Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyngdepunkt på Yak 50cc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyngdepunkt på Yak 50cc

    .........*klø seg i hodet*....Jeg har en Yak 50cc fra ole's rcshop der jeg må legge inn over 400g bly i nesa for å få den rimelig bra balansert. (dvs den balanserer da rett bak vingerøret). Er det riktig i ett slik type fly?? aldri hørt noen har lagt i bly forran på dem. Jeg har en dl50 motor med pittspotte i snuta, og batteri til tenning om mottager er lagt så langt frem jeg fikk den. noen som har erfaringer eller tips???
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

  • #2
    Hadde samme fly for 3 år siden. Måtte inn med bly jeg og. Dette fly er beregnet på tyngre motor.
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

    Comment


    • #3
      Ok, jeg kjøpte den brukt for en stund siden og eiern sa at jeg bare skulle legge batterier så lang forran som mulig osv. Jeg gjorde d og testa uten å tenke no mer på CG, la ikke inn no bly. Har flydd den noen turer nå og ikke vært komfortabel med den. Sjekka CG igår og da viste det seg at det lå ca 6cm bak vingerøret.. ikke rart den oppførte seg litt unormalt kanskje=) CG skal vel være ca midt på vingerøret???....Blir ny testtur idag, så for vi se om den er blitt bedre å fly =)
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment


      • #4
        Ja bruk vingerøret som referanse punkt. Jeg hadde alt montert på motordoom,lykke til
        Ronny Andreassen
        Sunndal/Vinnu
        Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
        3DHs 33" EPP
        JR 9303 2,4

        Comment


        • #5
          Originally posted by ronnynorge View Post
          Ja bruk vingerøret som referanse punkt. Jeg hadde alt montert på motordoom,lykke til

          takktakk=) ....forresten... hva slags motor brukte du i yaken din?, og hvor mye bly ca måtte du legge inn???
          Ole Kr Follstad

          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
          EF Extra 300 60"
          EF Extra 300 104" Eme120
          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
          ESM Bearcat, NGH 38cc
          Phoenix p51D Mustang, Dle55
          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
          Hangar 9 Piper cub 1\4
          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

          Comment


          • #6
            Dl50 med cannister. Husker ikke gram men mener det var ca 300 pluss tennings batt på 200 gr. Fløy fint men slapp i fisken.
            Ronny Andreassen
            Sunndal/Vinnu
            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
            3DHs 33" EPP
            JR 9303 2,4

            Comment


            • #7
              Hei har samme fly ...Jeg og en dl50 motor med pittspotte i snuta som snurrer en 23X8 PT Models Carbon Propell
              ,alt av bateri montert fremme på motordoomen
              husker ikke hvor mye bly jeg måtte inn med,men det er nokk runt en 300-400gram
              totalvekta tror jeg ligger på runt 9kilo husker jeg ikke feil

              Brukte vingerøret som referanse punkt for CG

              som Ronny sier flyr fint men litt slapp i fisken Kansje.. jeg bruker det uansett ikke til 3D.. bare Imac og hull i luften flyging
              Last edited by RcPilot; 10-08-10, 13:03.
              Alf-Reidar Mortensen

              Mine fly
              33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
              30% yak 54 dl50
              Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
              PA Ultimate Amr
              MC-24/Hott
              Under Bygging
              Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
              Midlertidig stopp

              Comment


              • #8
                Originally posted by RcPilot View Post
                Hei har samme fly ...Jeg og en dl50 motor med pittspotte i snuta som snurrer en 23X8 PT Models Carbon Propell
                ,alt av bateri montert fremme på motordoomen
                husker ikke hvor mye bly jeg måtte inn med,men det er nokk runt en 300-400gram
                totalvekta tror jeg ligger på runt 9kilo husker jeg ikke feil

                Brukte vingerøret som referanse punkt for CG

                som Ronny sier flyr fint men litt slapp i fisken Kansje.. jeg bruker det uansett ikke til 3D.. bare Imac og hull i luften flyging
                Ja, synes den er litt slapp med dl50, blir litt lite power med den motoren. Motoren min er nesten ny så regner med d blir mer ytelse etterhvert. Jeg fly med vess 23A, men skal sette på en carbon propell 23*8. Tester den idag med nytt balansepkt. hm ikke veid min, men 9kg hørtes veldig mye ut...=(
                Last edited by ole.foll; 10-08-10, 14:01. Reason: feil
                Ole Kr Follstad

                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                EF Extra 300 60"
                EF Extra 300 104" Eme120
                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                ESM Bearcat, NGH 38cc
                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                Hangar 9 Piper cub 1\4
                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                Comment


                • #9
                  Av erfaring er den vess du har best til dl50, min er slappere men mindre støy fra carbon. Er nok 58 cc som Er best til din modell. Litt dårlige skrevet men svarer innimellom jobb . Min og var rundt 9 kg
                  Ronny Andreassen
                  Sunndal/Vinnu
                  Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                  3DHs 33" EPP
                  JR 9303 2,4

                  Comment


                  • #10
                    .........Har flydd noen turer med yaken i kveld. Testet litt etter jeg la inn 400g bly i nesa. Den flydde mye bedre nå, merker det spesielt godt under landing, knife edge og hovering(høyt oppe)... Men den er fortsatt litt baktung så skal legge inn 100g til. Som Ronny sier, en mvvs 58cc feks hadde nok vært perfekt i dette flyet. Blir litt lite power med dl50. Merket det idag når jeg hovret høyt oppe, at den bare såvidt drar ut av hover på full gass. hm, men ellers flyr flyet veldig bra. Trodde jeg kanskje fikk mer power med carbon 23*8 enn med vess 23A som jeg nå bruker, men viss den blir enda slappere som Ronny sier er det jo ikke no vits... forslag til propell som kan øke ytelsene ???.....

                    Dl50 motoren min har nå gått rundt 6-7liter bensin. Disse motorene skal vel gå endel liter før kreftene "frigis" helt?? hørt rundt 10-20liter....stemmer d?
                    Last edited by ole.foll; 10-08-10, 21:02. Reason: tull
                    Ole Kr Follstad

                    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                    EF Extra 300 60"
                    EF Extra 300 104" Eme120
                    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                    ESM Bearcat, NGH 38cc
                    Phoenix p51D Mustang, Dle55
                    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                    Hangar 9 Piper cub 1\4
                    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                    Comment


                    • #11
                      Nå er ikke jeg noen guru ang motor og propeller,dette var min erfaring.Kan hende andre har forskjellige meninger/erfaringer.

                      dl50+carbon prop 23-8 - (MFN) ModellflyNytt.no
                      Last edited by ronnynorge; 10-08-10, 21:31.
                      Ronny Andreassen
                      Sunndal/Vinnu
                      Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                      3DHs 33" EPP
                      JR 9303 2,4

                      Comment


                      • #12
                        ok, skal teste med en carbon 23*8 å se om det blit noe forskjell. Vess 23A er vel 22*10 såvidt jeg vet...
                        Ole Kr Follstad

                        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                        EF Extra 300 60"
                        EF Extra 300 104" Eme120
                        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                        ESM Bearcat, NGH 38cc
                        Phoenix p51D Mustang, Dle55
                        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                        Hangar 9 Piper cub 1\4
                        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ole.foll View Post
                          ok, skal teste med en carbon 23*8 å se om det blit noe forskjell. Vess 23A er vel 22*10 såvidt jeg vet...
                          etter hva jeg har forstått ang vess propeller så er23a=23/8. 23b=23/10. 23c=23/12.
                          Terje syvertsen
                          www.ModumModellSportklubb.com
                          3dhs edge mintor 38
                          C-arf edge dle 111 v3.
                          C-ARF extra 330l da 100.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by syver View Post
                            etter hva jeg har forstått ang vess propeller så er23a=23/8. 23b=23/10. 23c=23/12.
                            ... Ja det var det jeg trodde først også, men elfun sa at 23A tilsvarer 22*10, hm.. vært logisk at det var 23" lengde men... Skal sende dem en ny meld for å bekrefte dette 100%
                            Last edited by ole.foll; 10-08-10, 21:59.
                            Ole Kr Follstad

                            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                            EF Extra 300 60"
                            EF Extra 300 104" Eme120
                            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                            ESM Bearcat, NGH 38cc
                            Phoenix p51D Mustang, Dle55
                            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                            Hangar 9 Piper cub 1\4
                            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                            Comment


                            • #15
                              Hei Ole
                              Har hatt maken med turnigy motor med canister i, og den var helt perfekt med den motoren. Jeg hadde 2 stk lipopakker liggende på motordomen. I starten hadde jeg 130g i tilegg foran batteriene. disse ble fjernet ettervert og "Eagle"testa den og da la vi på 1 remse med bly(60g ?) bakerst på halen i stede. Den fløy greit da med 23X8 trepropell. Den hovret veldig enkelt med dette oppsettet. Kompis av meg hadde en maken med Mvvs 58. Den var ikke lett å hovre med, ikke lett og hovre på tomgang
                              Veide aldri modelen så jeg veit ikke vekta.
                              Terje Egeberg
                              "Opp ska det og det får bare virke"


                              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                              3DHS slick 89" EME 60.
                              3DHS Slick 71"

                              Comment

                              Working...
                              X