Jeg har et fly som har veldig lett for å flikke. Er jeg noe uforsiktig med høyderoret så flikker det, selv med høy hastighet. Selv med lite utslag kan jeg maks gi halvt oppror. Flyet er en Suchoi med 50cc bensinmotor, men p.g.a. høy vingebelastning (ca. 100g/dm2) er det mer å regne som en skalamodell enn akro.
Det hjelper å flytte tyngepunktet frem men det er jo grenser på hvor langt frem en kan ha det. Må jo ha en vanvittig fart under landing for å greie å holde nesen oppe.
Kan det hjelpe å endre angrepsvinkelen på vingen?
Kan en ved å sette begge balanserorene litt opp kompensere for kanskje manglende washout?
Mer nedtrekk på motor?
Noen som har en god forklaring.
Det hjelper å flytte tyngepunktet frem men det er jo grenser på hvor langt frem en kan ha det. Må jo ha en vanvittig fart under landing for å greie å holde nesen oppe.
Kan det hjelpe å endre angrepsvinkelen på vingen?
Kan en ved å sette begge balanserorene litt opp kompensere for kanskje manglende washout?
Mer nedtrekk på motor?
Noen som har en god forklaring.
Comment