Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke voltspenning begynner det å bli risiko, ved berøring av batteriet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilke voltspenning begynner det å bli risiko, ved berøring av batteriet?

    Spenningene går opp mye. Har vel gått fra 3s til 14 s på 5 år eller noe sånt.

    Jeg tenker på, hvor mange celler må jeg koble sammen før det begynner å bli risiko å ta på pluss og minus på batteriet samtidig?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Det er avhengig av om hvor strømmen går (f.eks gjennom kroppen eller fra finger til finger...) og hvor mye strøm, om du er fuktig på hendene, inneholder denne fukten ledene partikler (saltvann) pluss en mengde andre faktorer.
    Du finner noe informasjon her.
    Last edited by Quadrocopter; 07-09-10, 12:21.

    Comment


    • #3
      Du kan si det slik at gjeldene elektriske forskrifter i Norge setter en grense på 50 Volt for lav spenningsanlegg.
      Personlig jobber jeg med anlegg som går mest på 24 Volt, som ikke er falige, med det kan kjennes ved spesielle forhold.
      så jeg ville nok være forsiktig med å gå over 50 volt.

      Men det farligste er ikke den umidelbare spenningen, men den effekt du kan få ved kortslutning.
      - Varme, brann og slike ting.
      Niels Jensen
      Phoenix rc club

      Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

      Modellflyving er mental hygiene.

      Comment


      • #4
        Som det går frem i linken fra Q er strøm gjennom hjerte på 30mA dødelig.
        Det er grunnen til at jordfeilvern på bad, utendørs etc. kobler ut på nettopp 30mA.
        Jeg har alltid lært å regne kroppsmotstand til ca. 1,5 kohm. Wiki sier 1,4 så det ligger der omkring. Men dette er kun teoretisk og varierer nok noe i praksis.
        Regner du på dette vil du se at spenninger over 50V er potensielt dødelig, samt regulert av forskriftene som hihgspeed sier.

        Nå dauer du ikke av å komme borti batteripolene på 12 eller 14 S LiPo om det er det du er redd for. Derimot skal du skal være svært forsiktig med å kortslutte de. Men det gjelder og på vesentlig lavere spenninger, som 12V bilbatteri for eksempel. Da er det ytelsen bak spenningen som avgjør hvor skadelig det kan være.
        Last edited by arhennie; 07-09-10, 21:59.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          En gammel fingerregel for går noe sånt som "Det er ikke spenning som dreper, det er strømmen".
          Så det blir det samme som flere har vært innpå her. Farlighetsgraden avhenger av forholdene som hvor strømmen går gjennom kroppen din, om du har våte/tørre fingre osv. En ting som er greit med likespenning er at du ikke får muskelkramper og dermed klarer å slippe kontaktene.

          Comment


          • #6
            Jeg er ikke bekymret for å få strøm i meg fra 14s, men som sagt tidligere så er det andre farer.

            Jeg kortsluttet 14s 12.6Ah 35C batteri opsettet på et fly... 6mm gullbelagte bullets bare forsvant i intet med et smell og lysglimt som var omtrent som et lyn innvendig. Ble litt skremt da..... Har siden skiftet til SB50 kontakter

            Comment

            Working...
            X