke til
takktakk=) ....forresten... hva slags motor brukte du i yaken din?, og hvor mye bly ca måtte du legge inn???Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Hei har samme fly ...Jeg og en dl50 motor med pittspotte i snuta som snurrer en 23X8 PT Models Carbon Propell
,alt av bateri montert fremme på motordoomen
husker ikke hvor mye bly jeg måtte inn med,men det er nokk runt en 300-400gram
totalvekta tror jeg ligger på runt 9kilo husker jeg ikke feil
Brukte vingerøret som referanse punkt for CG
som Ronny sier flyr fint men litt slapp i fisken Kansje.. jeg bruker det uansett ikke til 3D.. bare Imac og hull i luften flygingLast edited by RcPilot; 10-08-10, 13:03.Alf-Reidar Mortensen
Mine fly
33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
30% yak 54 dl50
Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
PA Ultimate Amr
MC-24/Hott
Under Bygging
Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
Midlertidig stopp
Comment
-
Originally posted by RcPilot View PostHei har samme fly ...Jeg og en dl50 motor med pittspotte i snuta som snurrer en 23X8 PT Models Carbon Propell
,alt av bateri montert fremme på motordoomen
husker ikke hvor mye bly jeg måtte inn med,men det er nokk runt en 300-400gram
totalvekta tror jeg ligger på runt 9kilo husker jeg ikke feil
Brukte vingerøret som referanse punkt for CG
som Ronny sier flyr fint men litt slapp i fisken Kansje.. jeg bruker det uansett ikke til 3D.. bare Imac og hull i luften flygingOle Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
.........Har flydd noen turer med yaken i kveld. Testet litt etter jeg la inn 400g bly i nesa. Den flydde mye bedre nå, merker det spesielt godt under landing, knife edge og hovering(høyt oppe)... Men den er fortsatt litt baktung så skal legge inn 100g til. Som Ronny sier, en mvvs 58cc feks hadde nok vært perfekt i dette flyet. Blir litt lite power med dl50. Merket det idag når jeg hovret høyt oppe, at den bare såvidt drar ut av hover på full gass. hm, men ellers flyr flyet veldig bra. Trodde jeg kanskje fikk mer power med carbon 23*8 enn med vess 23A som jeg nå bruker, men viss den blir enda slappere som Ronny sier er det jo ikke no vits... forslag til propell som kan øke ytelsene ???.....
Dl50 motoren min har nå gått rundt 6-7liter bensin. Disse motorene skal vel gå endel liter før kreftene "frigis" helt?? hørt rundt 10-20liter....stemmer d?Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Nå er ikke jeg noen guru ang motor og propeller,dette var min erfaring.Kan hende andre har forskjellige meninger/erfaringer.
dl50+carbon prop 23-8 - (MFN) ModellflyNytt.noLast edited by ronnynorge; 10-08-10, 21:31.Ronny Andreassen
Sunndal/Vinnu
Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
3DHs 33" EPP
JR 9303 2,4
Comment
-
ok, skal teste med en carbon 23*8 å se om det blit noe forskjell. Vess 23A er vel 22*10 såvidt jeg vet...Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Originally posted by ole.foll View Postok, skal teste med en carbon 23*8 å se om det blit noe forskjell. Vess 23A er vel 22*10 såvidt jeg vet...Terje syvertsen
www.ModumModellSportklubb.com
3dhs edge mintor 38
C-arf edge dle 111 v3.
C-ARF extra 330l da 100.
Comment
-
Originally posted by syver View Postetter hva jeg har forstått ang vess propeller så er23a=23/8. 23b=23/10. 23c=23/12.Last edited by ole.foll; 10-08-10, 21:59.Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Hei Ole
Har hatt maken med turnigy motor med canister i, og den var helt perfekt med den motoren. Jeg hadde 2 stk lipopakker liggende på motordomen. I starten hadde jeg 130g i tilegg foran batteriene. disse ble fjernet ettervert og "Eagle"testa den og da la vi på 1 remse med bly(60g ?) bakerst på halen i stede. Den fløy greit da med 23X8 trepropell. Den hovret veldig enkelt med dette oppsettet. Kompis av meg hadde en maken med Mvvs 58. Den var ikke lett å hovre med, ikke lett og hovre på tomgang
Veide aldri modelen så jeg veit ikke vekta.Terje Egeberg
"Opp ska det og det får bare virke"
38% Carf Sukhoi ZDZ 180
40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
35% Pilot Extra 330 DLE 120.
3DHS slick 89" EME 60.
3DHS Slick 71"
Comment
Comment