Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som er gode på aerodynamik?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som er gode på aerodynamik?

    Jeg har et fly som har veldig lett for å flikke. Er jeg noe uforsiktig med høyderoret så flikker det, selv med høy hastighet. Selv med lite utslag kan jeg maks gi halvt oppror. Flyet er en Suchoi med 50cc bensinmotor, men p.g.a. høy vingebelastning (ca. 100g/dm2) er det mer å regne som en skalamodell enn akro.
    Det hjelper å flytte tyngepunktet frem men det er jo grenser på hvor langt frem en kan ha det. Må jo ha en vanvittig fart under landing for å greie å holde nesen oppe.
    Kan det hjelpe å endre angrepsvinkelen på vingen?
    Kan en ved å sette begge balanserorene litt opp kompensere for kanskje manglende washout?
    Mer nedtrekk på motor?

    Noen som har en god forklaring.
    Mvh
    Lars Erik Arntsen

  • #2
    Jeg ville begynt med å måle decalage. Greit å ha et incidense-meter da
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      det vil hjelpe å heve balanserorene jepp...jeg har det som regel på en mixer som jeg kan slå på under landingen ..men mine modeller er ikke overtunge bruker det mest for å få av fart og for å kunne fly inn med høyere nese.
      Men å heve angreps vinklene vil nok ikke hjelpe deg noe da må du jo bare trimme nedror. Er nok den grenerelle tygden (vingebelastningen )som er for stor .
      Prøv å vipp opp b.rora litt sett det på en mix og prøv deg frem (evt.sett opp en flightcond. om du har mulighet), jeg må også legge til litt nedror da den stiger men dette finner du ut av!
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #4
        Mye veier flyet ditt ? Stabilisator å hovedvinge på samme korde og i forhold til motortrekk ? pell ut all unødig vekt i flyet.....
        Øyvind

        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

        Comment


        • #5
          Ok, får prøve å heve balanserora. Har nok prøvd det før, men har prøvd så mye opp gjennom årene at det går helt i surr.
          Er nok som dere sier rett og slett for tungt.
          Vingespenn 84"
          Vingeflate 1360 sq.in.
          Motor DL50
          Vekt ca. 9kg
          Ble bygget fra byggesett på slutten av 90 tallet før IMAC modellene ble så populære. I forhold til dagens konstruksjoner er modellen alt for kraftig konstruert. Har gjort nesten alt som er mulig for å lette den, men konstruksjonen får jeg jo ikke gjort noe med. Det eneste jeg nå kan spare vekt på er å bytte understell som sikkert veien bortimot 1/2kg.
          Men tror nok modellen til syvende og sist ender som takpynt. Er jo et guds under at den ikke er smadret for lenge siden..........
          Mvh
          Lars Erik Arntsen

          Comment


          • #6
            Hei Tally-ho!

            På bakgrunn av at du må ha stor fart i landingen for å holde høy nese, så vil jeg tro at "flikkelusa" di er litt framtung!
            Prøv å ha tyngdepunktet(CG) på ca 30% av korden ved mean aerodynamic cord(ala gjennomsnittskorden). Ikke glem å samtidig redusere høyderorutslaget......regna litt på steilefarten din og den vil steile med rundt ca. 12,8m/s(46 km/t) med Cl=1,0, og burde kunne landes i samme farta. Flyet er tungt etter dagens mål men skulle fint kunne fly uten å ha stygge egenskaper av den grunn - litt lavere vekt, riktig CG og fornuftige utslag på høyderor(selvfølgelig alle ror), så tror jeg modellen din blir fin å fly

            Lykke til!
            Lars Petter Eriksen

            "the essensials are invicible to the eyes"
            Saint-Exupéry

            Comment


            • #7
              her var det ihvertfall en del vekt å snakke om, se om du kan lette den, gå over CG feks. Er vingene rette eller er de skjevt bygget?
              Lars Norberg

              Comment

              Working...
              X